کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

غول‌‌های فناوری دنیا در حال ورشکستگی هستند؟

2 آذر 1401 ساعت 7:59

تورم و رکود شدید اقتصادی در حال گسترش در تمامی کشورهای جهان است و به نظر می‌رسد غول‌‌های فناوری نیز نمی‌توانند با تعداد کارکنان بالا در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین تصمیم به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود گرفته‌اند.


به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، با وجود اینکه رونق ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا غول های فناوری و ارزش‌گذاری (سهام) آنها را تقویت کرد، اما اکنون در مواجهه با تورم بالا و افزایش سریع نرخ‌های بهره آن‌ها را با رکود مواجه کرده که در نهایت باعث اخراج کارکنان می‌شود.
یکی از اخبار مهم این روزها، تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک و اخراج گسترده کارکنان در این پلتفرم اجتماعی است. با این حال، توییتر تنها شرکت فناوری نیست که در حال حاضر تغییرات اساسی در کارکنان خود ایجاد می‌کند.

کدام شرکت‌های فناوری اخراج را افزایش و استخدام را کاهش دادند؟
متا: برای اولین بار در تاریخ خود، غول فناوری و رسانه‌های اجتماعی متا این هفته اعلام کرد که 11 هزار کارگر یا تقریبا 13 درصد از کارکنان خود را اخراج می‌کند. این یکی از بزرگترین اخراج‌های فناوری در سال 2022 است. علت این اخراج‌ها نیز اینگونه اعلام شده که این شرکت با بازار تبلیغات ضعیف و هزینه‌های فزاینده دست و پنجه نرم می‌کند.
مارک زاکربرگ، مدیرعامل شرکت متا، گفت: «این شرکت در تمام زیرمجموعه‌های خود یعنی واتساپ، فیسبوک و اینستاگرام روند کاهش نیروی انسانی را آغاز خواهد کرد. متا همچنین به جزء چند بخش استثنا، توقف استخدام خود را تا سه ماهه اول سال 2023 تمدید می‌کند.»
توییتر: طبق اخبار رسمی از توییتر، ایلان ماسک اخراج کارکنان خود را از روز جمعه (4 نوامبر) به‌عنوان بخشی از نقش جدید خود «Chief Twit» یا بهتر بگوییم «اپراتور خط تلفن شکایات توییتر» آغاز کرد.
این شرکت نیمی از نیروی کار خود را در دو هفته اخیر اخراج کرده است. البته ایلان ماسک گفته است که کاهش نیرو در تیم مسئول جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست نسبتا کمتر از باقی بخش‌هاست. چندین افسر حفظ حریم خصوصی و رعایت قوانین و همچنین رهبر اعتماد و ایمنی شرکت نیز از سمت خود کنار رفته‌اند.

غول تجارت الکترونیک نیز استخدام نیروی جدید را متوقف کرد
وال استریت ژورنال روز پنجشنبه (10 نوامبر) گزارش داد که آمازون پس از یک بررسی چند ماهه، به کارمندان برخی از واحدهای غیرسودده گفته است که به دنبال شغل در سایر بخش‌های این شرکت باشند.
همچنین، این شرکت فناوری در حال انتقال کارکنان از تیم‌های خاص به مناطق سودآورتر و اخراج برخی تیم‌ها در زمینه‌هایی مانند رباتیک و خرده‌‌فروشی است.
اپل: اپل یکی دیگر از غول های فناوری هم به‌تازگی اعلام کرد که تقریباً تمامی استخدام‌ها را متوقف کرده است، تصمیمی که ممکن است تا اواخر سال 2023 ادامه داشته باشد.
BT: آخرین باری که BT در سال 2018 برخی از مشاغل را کاهش داد، این شرکت 13 هزار نفر را در طول سه سال به دلیل پیاده‌سازی بخشی از استراتژی کاهش هزینه خود اخراج کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که احتمالاً اخراج‌های بیشتری در این شرکت رخ خواهد داد.

لیفت: Lyft در ابتدای نوامبر اعلام کرد که 700 نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. مایکروسافت: ماه گذشته بود که مایکروسافت حدود هزار نفر را اخراج کرد.
طبق گزارش‌های منتشر شده، مایکروسافت پس از اینکه متعهد به 2 برابر کردن بودجه خود برای افزایش حقوق در ماه مه به منظور حفظ کارمندان شد، نزدیک به هزار کارمند خود را اخراج کرد.

چرا غول های فناوری تعداد کارکنان خود را کاهش می‌دهند؟
وقتی صحبت از امنیت مشاغل می‌شود، غول های فناوری مدت‌هاست که به‌عنوان یک شرط مطمئن در امنیت شغلی تبلیغ می‌شوند. چرا که علاوه بر دستمزد بالا و مزایای بسیار به دلیل استفاده گسترده مردم از خدمات و محصولات‌شان احتمال ورشکستگی آن‌ها نزدیک به صفر است.
اما به نظر می‌رسد که در سال 2022، در دورانی که تلسکوپ جیمز وب و ربات‌هایی که می‌توانند مانند انسان‌های واقعی با هم تعامل داشته باشند، شرکت‌های زیادی مانند آمازون، اپل، گوگل، متا، مایکروسافت و توییتر در حال کاهش تعداد نیرو و تحریک روند استخدام‌ها هستند.
نرخ بهره بالا و بحران هزینه زندگی به این معنی است که مصرف‌کنندگان پول کمتری خرج می‌کنند. این امر به نوبه خود بر درآمد این شرکت‌ها تأثیر می‌گذارد. چرا که درآمد کمتر به این معنی است که کسب‌وکارها باید هزینه‌های تولید و توزیع خود را کاهش دهند.
براساس گزارش‌ یورونیوز، به نظر می‌رسد جو کنونی منجر شده که سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها خود را برای رکود اقتصادی آتی و شرایط بالقوه پس از آن آماده کنند.


کد مطلب: 15929

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/15929/غول-های-فناوری-دنیا-حال-ورشکستگی-هستند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com