تاریخ انتشارسه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۲
کد مطلب : 15907

افزایش 13 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار فرابورس

۰
plusresetminus
معاملات بازارهای فرابورس در هفته‌ای که گذشت نزدیک به یک درصد به ارزش این بازار اضافه کرد.
افزایش 13 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار فرابورس
به گزارش صدای بانک از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی معاملات هفته منتهی به 27 آبان ماه ارزش بازار فرابورس ایران با افزایش 0.72 درصدی در 5 روز معاملاتی همراه بود و به بیش از 1.8 میلیون میلیارد تومان رسید.
طی این مدت شاخص کل فرابورس هم با بازدهی مثبت هرچند اندک، سبزپوش بود. البته روند معاملات هفته گذشته نسبت به هفته ماقبل تفاوت چندانی نداشته و شاهد درجا زدن آیفکس فرابورس بودیم تا در نهایت با افزایش 57 پله‌ای در عدد 18 هزار و 478 قرار بگیرد.

آمار معاملات بازارها
بررسی آمارهای معاملات بازارهای فرابورس طی این مدت نشان می‌دهد بیش از 23 میلیارد و 312 میلیون برگه انواع دارایی مالی به ارزش 188 هزار میلیارد تومان در یک هزار و 89 نوبت معاملاتی دادوستد شدند.
به‌ این‌ ترتیب این مدت در حالی حجم معاملات 15 درصد کاهش داشت که ارزش معاملات با افزایش 10 درصدی همراه شد.
بررسی بازارها به تفکیک نیز نشان می‌دهد بیش از 3.8 میلیارد سهم به ارزش حدود 2 هزار میلیارد تومان در بازار اول جابه‌جا شد و این بازار شاهد افت 31 درصدی حجم و 26 درصدی ارزش بود.
بازار دوم هم با معاملات 3.8 میلیارد حجمی به ارزش یک هزار و 230 میلیارد تومان کاهش حجم و ارزش را ثبت کرد.
در بازار پایه نیز بیش از 5.8 میلیارد سهم جابه‌جا شد که ارزش این مبادلات بالغ‌ بر 2 هزار و 600 میلیارد تومان بود که نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات در این بازار به ترتیب 7 و 8 درصد کم شده است.
در بازار ابزارهای نوین مالی هم هفته قبل 9.7 میلیارد برگه انواع اوراق به ارزش 182 هزار میلیارد تومان دادوستد شد که حجم معاملات بدون تغییر بود اما ارزش معاملات 11 درصد بالا رفت.
تفکیک ابزارها در این بازار نشان می‌دهد بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق مالی اسلامی بوده که نسبت به هفته ماقبل 12 درصد رشد داشته است.
این در حالی بود که حجم و ارزش معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله کاهشی بوده و اوراق گواهی تسهیلات مسکن هم در حالی با افت 6 درصدی حجم مواجه شده که ارزش معاملات آن بدون تغییر قابل‌توجهی، تنها یک درصد بالا رفته است.

کاهش خریدوفروش سرمایه‌گذاران خرد
در نگاهی به آمار معاملات خرد و رصد صنایع پیشرو در معاملات هفته گذشته می‌بینیم که ارزش معاملات خرد با افت 33 درصدی نسبت به هفته سوم آبان ماه، 4 هزار و 766 میلیارد تومان بوده است.
در حالی طی این مدت سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد بیش از 4 هزار و 760 میلیارد تومان انواع برگه سهام و اختیار سهام را خریدوفروش کردند که بیشترین معاملات در گروه‌های محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، گروه زراعت و خدمات وابسته، خودرویی‌ها و بیمه و صندوق بازنشستگی بوده است تا جایی که 41 درصد از معاملات خرد متعلق به این 5 صنعت بوده است.

بزرگ‌ترین صنایع را بشناسید
در پایان نگاهی به ارزش کل بازار به تفکیک صنعت طی هفته گذشته نشان می‌دهد بعد از اوراق تأمین مالی که 22 درصد ارزش بازار فرابورس را در اختیار دارد، محصولات شیمیایی با سهم 20 درصدی، بزرگ‌ترین صنعت فرابورسی است. پس از آن رتبه دوم با فاصله‌ای معنادار به گروه بیمه و صندوق بازنشستگی می‌رسد که 9 درصد ارزش بازار را به خود اختصاص داده و رتبه سوم نیز متعلق به سرمایه‌گذاری‌ها با سهم 7 درصدی از کل ارزش بازار فرابورس است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما