تاریخ انتشارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد مطلب : 16221

مزایا و معایب تجارت الکترونیک

۰
plusresetminus
تجارت الکترونیک به داد و ستدهایی گفته می شود که به واسطه وسایل الکترونیکی همچون اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر انجام می پذیرد. با در نظر گرفتن سیر صعودی تعداد کاربران اینترنت، بسیاری معتقدند که در آینده نزدیک تجارت الکترونیک به اصلی ترین روش به انجام رسیدن داد و ستدهای تجاری تبدیل می گردد. تجارت الکترونیک هم بر روی خریداران و هم بر روی صاحبان کسب و کار تأثیرات فراوانی داشته است.
مزایا و معایب تجارت الکترونیک
به گزارش صدای بانک، تجارت الکترونیک، مزایا و معایبی دارد که در ادامه این مطلب خواهید خواند.
مزایای تجارت الکترونیک برای مشتریان
رفاه و آسایش
کافی است نام کالای مورد نیاز خود را در یک موتور جستجو تایپ کنید تا در ظرف از چند ثانیه یک لیست بلند بالا اما مرتب و منظم از گزینه های ممکن پیش رویتان ظاهر شود.
صرفه جویی در وقت
با وجود تجارت الکترونیک لازم نیست ساعت ها بگردید و به امید یافتن مایحتاج خود کل شهر را زیر و رو کنید. فروشگاه ها تمامی محصولات خود را به صورت آنلاین عرضه می کنند و به جای ویترین ها و سالن های نمایش پر زرق و برق، فقط انبارهایشان را گسترش می دهند.
افزایش گزینه ها برای سهولت در انتخاب
بی آنکه لازم باشد از این فروشگاه به آن فروشگاه بروید و ساعت ها وقت و انرژی خود را صرف کنید و در آخر خسته و بی نتیجه به خانه باز گردید، می توانید به سادگی محصولات مختلف را با هم مقایسه کرده و به وجه تمایز آن ها پی ببرید. ببینید کدام فروشگاه قیمت هایش بهتر است و گزینه های بیشتری دارد. در فروشگاه های غیرمجازی و حقیقی فضا محدود است ولی در فروشگاه های اینترنتی مشابه خبری از این محدودیت ها نیست و شما به یک انبار کامل دسترسی دارید.
مقایسه آسان
شما به سادگی می توانید محصولات مختلف را در کنار هم قرار داده و باهم مقایسه کنید. وقتی کالاها به صورت آنلاین ارائه می شوند، تمامی ویژگی ها و خصیصه های خود را در سبد اخلاص گذاشته و تقدیم بازدیدکنندگان می کنند و به صراحت از شما می خواهند تا به مقایسه آن ها با سایر گزینه های موجود بپردازید.
دسترسی به نظریات دیگران
از آنجاییکه بازار رقابت داغ داغ است، شرکت های آنلاین از شما می خواهند نظر سایر مصرف کنندگان را در خصوص کالای مورد نیاز خود بخوانید. نظرات خوب و بد در سطح اینترنت پخش شده اند و شما می توانید ببینید کدام کالا محبوب تر است و دلایل محبوب یا منفور بودن آن ها چیست.
کارت های تخفیف و حراج های اینترنتی‎
تمامی فروشگاه های آنلاین برای جذب مشتری تلاش می کنند و این به معنای کارت های تخفیف و حراجی های بیشتر برای جلب رضایت شماست و تمامی این ها به نفع خریداران تمام می شود. شما می توانید از سایت های بزرگ تر که حکم همان فروشگاه های عمده فروش را دارند، تا ۸۰ درصد تخفیف بگیرید. از رقابت میان آن ها نهایت استفاده را ببرید و کالایتان را به پایین ترین بهای ممکن خریداری نمایید.

مزایای تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت
افزایش پایگاه مشتریان
نگرانی اصلی تمام شرکت ها توسعه دادن پایگاه مشتریانشان است. فروشگاه های آنلاین نگران این نیستند که از پتانسیل های شهر خود نهایت استفاده را ببرند چرا که خاطری آسوده دارند که مردم در سرتاسر دنیا به محصولات آن ها دسترسی داشته و می توانند هر زمان که بخواهند به آن ها مراجعه کنند.
افزایش حجم فروش
تجارت شما دیگر به ویترین فروشگاهتان محدود نمی شود و شما می توانید با حجم فروش آنلاین خود را افزایش داده و درصد سود بیشتری به جیب زنید. شرکت ها می توانند با تزریق دوباره پول به سیستم خود، تجربه خرید مصرف کنندگان را بهبود بخشیده، تسریع کنند. از سوی دیگر شما می توانید در بازارهای بین المللی عرض اندام کنید و این معنایی ندارد جز فروش بیشتر.
۲۴ ساعت روز، ۷ روز هفته، ۳۶۵ روز سال، هیچ اهمیتی ندارد که برف می بارد و جاده ها بسته است یا هوای تابستان آن قدر گرم و مرطوب است که نمی توان از خانه بیرون آمد یا یک روز تعطیل است و تمام فروشگاه ها تعطیلند، فروشگاه آنلاین شما بی وقفه در خدمت مصرف کنندگان است.
افزایش میزان دسترسی به شما
بدون شک مفیدترین ومؤثرترین ابزار اینترنت مترجم است. فروشگاه های آنلاین نیازی ندارند سایت خود را به تمامی زبان ها ترجمه کنند. اگر در امر بازاریابی موفق عمل کنید، تمام مصرف کنندگان در اقصی نقاط دنیا می توانند سایت، محصولات و اطلاعات مربوط به شما را پیدا کنند، بدون اینکه از جای گرم و نرم خود در منزل تکان بخورند.
 بازگرداندن مبالغ پرداختی
کار بسیار ساده ای خواهد بود. کافی است اندکی در اینترنت جستجو کنید تا یک سیستم باز پرداخت مبالغ دریافتی برای کسب و کار خود پیدا کنید. سرویس دهنده ای بیابید که نیازهای شما را به بهترین نحو برآورده می سازد، برای صدور صورتحساب و دریافت مبالغ نیز می توانید به همین ترتیب عمل کنید.
دریافت کردن آنی مبالغ پرداختی
در تجارت الکترونیک دیگر نیازی نیست مدت ها منتظر وصول چک هایتان بمانید یا ۳۰ روز صبر کنید تا مبالغ پرداختی به حساب شما  واریز شود. تمامی مبادلات پولی فوراً انجام شده و پول به حسابتان ریخته می شود، البته در برخی سیستم های بانکی با گذشت ۲ یا نهایت ۳ روز پول در حسابتان قرار می گیرد.

معایب تجارت الکترونیک برای مشتریان
امنیت حریم شخصی
پیش از آنکه اقدام به خرید کنید یا مبلغی را به صورت آنلاین بپردازید، گواهی امنیت سایت را چک کنید و از بالا بودن ضریب ایمنی آن اطمینان حاصل کنید. درست است که خرید کردن آنلاین بسیار ساده و راحت است اما هیچ کس دوست ندارد دیگران به اطلاعات شخصی وی دسترسی پیدا کنند.
درست است که معمولاً بیشتر سایت ها قابل اطمینان هستند اما احتیاط شرط عقل است، بهتر است پیش از انجام هر خریدی در خصوص ضریب امنیت سایت مورد نظر خود تحقیق و تفحص نمایید.
کیفیت
تجارت الکترونیک دسترسی به انواع و اقسام کالاها را میسر ساخته اما مشتریان نمی توانند قبل از تحویل گرفتن کالایی درب منزل، آن را لمس کرده و از کیفیت آن اطمینان یابند. از این رو می بایستی قبل از هر خریدی سیاست های فروشنده را در خصوص پس گرفتن کالا مطالعه نمایید. همیشه مطمئن شوید که امکان پس دادن کالای خریداری شده وجود دارد تا بعداً به مشکل بر نخورید.
هزینه های پنهان
به هنگام خرید کالا مشتری از بهای کالا، هزینه های حمل و ارسال، عوارض و مالیات احتمالی و امثال آن مطلع است. حواستان باشد که ممکن است خرید شما شامل هزینه های پنهانی شود که در صورتحساب خرید شما نمایش داده نشود اما در فرم پرداخت هزینه هایتان درج شوند، هزینه هایی همچون هزینه های اضافی جابه جایی کالا در خرید های بین المللی.
تأخیر در دریافت کالا
در اغلب موارد کالاها زودتر از آنچه انتظارش را دارید به دست شما می رسند اما بهتر است خود را برای تأخیرهای احتمالی آماده کنید. شاید عواملی چون: کولاک و برف یا شاید هم باران شدید، سیستم ارسال بار به کل کشور را مختل کند، همچنین این احتمال هم وجود دارد که کالای شما به آدرس اشتباهی ارسال گردد و یا حتی گم شود.
نیاز به اینترنت
دسترسی به اینترنت رایگان نیست و ممکن است به هنگام استفاده از wi-fi رایگان اطلاعات شما در سایت هایی که ایمن نیستند، سرقت شود. اگر از مراجعه مداوم به کافی نت خسته شده اید و نمی توانید از پس هزینه های اینترنت یا خرید کامپیوتر برای منزل خود برآیید، بهتر است قید خرید کردن آنلاین را بزنید و از فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود خرید کنید.
امکان نداشتن ارتباط مستقیم با فروشنده
زمانی که قوانین و مقررات یک فروشگاه های اینترنتی در پیش چشمانتان ظاهر می شود، می بایست شروع به خواندن کلی مطلب کنید که این به نوبه خود می تواند پیچیده باشد، مخصوصاً هنگامی که به فصل مشروعیت های قانونی می رسید. در خریدهای سنگین تر و مهم، شما نمی توانید با کسی رو در رو صحبت کنید و سوالات خود را از او مطرح کرده و نگرانیهایتان را با او در میان بگذارید.

معایب تجارت الکترونیک برای صاحبان تجارت
مشکلات امنیتی
در حالی که شرکت ها شبانه روزی می کوشند تا امنیت خود و مصرف کنندگان را تأمین کنند، باز هم افرادی پیدا می شوند که دیوارهای امنیتی را پشت سر گذارده و اطلاعاتی را که می خواهند به دست می آورند. همین اواخر بود که در رسانه ها خبر هک شدن آنلاین چند شرکت معروف را اعلام کردند.
مشکلات کارت های اعتباری
زمانی که فروشنده و مصرف کننده بر سر صورتحساب با هم به اختلاف بخورند و مشکلی پیش آید، بسیاری از شرکت های اعتباری طرف مصرف کننده را می گیرند، هرچه که باشد آن ها نمی خواهند مشتری خود را از دست داده و برای راضی نگه داشتن آن ها هر کاری بتوانند انجام می دهند. حال شرایطی را تصور کنید که کالا تحویل مشتری شده و هزینه های پرداختی به حساب مشتری برگردانده شده باشد، در چنین شرایطی صاحبان تجارت الکترونیک متضرر می شوند.
زیرساخت­های تجارت الکترونیک مستلزم تخصص و صرف هزینه های بیشتر است
برای اطمینان از اجرای صحیح یک تجارت آنلاین می بایست سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید. شما به عنوان صاحب این تجارت باید از درست و قاعده قانون اداره شدن معاملات و پرداخت ها اطمینان داشته باشید، از بابت نمایش و معرفی صادقانه محصولات خود آسوده خاطر باشید. برای رسیدن به اهداف خود لازم است متخصصین حرفه ای استخدام کنید  تا هر مشکلی را به سرعت برطرف سازند.
نیازداشتن به توسعه سیستم لجستیک معکوس
زیر ساخت های یک تجارت الکترونیک می بایست جامع و بی عیب و نقص باشد و این شاید هزینه سربار دیگری را به تجارت شما تحمیل کند چرا که می بایست برای اداره مطلوب گرایش های خرید و فروش سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید و پول خرج کنید، علی الخصوص هنگام مواجه شدن با مصرف کننده ناراضی و بدخلقی که به باز پس گرفتن پول خود قانع نشده و به دنبال ادعای خسارت می باشد.
سرویس اینترنت کافی و مناسب
با این که به نظر می رسد این روزها مردم مدام آنلاین هستند و مشغول گشت و گذار در اینترنت، اما مناطقی وجود دارند که پهنای باند در آن محدوده ها مشکلات زیادی دارد. قبل از راه اندازی تجارت الکترونیک خود در مورد پوشش مخابراتی منطقه تان تحقیق  کنید تا اطمینان حاصل کنید که منطقه شما پهنای باند مورد نیازتان را عرضه می دارد.
 نگهداری و به روز رسانی مداوم
با شکل گرفتن یک تجارت الکترونیک صاحبان آن می بایست برای باقی ماندن در عرصه رقابت، بهتر است آمادگی ایجاد هر تغییری را داشته باشند. همگام با رشد تکنولوژی، باید سیستم های پشتیبانی کننده کسب و کار شما به روز شود و در صورت نیاز با مدل جدید جایگزین گردد.
همچنین نگهداری پایگاه داده ها و اجرای برنامه ها یک هزینه سنگین دیگر برای تجارت شما خواهد بود.
* مریم فراهانی راد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما