تاریخ انتشارسه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۳
کد مطلب : 15896

مسکن ملی در باتلاق هزینه‌ها

۰
plusresetminus
در حالی ساخت مسکن ملی وقفه‌ای جدی را تجربه می‌کند که صنعت ساختمان‌سازی طی یک سال گذشته با افزایش انواع هزینه‌ها روبرو بوده است. به تازگی نیز انجمن سیمان در نامه‌ای به بورس کالا خواستار افزایش 35 درصدی قیمت سیمان شده است؛ از سوی دیگر، داده‌های تازه مرکز آمار هم از رشد بی‌سابقه هزینه کرایه ماشین‌آلات صنعت ساختمان نشان دارد. این تحولات قیمتی چه دست‌اندازهایی را برای ساخت مسکن ملی ایجاد خواهد کرد؟
مسکن ملی در باتلاق هزینه‌ها
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، هزینه ساخت مسکن به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ جدیدترین داده‌های مرکز آمار حاکی است طی 6 ماهه نخست امسال، هزینه کرایه ماشین‌آلات در بخش ساختمان‌سازی از 22 تا 185 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این داده‌ها حاکی است رشد هزینه کرایه ماشین‌آلات طی این مدت نسبت به دوره قبل (6 ماهه دوم سال گذشته) هم از 18 تا 155 درصد بوده است.
بر اساس داده‌های مرکز آمار، مقايسه‌ ٦٠ قلم مورد آمارگيري، نشان می‌دهد بیشترین افزایش كرايه‌ ساعتي نسبت به «دوره قبل» با ١٥٥,٣٩ درصد مربوط به «جرثقيل کاميونی دوکابينه حدود ٥٠ تن با راننده» و کمترین افزایش كرايه‌‌ ساعتی مربوط به « ماشين سواری استيشن چهاردر با راننده» با ١٨,٣٣ درصد نسبت به دوره قبل، بوده است.
همچنين مقايسه‌ متوسط كرايه‎ ساعتی در اين دوره با «دوره‌ مشابه سال قبل» نشان می‌دهد بیشترین افزايش كرايه‎ ساعتی مربوط به «تانکر آب‌پاش ٥٠٠٠ ليتری با راننده» با ١٨٥,٢٧ درصد، و کمترین افزايش كرايه‎ ساعتی مربوط به «ماشين سواری جيپ، لندرور يا مشابه با راننده» با ٢٢,١٤ درصد، نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است.

شوک رشد قیمت مصالح ساختمانی
در حالی آمارها حاکی از تحمیل افزایش هزینه حمل‌‌ونقل به صنعت ساختمان است که این صنعت از صعود قیمت مصالح ساختمانی نیز مصون نبوده است. بررسی بازار مصالح ساختمانی حاکی از رشد قیمت‌ها حتی تا 120 درصد طی سال گذشته بوده است. هفته گذشته هم افزایش قیمت یونولیت سقفی از 70 هزار تومان به 400 هزار تومان- آن هم تنها طی یک ماه-، خبرساز شده بود. قیمت میلگرد هم از ابتدای نهضت ملی مسکن تا کنون دست کم سه برابر شده است.
در بحبوحه صعود هزینه‌های ساخت‌وساز، به تازگی انجمن سیمان هم خواستار افزایش 35 درصدی قیمت محصولات خود شده است. در حال حاضر قیمت کیسه‌های 40 تا 50 کیلویی سیمان تا 95 هزار تومان هم قیمت می‌خورد و حالا افزایش 35 درصدی قیمت این محصول می‌تواند شوک تازه‌ای به صنعت ساخت‌وساز وارد کند.
گفتنی است سال گذشته دولت هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکن ملی را 4 تا 4.5 میلیون تومان تخمین زده بود اما حالا با توجه به افزایش هزینه‌های ساخت، شورای عالی مسکن این رقم را 8 میلیون تومان ارزیابی کرده است. عددی که به گفته ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، ثابت نخواهد ماند.
اکنون با توجه به روند بسیار کند ساخت نهضت ملی مسکن در تمامی نقاط تعیین‌شده، به نظر می‌رسد دولت نتواند ابرپروژه مسکنی خود را بر اساس زمان‌بندی‌های اعلام‌شده به پایان برساند. به ویژه آنکه اکنون با گذشت بیش از یک سال از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، اغلب پروژه‌ها در همان مرحله کلنگ‌زنی باقی مانده‌اند و بقیه آنها نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای روی زمین نداشته‌اند. در برخی مناطق نیز دولت همچنان با چالش تامین زمین مواجه است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما