کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آغاز انتشار رمز ریال بانک مرکزی در مرحله پیش آزمایشی

استثنائات و مشوق های ویژه برای دارندگان حساب های تجاری

24 شهريور 1401 ساعت 8:30

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح مشوق های در نظر گرفته شده برای دارندگان حسابهای تجاری، از اجرای مرحله پیش آزمایشی رمز ریال بانک مرکزی خبر داد.


به گزارش صدای بانک از روابط عمومی بانک مرکزی دکتر علی صالح آبادی که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما سخن می گفت، با بیان اینکه در حوزه رمزارزها مجموعه اقداماتی که باید در بانک مرکزی انجام می شد به سرانجام رسیده است و در حال حاضر در حوزه وزارت صمت بخشهای دیگر کارها در حال انجام است، تصریح کرد: اگر کسی مجوزی را برای استخراج رمز ارز دریافت کرده است می تواند رمز ارز استخراج شده را در سامانه مشخصی عرضه کند و واردکننده با ثبت سفارشی که از وزارت صمت دریافت می کند این رمز ارز را دریافت کند و از محل آن واردات انجام دهد.

وی افزود: این سامانه به صورت مشترک میان بانک مرکزی و وزارت صمت طراحی شده که در آن سامانه، رمز ارز ارائه می شود و واردکنندگان با دریافت رمز ارز اقدام به واردات می کنند ضمن آنکه هم اکنون آیین نامه مربوط به استخراج رمز ارز در دولت به تصویب رسیده است و عرضه آن نیز در بازار با هدف انجام واردات خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه هرچند پیش از این هم همین فرایند در مورد رمز ارز وجود داشت اما اصلاحاتی در این بخش انجام شد، گفت: بر این اساس به افرادی که مجوز استخراج رمز ارز را دریافت کرده اند اجازه داده می شود تا از محل رمز ارز استخراج شده واردات انجام دهند و هم اکنون کار در وزارت صمت در حال پیگیری است.

صالح آبادی با بیان اینکه هم اکنون زیر ساخت لازم در بانک مرکزی مهیا شده است، گفت: اما مجموعه اقداماتی باید در وزارت صمت نهایی شود تا این امکان فراهم شود، چون در گذشته فقط امکان خرید ارز در سامانه وزارت صمت فراهم بود و حالا باید امکان خرید رمز ارز نیز فراهم شود که فرایندی زیرساختی و فنی است. 

وی افزود: طی روزهای اخیر فرایند پیش از راه اندازی آزمایشی رمز ریال با رقم یک میلیارد تومان و با ارائه رمزریال به تعداد محدودی از افراد شروع و عملا مرحله پیش آزمایشی آن در دو بانک ملی و ملت  اجرایی شده است و دو فروشگاه هم برای استفاده از این رمز ریال تعیین شدند و کار در مرحله قبل از آزمایشی را آغاز کرده اند تا پس از برطرف کردن مشکلات احتمالی،  مرحله رسمی آزمایشی آن اجرایی شود که امیدواریم تا پایان شهریور به این مرحله برسیم‌.
صالح آبادی با اشاره به اینکه بانک مرکزی مجموعه اقداماتی را که در این زمینه باید انجام می داد را آغاز کرده است،  افزود: این موضوع باید در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس به تصویب می رسید تا امکان آغاز رسمی کار فراهم می شد، لذا هم اکنون آغاز کار با مبلغ یک میلیارد تومان در این هئیت به تصویب رسید و کار از هفته گذشته آغاز شد و امیدواریم تا پایان شهریور ماه روند فرایند آزمایشی کار با رمرز ریال با وسعتی بیشتر از شرایط کنونی آغاز شود.

با حکمرانی ریال، شفافیت در اقتصاد افزایش می یابد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه با حکمرانی ریال شفافیت در اقتصاد افزایش پیدا می کند و سرمایه هایی که در اقتصاد ملی کشور وجود دارد به سمت فعالیت های مولد هدایت می شوند، افزود: بر این اساس مشوق هایی باید پیش بینی شود که این سرمایه ها به سمت بخشهای مولد اقتصادی هدایت شوند.

وی افزود: این حرکت زمینه ساز رشد اقتصادی می شود ضمن اینکه  فعالیت هایی که در راستای پولشویی است مورد رصد قرار می گیرد و با فعالیت های پولشویی مبارزه می شود.

دکتر صالح آبادی با بیان اینکه تاکنون اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است و تقریبا بخش عمده کار در این زمینه انجام شده است تاکید کرد: یکی اقدامات انجام شده در این زمینه به مقوله چک مربوط است، امروز خوشبختانه در موضوع چک تحول بسیار خوبی اتفاق افتاده است، در گذشته چک هایی که مبادله می شد بعضا وصول نمی شد و گیرنده چک از صادرکننده چک اطمینان نداشت که در سررسید چک وصول می شود یا خیر؟

وی افزود: لذا اگر تصمیم بر این است که فعالیت های اقتصادی شفاف شود باید افراد هنگام دریافت چک از طرف های تجاری اطمینان داشته باشند که در تاریخ تعیین شده به مبلغ چک دست پیدا می کند، در این راستا قانون جدید چک در مجلس محترم به تصویب رسید و بر این اساس سامانه های مختلفی در بانک مرکزی طراحی و پیاده سازی شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به پیچیده ترین بخش اجرای قانون جدید چک که اخیرا اجرا شده است، گفت: اگر کسی به طرف تجاری خود چک بدهد و هنگام وصول چک در بانک صاحب چک کسری موجودی داشته باشد اگر فرد صادر کننده چک در حسابهایش در دیگر بانکها موجودی داشته باشد از موجودی او در دیگر حسابهایش امکان وصول چک فراهم می شود.

وی افزود: بنابراین با اقدامات متعددی که در زمینه اجرایی شدن قانون چک در بانک مرکزی اجرایی شد در حال حاضر اگر شخصی از طرف تجاری خود چک دریافت کند این امکان وجود دارد که با وارد کردن شماره چک در سایت بانک مرکزی اعتبار صادر کننده چک را کنترل کند و بررسی کند که فرد صادر کننده چک فرد معتبری است یا خیر؟چک برگشتی دارد یا خیر؟

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این فرایند خوشبختانه شفافیت خوبی را در حوزه ریال در کشور ایجاد کرد به طوری که طی یکماه گذشته رفع سوء اثر چک به سه روز کاهش پیدا کرد و تعداد چک های برگشتی نیز ۲۰۰ هزار فقره کاهش یافته است، افزود: به عبارتی امروز کار به گونه ای شده که صادرکننده چک پیش از برگشت چک با دریافت کننده چک رایزنی می کند که  در صورت کافی نبودن موجودی چک را به بانک نبرد و یا پیش از فرارسیدن موعد چک موجودی حساب خود را برای وصول چک صادرشده تکمیل می کند.

وی افزود: براساس قانون در صورت ناکافی بودن حساب صادر کننده چک، موجودی حسابهای صادرکننده چک به میزان کسری موجودی تا سقف مبلغ چک در دیگر حسابها و بانکها مسدود می شود و در صورت تکمیل موجودی امکان رفع مسدودی حساب او فراهم خواهدشد.


فرآیند ساماندهی کارتخوان ها با همکاری سازمان امور مالیاتی تکمیل شد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هم اکنون فرایند ساماندهی کارتخوان ها با همکاری سازمان امور مالیاتی به عنوان یکی دیگر از تکالیف بانک مرکزی در حوزه تقویت حکمرانی ریال تکمیل شده است، گفت: امروز تمامی ۸.۵ میلیون کارتخوان فعال موجود در کشور شناسنامه دار هستند و دیگر کارتخوان فاقد شناسنامه در کشور وجود ندارد و برای تمامی این کارتخوان های فعال در سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی تشکیل شده است و کارتخوان هایی که به سامانه سازمان امور مالیاتی متصل نبودند غیر فعال شدند.

وی افزود: با این اقدام بخش مهمی از فرایند  تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری عملا اجرایی شد و مراحل پایایانی خود را طی کرده است. لذا عمده بحث تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری با اتصال کارت خوان ها به سامانه سازمان امور مالیاتی در یکسال گذشته انجام شد و حسابهای بسیار کمی خارج از این مجموعه هستند که شاید از هر یکهزار نفر حداکثر دو یا سه نفر را مشمول بشود.

تراکنش های غیرتجاری مشمول مالیات نمی شود
صالح آبادی تاکید کرد: برخی موارد هم مطرح شد که هر 100 تراکنش واریز به حساب با مجموع ۳۵ میلیون تومان تجاری محسوب می شود که این وحی منزل نیست بلکه یک نشانه است و این امکان وجود دارد فردی هزار تراکنش واریز به حساب  داشته باشد، اما حساب وی تجاری محسوب نشود چراکه امکان دارد فردی روزانه صدها تراکنش خرید داشته باشد به طور مثال فردی روزانه دهها بار برای خرید مایحتاج روزانه اقدام می کند یا از طریق سایت های اینترنتی خرید می کند که این قبیل موارد به هیچ وجه مشمول مالیات نیست و یا مثلا فردی در بورس معامله می کند به هیچ وجه مشمول نیست چراکه در هنگام خرید در  بورس نیم درصد مالیات  از حساب خریدار کسر می شود  و یا مثلا فردی اقدام به فروش خانه مسکونی می کند و ۵‌ میلیارد تومان به حساب وی واریز می شود به هیچ وجه این فرد مشمول نیست.

وی تاکید کرد: اینکه گفته شد 100 تراکنش و ۳۵ میلیون، باید هر دو شرط همزمان باشد ضمن اینکه این امکان هم وجود دارد که این دو شرط باشد ولی فرد کار تجاری نمی کند بنابراین باز هم مشمول نخواهد بود، لذا از هر هزار نفر شاید دو یا سه نفر مشمول شود.

صالح آبادی خاطرنشان کرد: بر این اساس فعالیت تجاری به این مفهوم است که فرد با کاسبی کسب سود کند یا متحمل زیان می شود و معامله انجام می دهد این فرایند تجاری محسوب می شود و لذا فعالیت هایی نظیر خیریه ها یا صندوق های خانوادگی مشمول حساب های تجاری نخواهد بود ضمن آنکه هم اکنون حتی در مورد کارتخوان ها نیز یک سری از کارتخوان ها تجاری نیستند.

وی افزود: بنابراین چنانچه فردی به تشخیص خودش به فعالیت تجاری مشغول است این دو شرط ۱۰۰ تراکنش با واریزی ۳۵ میلیون تومان دو شرط اولیه است لذا این امکان وجود دار د فردی تا یکهزار تراکنش واریز به حساب حتی بیش از ۳۵ میلیون تومان هم داشته باشد ولی کار تجاری نیست اما کسی که براساس بررسی های خودش نشان می دهد که کار تجاری انجام می دهد می تواند با مراجعه به سازمان امور مالیاتی و ارائه مستندات به سیستم بانکی معرفی شود و از مزایای حساب تجاری خود بهره مند شود.

صاحبان حساب های تجاری مشوق های متنوعی دریافت می کنند
صالح آبادی با بیان اینکه بر این اساس همانگونه که کارتخوان ها شناسنامه دار شدند افزود: این حسابهای تجاری هم شناسنامه دار می شوند و از مزایای این حساب تجار بهره مند می شوند، مزایایی همچون سقف جابجایی پول تا سقف یک میلیارد تومان بدون ارائه مستندات در حالی که این سقف برای حسابهای غیر تجاری حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان است، ضمن اینکه نقل  و انتقالات صاحبان حسابهای تجاری در مقایسه با وضع موجود چند برابر خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به دیگر مزیت های حساب های تجاری پرداخت و گفت: برای اعطای  صدور دسته چک جدید به صاحبان حسابهای تجاری معافیت های بیشتری در زمینه بازگشت تعداد برگه های دسته چک به بانک در نظر گرفته شده است. همچنین صاحبان حساب های تجاری در زمینه هزینه خدمات بانکی مشمول تخفیف می شوند و امتیازاتی در زمینه افزایش سقف های ماهانه و روزانه غیر حضوری، لغو محدویت امکان تعداد گشایش حساب و مشوق های دیگری برای استفاده کنندگان از حسابهای جاری در نظر گرفته شده است.
وی افزود: جزئیات دیگر در مورد مسائلی همچون تبعات عملیات تجاری با استفاده از حساب غیر تجاری در این زمینه از سوی سازمان امور مالیاتی اطلاع رسانی خواهد شد ضمن اینکه این فرایند کاری زمانبر است و باید حداکثر دقت به عمل آید که در حق هیچ کس اجحاف شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه در حال حاضر حتی با وجود شناسنامه دار شدن دستگاه های کارت خوان فرایند اتصال آنها به سامانه مالیاتی کاری زمان بر است و تا تکمیل پرونده های مالیاتی فرصت زمانی قابل توجهی در نظر گرفته شده است، افزود: هیچ اطلاعات بانکی از سوی بانک در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی گیرد بلکه فردی که فعالیت تجاری دارد باید پس از اعلام رسمی  با مراجعه به سازمان امور مالیاتی حساب تجاری خود را معرفی کند و دو شرط ۱۰۰ تراکنش با ۳۵ میلیون تومان مبِلغ واریزی صرفا یک نشانه اولیه از کار تجاری است و این امکان وجود دارد که فردی با وجود داشتن این دو شرط به دلیل عدم فعالیت تجاری مشمول نباشد و این خود فرد است که باید به این نتیجه برسد که فعالیت تجاری انجام می دهد.

وی افزود: برخی فعالیت ها همچون خرید و فروش در بورس فعالیت تجاری محسوب نمی شود و نیاز به ارائه مستندات هم نیست چراکه فعالان بورس فرایند کاری شفافی دارند و فعالان بورسی در بخش خرید معاف از مالیات است و در بخش فروش هم نیم درصد مالیات را پرداخت کرده است.

صالح آبادی تاکید کرد: نکته بعدی در زمینه تفکیک حسابهای تجاری و غیر تجاری اینکه مبنای عمل بر اساس کد ملی است به گونه ای که اگر فردی چندین حساب داشته باشد مبنای معیار برای ۱۰۰ تراکنش و واریز ۳۵ میلیون تومان تمامی حسابهای فرد خواهد بود. ضمن آنکه ما اکنون این نگرانی را داریم که فردی با وجود فعالیت غیر تجاری برای بهره منده از مشوق های در نظر گرفته شده برای حساب های تجاری نام خود را تجاری معرفی کند چراکه در عین عدم پرداخت مالیات از مشوق های در نظر گرفته شده برای حساب های تجاری هم استفاده می کند.


کد مطلب: 14381

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14381/آغاز-انتشار-رمز-ریال-بانک-مرکزی-مرحله-پیش-آزمایشی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com