کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا زنگ خطر شاخص دلار به صدا درآمده است؟

11 مرداد 1401 ساعت 15:06

بر اساس داده های منتشر شده هفته قبل، رشد اقتصادی برای دومین فصل پیاپی رشد منفی را ثبت کرد که به معنای کوچکتر شدن کیک اقتصاد و از نظر فنی علامت وارد شدن به یک دوره رکودی است.


به گزارش صدای بانک، شاخص دلار که ارزش ارز دلار را در برابر سبدی از ارزهای اصلی می سنجد برای سومین هفته متوالی ریزش خود را گسترش داد و با افت به ۱۰۵.۷۰ واحد به پایین ترین سطح خود در چهار هفته اخیر رسید. کاهش شاخص دلار بدنبال آن رخ می دهد که علایم رکود در بزرگ ترین اقتصاد جهان ظهور کرده و موجب افزایش گمانه زنی ها در خصوص کاهش شدت سیاست های انقباضی سخت گیرانه توسط فدرال رزرو شده که به معنی کاهش سرعت افزایش نرخ بهره برای ادامه سال است. بر اساس داده های منتشر شده هفته قبل، رشد اقتصادی برای دومین فصل پیاپی رشد منفی را ثبت کرد که به معنای کوچک تر شدن کیک اقتصاد واز نظر فنی علامت وارد شدن به یک دوره رکودی است.
اثر کاهش دلار بر سایر دارایی ها
فدرال رزرو طی دو نشست قبلی اش هر بار ۷۵ واحد اساسی نرخ بهره را افزایش داد تا بتواند تورمی را که در رکود چهل سال احیر قرار دارد متوقف کند. در حال حاضر نظرسنجی رویترز نشان می دهد که تنها ۳۱ درصد از سرمایه گذاران انتظار دارند فدرال رزرو سرعت نرخ بهره را با افزایش ۷۵ واحدی در نشست بعدی حفظ کند. در حالی که ۶۹ درصد بر این نظرند که این بانک به افزایش ۵۰ واحدی در نشست سپتامبر بسنده خواهد کرد.
زنگ خطر شاخص دلار به صدا درآمده است؟
کاهش شاخص دلار می تواند دور تازه یی از یک موج صعودی را در دارایی هایی که بر اساس دلار ارزش گذاری می شوند ایجاد کند که از آن دست می توان به بیت کوین و طلا اشاره داشت.
بیت کوین پس از توقف رالی دلار در مرز ۲۰ هزار دلار متوقف شد و عقب نشینی دلار از سقف بیست ساله اش فضایی برای رشد بیت کوین تا ۲۳ هزار دلار فراهم نمود. همچنین طلا در بازار نقدی با برگشت شاخص دلار یک کف قیمتی جدید در ۱۶۸۰ دلار ساخت و با جذب بیشتر خریداران تا مقاومت خط روند نزولی اش در حوالی ۱۷۶۵ دلار بالا آمد.
کند شدن اقتصاد جهانی
به نظر می رسد که کاهش فعالیت های اقتصادی در سایر اقتصادهای بزرگ هم ادامه داشته باشد. در حالی که در چین و اروپا هنوز رشد جی دی پی منفی نشده ولی شاخص تولیدی مدیران خرید در حال وارد شدن به منطقه رکودی است. صبح دوشنبه شاخص PMI تولیدی چین در ماه جولای با عبور از مرز ۵۰ به ۴۹ واحد رسید و موجب افت ارزش ارزهای آسیایی در سایه نگرانی های رکودی شد. از آن جایی که چین بعنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان مقصد بسیاری از صادرات قاره آسیا و جهان است، کاهش فعالیت های اقتصادی علامتی از کاهش مصرف انرژی و افت واردات و مصرف را به سایر اقتصادها ارسال می کند.
انتظار شاخص های نزولی مدیران خرید در بخش تولید
در ادامه روز دوشنبه بازارهای جهانی در انتظار تازه ترین گزارش ها از شاخص مدیران خرید بخش تولیدی در اروپا، امریکا و بریتانیا هستند. در حالی که انتظار می رود چرخه اقتصادی بلند مدت در حال تغییر روند از صعودی به نزولی باشد، پیش بینی ها از این شاخص ها نزولی است. بویژه اینکه در اروپا رشد قیمت انرژی و کاهش گاز وارداتی بدلیل رویارویی روسیه و غرب موجب شده تا بنگاه های اقتصادی فشار مضاعفی را متحمل شوند. پس از اینکه شاخص PMI برای آلمان، ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به کمتر از ۵۰ واحد سقوط کرد و برآیند فعالیت مدیران خرید بخش تولید برای اتحادیه اروپا از ۵۲.۱ واحد ماه ژوئن به ۴۹.۸ واحد در ماه ژوئیه کاهش یافت و وارد منطقه رکودی شد، انتظار می رود شاخص PMI تولیدی ایالات متحده هم که توسط موسسه ISM منتشر خواهد شد از ۵۳ به ۵۲ واحد کاهش یابد که هرچند هنوز در ناحیه سلامت اقتصادی قرار دارد ولی به پایین ترین سطح دوساله اش افت خواهد کرد.


کد مطلب: 13444

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/13444/آیا-زنگ-خطر-شاخص-دلار-صدا-درآمده

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com