کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در بازدید از شرکت خانه‌‌سازی:

زمان‌بندی، مدیریت هزینه، هماهنگی، مشاوره تخصصی و نظارت، مسائل اصلی پروژه‌های عمرانی است

1 آذر 1401 ساعت 8:34

دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در ادامه بازدیدهای دوره‌ای از شرکت‌های مأموریتی این سازمان، در بازدید از شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران - متولی پروژه‌های عمرانی سازمان تأمین‌ اجتماعی - تأکید کرد در پروژه‌های عمرانی باید در کنار توجه به صرفه و صلاح سازمان و رعایت اصل صیانت از منابع، به تخصص و ارزش‌های انسانی نیز توجه کرد و افزود: در اجرای پروژه‌های عمرانی، باید به اصولی چون زمان‌بندی، مدیریت هزینه، هماهنگی، مشاوره تخصصی و نظارت که مسائل اصلی در این پروژه‌ها هستند، توجه ویژه صورت گیرد و با تقویت حضور میدانی، فرایند نظارت و اجرای پروژه‌ها با جدیت پیگیری شود.


به گزارش صدای بانک از روابط‌ عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی؛ در نشست مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی و هیاتی متشکل از برخی معاونان و مدیران این سازمان با هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازی ایران، دکتر موسوی با اشاره به وظایف تکلیفی شرکت خانه‌سازی در زمینه پیشبرد طرح‌های عمرانی به‌ویژه طرح‌های ساخت‌وساز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی، گفت: در سال‌های اخیر قدری عقب‌ماندگی در حوزه عمرانی داشته‌ایم و فاصله‌ای افتاده که لازم است این فاصله‌ها را جبران کنیم. پول مردم که در اختیار ما است باید با سرعت به خدمت تبدیل شود و گره از کار مردم بگشاید.
وی با اشاره به اینکه اجرای سریع و دقیق پروژه‌های عمرانی مستلزم مقدماتی است، اظهار داشت: ما باید پروژه‌های عمرانی خود را با توجه به تخصص و ارزش‌های انسانی پیش ببریم؛ ارزش‌هایی مثل وفای به عهد و مسئولیت‌پذیری که ما در سازمان تأمین‌اجتماعی در هر رده‌ای به آن احتیاج داریم. ما در کارهایمان باید ایثار و فداکاری داشته باشیم و ارزش‌های مکتبی را حفظ کنیم.
دکتر موسوی افزود: یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که در سازمان تأمین‌اجتماعی لازم است به آن توجه کنیم، این است که از تجربیات دیگران استفاده کنیم. این تجربیات می‌توانند داخلی یا جهانی باشند اما به هر حال استفاده از تجربیات دیگران بسیار مهم است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه کار تیمی و توجه به کار گروهی، یکی دیگر از مواردی است که در مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی و زیرمجموعه‌های آن لازم است مورد توجه قرار گیرد، گفت: تله‌ درآمد متوسط در حوزه اقتصاد و تحول متوسط در حوزه تحول، یکی دیگر از مشکلات ما است. این یعنی ما تا یک سطحی بالا می‌رویم و از آنجا به بعد دیگر نمی‌توانیم به درستی حرکت کنیم و صاحب‌نظران معتقدند که راه‌حل این مشکل، نوآوری است. در شرایط کنونی، ما نیاز به نوآوری داریم تا بتوانیم از این وضع خارج شویم.
دکتر موسوی با اشاره به طرح ساخت یک میلیون مسکن که در دولت سیزدهم کلید خورده، تصریح کرد: فعالیت و حوزه مأموریت اولیه شرکت خانه‌سازی که بالغ بر 50 سال سابقه و قدمت دارد، ساختن مسکن برای کارگران بوده است و ضروری است بررسی کنیم که برای کمک به اجرای این طرح و در عین حال استفاده از این فرصت برای حفظ و ارتقای ارزش ذخایر بیمه‌شدگان، چه کار می‌توانیم انجام دهیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به روایتی از امام حسین علیه‌السلام که فرموده‌ند حوائج مردم نعمت خداوند بر شماست، اظهار داشت: سلوک اهل بیت علیهم‌السلام مسیر حرکت را برای ما روشن کرده است و اگر خارج از این چارچوب عمل کنیم در حکمرانی هر کجا که باشیم، زیر سئوال هستیم. اگر کسی در جمهوری اسلامی مسئولیتی متوجه اوست، نعمت بی‌منتی است که خدا به او داده است. هم می‌توانیم از این نعمت به خوبی پاسداری کنیم و هم می‌توانیم به راحتی از کنار آن بگذریم.
وی افزود: ما باید کار درست را به شیوه درست و به‌موقع انجام بدهیم. برخی مواقع ممکن است کارایی داشته باشیم؛ یعنی بالاخره کاری انجام می‌دهیم، اما اگر این کار را درست انجام ندهیم به خروجی و اثربخشی نمی‌رسیم که سرجمع این دو یعنی کارایی و اثربخشی می‌شود بهره‌وری که ما به آن احتیاج داریم. شیاطین انس و جن فعالیت می‌کنند تا کار برای مردم انجام نشود. جایی هم نفس ما مانع می‌شود و مشکل درست می‌کند، جای دیگر عواملی بیرون از حوزه اختیار ما مانع کار می‌شوند.
دکتر موسوی با اشاره به اینکه وقتی مال مردم دست ما است پس مسئولیتش هم پای ماست، گفت: شرکت خانه‌سازی با همه متعلقاتش قرار است گرهی از کار خدمت‌رسانی به مردم باز کند. در اینجا ما هم مکلف به تکلیفیم هم به نتیجه. چون اینجا شرکت تکلیفی است و برای کسب نتایجی این ظرفیت به‌وجود آمده است؛ به اقتضای این شرایط باید با انعطاف‌پذیری بالا، تکلیف‌مان را به نتیجه برسانیم. ما خدمتگزار مردم هستیم نه مدیر و مدیرعامل و رویکرد ما هم در ارزیابی خودمان و نتیجه کارمان انتقادی است و قرار نیست به وضعیت موجود قانع باشیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره نکات و راهبردهایی که در پروژه‌های این سازمان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، گفت: مهم‌ترین مسئله "زمان" است. ما از دوستان کار به‌موقع را انتظار داریم. پاشنه آشیل ما در پروژه‌های عمرانی که گاهی باعث افزایش قیمت شده و فرایند ارائه خدمات ما را دچار فرسودگی و خروجی پروژه‌ها را نیز دچار اشکال کرده، تأخیر زمانی است.
دکتر موسوی همچنین گفت: مسئولیت هماهنگی و نظارت دقیق بر کار پیمانکاران و مدیریت مسائل مرتبط با پیمانکاران با شرکت خانه‌سازی است. اگر قصوری در کار ایجاد شود، اگر در زمان اجرای پروژه تاخیری پیش بیاید، اگر پیمانکاری به تعهداتش عمل نکند؛ اگر حق و حساب کارگران به درستی پرداخت نشود، اگر مشکلی در کل فرآیند اجرای پروژه ایجاد شود، مسئولیتش با این شرکت است. لذا اگر پیمانکاری به تعهداتش عمل نمی‌کند، بدون مماشات موضوع باید پیگیری شود.
دکتر موسوی در عین حال تأکید کرد: نظارت بر کار پیمانکاران باید به نحوی باشد که در عین تعامل مثبت، ادای حق مطلب مطالبه شود. یک ساختمان درمانی که ساخته می‌شود برای 50 سال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هر یک روز افتتاح زودتر ممکن است جان یک نفر را نجات دهد. این افزایش کیفیت در خدمت‌رسانی، منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود. سرمایه‌ای که قطعاً یکی از نعمت‌های خداوند است که باید برای حفظ و ارتقای آن، بیشتر وقت گذاشت و به هیچ عنوان از کار خسته نشد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تاکید بر اهمیت موضوع مدیریت هزینه‌ها به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های مهم در پروژه‌های عمرانی افزود: مدیریت هزینه و افزایش کیفیت از مهم‌ترین مسائل در پروژه‌های عمرانی است. در این زمینه نباید اجازه داد هزینه اضافه و بی‌جایی به منابع سازمان تحمیل شود چراکه بابت این هزینه‌ها باید پاسخگو بود. برای مدیریت هزینه و نظارت جدی بر کیفیت کار، نیروهای‌ شرکت باید در میدان حاضر باشند و به طور مستقیم بر فرایند اجرای پروژه‌ها نظارت کنند.
دکتر موسوی با تأکید بر مسئله مشاوره و نظارت به عنوان یکی دیگر از مسائل اساسی در پروژه‌های عمرانی گفت: مطالعات پروژه، تهیه نقشه‌ها و نظارت و مشاوره در پروژه‌های عمرانی باید بموقع و با دقت انجام شود. در امر نظارت و مشاوره، رویکرد نظارت البته باید دستگیری باشد نه مچ‌گیری و ضمن توجه به الزامات نظارت، باید برای رفع مشکلات و پیشبرد پروژه‌ چاره‌اندیشی کنیم چراکه مچ‌گیری صرف در نظارت به کار نمی‌آید. 
دکتر موسوی با یادآوری اهمیت تامین بموقع تجهیزات مراکز درمانی، گفت: در انتخاب پیمانکار و انتخاب تجهیزات و سایر الزامات و مراحل پروژه، ارزیابی فنی باید تقویت شود. برای انجام ارزیابی فنی باید از نیروهای جوان و متخصص استفاده شود و انتخاب پیمانکار، ارزیابی فنی و ارزیابی مالی را قبل از آغاز پروژه باید به شکل کامل انجام داد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان این نشست، از حرکت رو به جلو و زحمات همه همکارانی که در طول 53 سال فعالیت شرکت خانه‌سازی ایران، در مسیر توسعه زیربناهای تأمین‌اجتماعی با دلسوزی و فداکاری، زحمت کشیده‌اند، قدردانی کرد.


کد مطلب: 15895

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/15895/زمان-بندی-مدیریت-هزینه-هماهنگی-مشاوره-تخصصی-نظارت-مسائل-اصلی-پروژه-های-عمرانی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com