کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سامانه یکپارچه فروش خودرو تعطیل شد

11 مهر 1401 ساعت 11:43

از این پس عرضه خودروها با نظر به تعادل در میزان عرضه و تقاضا از طریق خود شرکت‌ها و یا بورس کالا انجام می‌شود و سامانه فروش خود شرکت‌ها مسئول فروش خودروهای تولیدی خواهد بود.


به گزارش صدای بانک و به نقل از خودرو بانک، بر اساس اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صمت سامانه یکپارچه فروش خودرو فعالیت نخواهد داشت و قرعه‌کشی دیگر در این سیستم انجام نخواهد شد. طبق گفته منوچهر منطقی سامانه یکپارچه با هدف نظارت بر تعداد مجاز فروش خودرو توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین رصد تحویل سروقت خودروها و برای اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی به کار گرفته خواهد شد.
عمر کوتاه سامانه یکپارچه فروش خودرو و صحبت‌های معاونت وزیر صمت نشان از عدم موفقیت و تاثیرگذاری این سامانه در تنظیم وضعیت بازار خودرو داشته است و البته همچنان بر این موضوع تاکید دارند که عواملی دیگر مانند رشد تولید و تعادل در عرضه و تقاضای خودروها دلیل حذف این سامانه است. این سامانه که از خردادماه امسال با نامه سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز بکار کرد علیرغم تمام انتقادات و ناکارآمدی‌های اثبات شده با تاکید و پافشاری وزارت صمت به کار خود ادامه داد و ۳ دوره فروش خودرو در آن برگزار شد و در اقدامی عجیب و غیرحرفه‌ای شرکت‌های خصوصی با نیز ملزم به عرضه خودروهای خود در این سامانه شدند که به طور کلی مخالف اصول بازار آزاد است و مانع ایجاد رقابت و همچنین تضعیف بخش فروش شرکت‌ها می‌شود و همچنان شاهد هستیم که قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان افزایشی هستند و این سامانه نتوانسته مانع آن شود. پافشاری بر استفاده از این سامانه ناکارآمد در حالی بود که یکی از معاونان وزارت صمت صلاحیت فنی و ایمنی این سامانه را رد کرده بود.
این سامانه در حالی طی کمتر از ۶ ماهه از فعالیت فروش خود باز ایستاد است که ماموریت داشت در ۶ ماهه دوم امسال هرماه ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن عرضه شود و که این موضوع با اعلام معاون وزات صمت منتقی و با سامانه با شکست مواجه شده است. بنظر می‌رسد با حذف این سامانه فروش خودرو از مجرای فروش داخیلی شرکت‌ها و یا بورس کالا انجام می‌پذیرد. ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وعده داده شده توسط وزارت صمت متعلق به تمام خودروسازهای داخلی دولتی و غیردولتی است.

منبع: تجارت نیوز


کد مطلب: 14678

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14678/سامانه-یکپارچه-فروش-خودرو-تعطیل

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com