تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
کد مطلب : 13477
همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات برجامی،

توافق نهایی وین در گرو رفع موثر و پایدار تحریم‌ها

۰
plusresetminus
مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها، پس از نزدیک به پنج ماه وقفه درحالی ازسرگرفته می‌شود که بنا بر آنچه از لابلای مواضع تیم ایرانی می‌توان به آن دست یافت، رسیدن به توافق نهایی در گرو رفع موثر و پایدار تحریم‌هاست.
توافق نهایی وین در گرو رفع موثر و پایدار تحریم‌ها
به گزارش صدای بانک از خبرگزاری ایرنا، هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان تا ساعاتی دیگر برای ادامه مذاکرات با محور رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران راهی وین است.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت که در این دور از گفتگوها که به روال قبل با هماهنگ کنندگی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
وی با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقی‌مانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم نمایند.
هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر اصلی و برهم زننده توافق ۲۰۱۵  بستگی دارد و اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را اتخاذ کند می‌توان در همین دور از گفتگوها به توافق نهایی رسید.
پیشتر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در توئیتی از سفرش به وین برای ادامه گفت‌وگوها در راستای از سرگیری اجرای برجام خبر داد. او نوشت که قصد دارد تا بازگشت به برجام را براساس پیش‌نویس توافقی که جوسپ بورل هفته پیش روی میز گذاشت پیگیری کند.
بورل مدعیست که برای نجات توافق هسته‌ای، پیش‌نویس جدیدی را ارائه کرده که به تعبیر او بهترین نوع پیشنهاد است. بورل در یادداشتی که در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد عنوان کرد متنی را روی میز گذاشته «که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد.» این متن به گفته وی، «نشان دهنده بهترین توافق ممکن است که به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، انعقاد آن را امکان پذیر می دانم.»
اما سفر هیات ایرانی به وین، نه برای تایید متن، بلکه برای اطمینان از رعایت اصول و الزاماتی است که بر مبنای برجام و بر اساس تجربیات به دست آمده، برای بازگشت آمریکا به برجام تعیین شده است.
از این منطر باید در نظر داشت که توافق نهایی در وین تنها در صورتی حاصل خواهد شد که تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به صورت موثر و پایدار رفع شود. در عین حال طرف مقابل هم موضوعی را به عنوان گرو یا اهرم فشار برای آینده، حفظ نمی کند.
هیات ایرانی نشان داده است که به همان میزان که برای رسیدن به یک توافق پایدار مصمم است، در ایستادگی برای تضمین حقوق ملت ایران هم قاطعیت دارد و برای رسیدن به توافق از خطوط قرمز نظام و منافع ملت عبور نخواهد کرد.
ایالاتت متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ و قطعنامه سازمان ملل متحد در این زمینه باید بپذیرد که بازگشت به برجام الزاماتی دارد و رسیدن به توافق مشروط به رعایت آن الزامات است.
علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان پیشتر در توئیتی با تاکید بر اینکه ما به‌صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسؤولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم، نوشته است: ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین