کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دبیر انجمن زغال سنگ ایران:

صادرات زغال سنگ آزاد شد

شرکت‌های بورسی از این فرصت سودساز استفاده کنند

27 شهريور 1401 ساعت 8:49

سعید صمدی گفت: با پیگیری‌هایی که برای صادرات زغال سنگ ایران انجام شد، مجوزهای این کار اخذ و صادرات زغال سنگ آزاد شده است. با قاطعیت می‌توان گفت قیمت زغال سنگ در بازارهای جهانی بسیار بالاتر از قیمت‌های داخلی بوده و صادرات زغال سنگ منجر به رشد سودآوری شرکت‌های زغال سنگی خواهد شد که امیدواریم شرکت‌های بزرگ بورسی از این فرصت استفاده کنند.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران طی گفت و گویی در این خصوص بیان کرد: اگرچه به دنبال تحولات اخیر در حوزه کامودیتی‌ها، قیمت محصولات معدنی افت قیمت داشته، ولی قیمت جهانی زغال سنگ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد تقریبا ۲۰۰ درصدی داشته است. بحران انرژی در دنیا تقاضای زغال سنگ را افزایش داده و مثلا آلمان در برخی نیروگاه‌ها مصرف زغال سنگ را جایگزین گاز کرده است. لذا شرایط زغال سنگ در بازارهای جهانی شرایط خوبی است.
وی افزود: نکته اینجاست که قیمت زغال سنگ در کشور ما بر اساس فرمولی تعیین می‌شود که در آن فرمول نرخ شمش فولاد خوزستان مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و نه قیمت های جهانی! از این رو می‌توان گفت شرکت‌های زغال سنگی در بازار سرمایه فعلاً از افزایش قیمت‌های جهانی بهره‌ای نبرده‌اند. البته تلاش کرده‌ایم از مقطعی که شرایط به نفع زغال سنگی هاست، بهره ببریم و به همین دلیل، پیگیری‌هایی برای صادرات زغال سنگ ایران انجام شده و مجوزهای این کار اخذ و صادرات زغال سنگ آزاد شده است. برخی تولیدکنندگان کوچک زغال سنگ به بازارهای صادراتی ورود کرده‌اند، اما حجم صادرات فعلاً قابل توجه نبوده است. از شرکت‌های گروه زغال سنگ بورسی هنوز صادرات نداشته‌ایم.
صمدی ادامه داد: ورود به بازارهای صادراتی زمان‌بر است و امیدواریم در این فاصله دوباره بخشنامه و دستورالعملی صادر نشود که مانع صادرات زغال سنگ شود. ورود به بازارهای صادراتی می‌تواند فرصتی برای رشد سودآوری در شرکت‌های بزرگ زغال سنگی باشد.
وی ضمن اشاره به اختلاف قیمت فاحش زغال سنگ در داخل کشور با قیمت‌های صادراتی اظهار کرد: شرکت ذوب آهن اصفهان برای سال ۱۴۰۱ هر تن زغال سنگ داخلی را حدود ۴ میلیون تومان و هر تن زغال سنگ وارداتی را حدود ۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی کرده است. البته مبلغ ۱۲ میلیون تومان قیمت تمام شده زغال سنگ وارداتی برای شرکت ذوب آهن اصفهان خواهد بود و اگر تولیدکنندگان داخلی قصد صادرات محصول خود به بازارهای جهانی را داشته باشند، باید هزینه‌های حمل و نقل و... را از این مبلغ کسر کرد. با این حال با قاطعیت می‌توان گفت قیمت زغال سنگ در بازارهای جهانی بسیار بالاتر از قیمت‌های داخلی بوده و صادرات زغال سنگ منجر به رشد سودآوری شرکت‌های زغال سنگی خواهد شد و امیدواریم شرکت‌های بزرگ بورسی از این فرصت استفاده کنند.
دبیر انجمن زغال سنگ ایران در خاتمه گفت: به علت پایین بودن قیمت زغال سنگ داخلی سرمایه گذاری در حوزه تولید زغال سنگ در کشور ما توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل انجمن زغال سنگ ایران پیگیر بازنگری فرمول قیمت‌گذاری زغال سنگ بوده و مکاتباتی هم در این خصوص انجام شده است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد. حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن طرح توسعه‌ای در صنعت زغال سنگ تعریف شده که به سبب عدم توجیه اقتصادی، به اجرا درنیامده یا نیمه کاره رها شده است. اصلاح قیمت زغال سنگ، فرصت اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت در این صنعت را فراهم خواهد کرد و تردیدی وجود ندارد که در بلند مدت امکان تامین زغال سنگ از بازار داخل به جای استفاده از محصول وارداتی به نفع مشتریان زغال سنگ نیز خواهد بود.


کد مطلب: 14411

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14411/صادرات-زغال-سنگ-آزاد

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com