کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور تأسیس شد

احتمال پذیره‌نویسی در فرابورس تا دو هفته آینده

29 شهريور 1401 ساعت 10:48

پیرو دستور رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن بر استفاده از ظرفیت ماده (5) قانون جهش تولید مسکن و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حوزه املاک و مستغلات و با حمایت و تأکید وزرای امور اقتصادی و تعاون، تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه در دستور کار صندوق بازنشستگی کشوری قرار گرفت.


به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، با توجه به اقدامات قبلی انجام‌شده در این حوزه و وجود تجربه راه‌اندازی نهادهای مالی دیگر و با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار در بررسی کارشناسی و تصویب مقررات و به دنبال آن صدور موافقت اصولی نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات (REIT) کشور، درنهایت با پیگیری‌های انجام‌شده توسط شرکت مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (ومدیر)، صندوق مذکور در هفته جاری نزد اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.
مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری که پروژه تأسیس و راه‌اندازی این صندوق در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری را بر عهده دارد، در این رابطه گفت: صندوق املاک و مستغلات (REIT) عملاً نوعی سرمایه‌گذاری خرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم است به این صورت که افراد می‌توانند به‌جای خرید یک واحد کامل ملک، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های خرد اقدام کنند.
داوود حمزه یکی از تمایزهای سرمایه‌گذاری در صندوق زمین و ساختمان را این‌گونه تشریح کرد: صندوق‌های ریت، روی ملک ساخته‌شده در حال بهره‌برداری تأسیس می‌شود و سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند اجاره نیز دریافت کنند.
به گفته وی، حسب آنچه در امید نامه پیشنهادی صندوق املاک و مستغلات «مدیریت ارزش مسکن» به‌عنوان نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور آمده است، پرداخت اجاره به‌صورت سه‌ماهه خواهد بود که پس از کسر هزینه‌های جاری به‌حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد شد.
حمزه در ادامه اظهار داشت: محدودیت حداقل سرمایه‌گذاری برای خریداران این صندوق‌ها وجود ندارد و افراد می‌توانند در حد چند میلیون تومان نیز در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ولی در عرضه اولیه نخستین ریت (REIT) کشور، احتمالاً محدودیت‌های معمول در پذیره‌نویسی‌های عرضه اولیه توسط سازمان بورس اعمال خواهد شد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه پذیرش و معامله واحدهای این‌گونه صندوق‌ها در فرابورس ایران انجام خواهد شد اعلام کرد: نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور روی یک ملک اداری با متراژ مفید حدود 900 مترمربع و عمر حدود 14 سال در خیابان ملاصدرای تهران تأسیس ‌شده‌است.
مدیر شرکت مدیریت گروه ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: این شرکت نسبت به عقد قرارداد با شرکت صبا عمران به‌عنوان «مدیر بهره‌برداری» برای اجاره دادن و جمع‌آوری وجوه حاصل از اجاره صندوق اقدام کرده و وجوه حاصل را پس از کسر هزینه‌های جاری هر سه ماه یک‌بار به‌حساب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری واریز خواهد کرد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه این صندوق به‌صورت صندوق قابل معامله (ETF) تأسیس‌شده، تأکید کرد: با توجه به معامله هرروزه واحدهای این صندوق در فرابورس ایران، در عمل امکان اعلام روزانه قیمت مدنظر فعالان بازار سرمایه برای ملک اداری نیز فراهم خواهد شد که یکی از ویژگی‌های جدید و قابل‌توجه و ابزاری جذاب برای سرمایه‌گذاران خواهد بود.
مدیرعامل «ومدیر» در ادامه اعلام کرد: با توجه به همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار پیش‌بینی می‌شود حداکثر ظرف مدت دو هفته آینده پذیره‌نویسی این صندوق در فرابورس انجام و ابزار جدیدی برای سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه وارد شود.
با توجه به ابعاد گسترده این ابزار جدید سرمایه‌گذاری، به‌زودی اطلاعات کارشناسی و تفصیلی دقیق‌تری از این ابزار توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین مدیریت این صندوق به اطلاع کارشناسان و عموم مردم خواهد رسید.


کد مطلب: 14464

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14464/نخستین-صندوق-املاک-مستغلات-کشور-تأسیس

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com