کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پول‌های درشت منتظر چه اتفاقی برای ورود به بورس هستند؟

13 مهر 1401 ساعت 8:10

امیرعباس کریم‌زاده گفت: اکثر سهم‌های بازار در چند ماه اخیر ریزش قابل توجهی داشته و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بازدهی شاخص صفر شده است. اما با وجود ارزندگی این بازار، ابهامات موجود، احتمالا مدتی مانع حرکت بازار سرمایه خواهد شد.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، یکی از سوالات فعالان بازار سرمایه این است که چرا با وجود تاکید اکثر تحلیلگران بر ارزندگی این بازار، همچنان پول‌های درشت به صورت جدی اقدام به خرید و سرمایه‌گذاری در بورس نمی‌کنند؟
امیرعباس کریم‌زاده کارشناس بازار سرمایه طی مصاحبه ای در این خصوص بیان کرد: چند نکته مبهم، ورود سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده است. نکته اول اینکه هنوز برای هیچ یک از سرمایه‌گذاران، فرجام مذاکرات مشخص نیست. جنگ روسیه و اوکراین و همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت و نرخ بهره بین بانکی هم ابهامات دیگری برای بازار سرمایه ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: حتی در صورت احیای برجام مشخص نیست آیا روسیه مجال می‌دهد ایران از منافع احیای برجام منتفع شود یا مانع تراشی خواهد کرد. با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و قطع بخش قابل توجهی از صادرات انرژی روسیه به کشورهای اروپایی، درآمدهای روسیه از محل فروش نفت و گاز کاهش یافته است. در چنین شرایطی اگر روسیه قائل به بازگشت ایران به برجام و بهره‌مندی ایران از منافع بلندمدت و پایدار برجام باشد و ایران بتواند اقدام به صادرات نفت و گاز مایع به اروپا کند، روسیه در انزوا قرار خواهد گرفت و نتیجه این انزوا می‌تواند تشدید تحریم‌های روسیه در سال های بعد باشد و همین نکته احتمال سنگ‌اندازی روسیه در مسیر احیای برجام را تقویت می‌کند. ضمن اینکه با توجه به برخی رفتارها از سوی سیاست‌گذاران مثل پیمان شانگهای و سفرهای مکرر به روسیه، به نظر می‌رسد تمایل ایران به سمت افزایش همکاری با روسیه و چین است. (البته در صورت خاتمه جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت مجدد روسیه به بازار انرژی اروپا، خوشبینی به احیای برجام افزایش خواهد یافت)
کریم‌زاده ضمن اشاره به تبعات تداوم تحریم‌ها برای اقتصاد کشور، گفت: در صورت عدم توافق، انتظارات تورمی هم افزایش داشته و احتمالا شاهد جهش نرخ ارز و به دنبال آن تورم در سایر بازارها خواهیم بود. نکته اینجاست که کنترل تورم در اقتصاد کشور مستلزم استفاده از ابزارهای پولی و مالی خواهد بود. نرخ بهره بین بانکی یکی از این ابزارها است و ممکن است اجرای سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره بین بانکی منجر به افزایش نرخ بهره موثر اوراق بدهی و افزایش بازده بازار پول شود.
وی افزود: این اتفاق از جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌کاهد. ضمن اینکه با تشدید رکود در اقتصادهای بزرگ دنیا، فدرال رزرو و بانک‌های مرکزی در اروپا اقدام به اجرای سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره کرده و افت قیمت و رکود در بازار جهانی کامودیتی ها را رقم زده‌اند. به هر حال حدود ۶۵ درصد از بازار سرمایه ما وابسته به قیمت‌های جهانی است و این رکود، در عدم جذابیت بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است. علاوه بر اینها، بودجه ۱۴۰۲ هم می‌تواند مشکلاتی برای برخی صنایع بورسی ایجاد کند. این شرایط باعث می‌شود روند فرسایشی در بازار سرمایه به طول انجامد.
این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ارزندگی این بازار اظهار کرد: اکثر سهم‌های بازار در چند ماه اخیر ریزش قابل توجهی داشته و به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بازدهی شاخص صفر شده است. اما با وجود ارزندگی این بازار، ابهاماتی که به آن اشاره شد احتمالا مدتی مانع حرکت بازار سرمایه خواهد شد. اما بازار سرمایه فقط بازار سفته بازی نیست؛ این بازار محلی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و پروژه های بزرگ در کشور نیز بوده و اگر ابهامات پیش روی این بازار کاهش یابد، حتما شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود.
کریم‌زاده در خاتمه گفت: تا قبل از ارائه لایحه بودجه برخی گروه‌ها از جمله تولیدکنندگان خودروهای تجاری، قطعه سازان و غذایی‌ها می‌توانند نوسان مثبتی تجربه کنند.


کد مطلب: 14718

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/14718/پول-های-درشت-منتظر-اتفاقی-ورود-بورس-هستند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com