کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جاماندگان چقدر باید صبر کنند؟؛‌ چیزی به نام ثبت نام سهام عدالت نداریم

اعلام زمان دریافت مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت

22 دی 1401 ساعت 9:49

سخنگوی کانون سهام دامداران عدالت از زمان پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت خبر داد و گفت: سهامداران اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده منتظر دریافت سود سهام عدالت باشند.


به گزارش صدای بانک از همشهری آنلاین، در حالی که طبق آمار حدود ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت هستند، همواره صدای اعتراض عده‌ای به گوش می‌رسید که چرا با وجود اینکه جزو دهک‌های کم درآمد جامعه هستند، مشمول این سهام نمی شوند. از سویی دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را می دادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه می شد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.
اعلام زمان دریافت مرحله دوم پرداخت سود سهام عدالت | جاماندگان چقدر باید صبر کنند؟ ؛‌ چیزی به نام ثبت نام سهام عدالت نداریم
اکبر حیدری، سخنگوی کانون سهامداران عدالت در گفت و گو با همشهری آنلاین در پاسخ به این سوال که آیا جامعه آماری ۲۰ میلیون تومانی که گفته شد، واقعی بود، گفت:  در سال ۸۷ مصوبه ای درباره سهام عدالت اجرایی می شود که آن هم مستند به ابلاغیه ۸ ماده ای مقام معظم رهبری بوده است. بر اساس آن قرار شد که شش دهک پایین درآمدی جامعه از سهام عدالت برخوردار شوند.  در بررسی های بعدی مشخص می شود تعدادی از مردم که جزو دهک های پایین درآمدی جامعه بودند به دلیل اینکه در آن زمان سامانه های آماری به روز نبود و آنالوگ بود از فرآیند شناسایی و تخصیص عام جا ماندند. اساسا جاماندگان سهام عدالت هم این عده نبودند، نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری بودند که در شناسایی، واجد شرایط دریافت سهام عدالت شده بودند، دعوتنامه سهام به نامشان صادر شده بود، تکالیف قانونی شان را هم انجام داده بودند، اوراق سهام در اختیارشان بود اما در سال ۹۵ وقتی پایان سهام عدالت اعلام شد در سامانه اعلامی سامانه خصوصی سازی اطلاعاتشان موجود نبود.
وی ادامه داد: این نقص ناشی از دقت در مغایرت گیری اطلاعات ثبت شده در تعاونی ها و اطلاعات نزد سازمان خصوصی سازی بود. در ابتدا حقوق این تعداد احساس شد تضییع شده و به عنوان جاماندگان سهام عدالت مطرح شدند. در ادامه بررسی ها مشخص شد که ازشش دهک پایین جامعه کسان دیگری هم هستند که مشمول دریافت سهام عدالت بودند ولی شناسایی نشدند.
سخنگوی کانون سهامداران عدالت عنوان کرد: در گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کمیسیون اقتصادی، به  آمار ۲۰ میلیونی از جاماندگان که الان گفته می شود، اشاره ضمنی شده است و این آمار دقیقی نیست و برآوردی است. به هر حال در اینکه افرادی بودند که مشمول سهام عدالت بودند اما در فرایند شناسایی جاماندند شکی نیست اما آمار نهایی باید توسط دستگاه های مسئول اعلام شود.
وی با اشاره قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: در بودجه امسال به طور بدیهی و پیش فرض مشخص بود که هر کسی که الان تحت پوشش نهادهای حمایتی و کمیته امداد و سازمان بهزیستی هست، قطعا جزو دهک های جامانده حساب می شود. مجلس هم در قانون تاکید کرد که با اولویت مشمولان نهادهای حمایتی که سهام عدالت دریافت نکردند، اجرای طرح سهام عدالت برای جاماندگان کلید بخورد. این آمار قطعی است و اطلاعات آنهم استخراج شده است و توسط این دو نهاد هم به سازمان خصوصی سازی اعلام شده است.
حیدری در توضیح صحت و سقم عدد ۳ و نیم میلیون نفری جامعه آماری تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، گفت: این عدد آمار اعلام شده از سوی بهزیستی و کمیته امداد است اما در نهایت باید با اطلاعات نهایی دارندگان سهام عدالت انطباق داده شود چون بازهم ممکن است عده ای را هم که نهادهای حمایتی اعلام کرده اند در تطابق با اطلاعات موجود مشخص شود، سهام عدالت دریافت کرده اند ولی اطلاع نداشته اند. لذا عدد نهایی فعلا مشخص نیست.
قرار است به هر کدام از این دسته از سهام داران حدود ۱۰ میلیون تومان سهم داده ‌شود که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی طی یکی دو ماه آینده تخصیص پیدا می‌کند و این افراد تا ۱۰ سال نمی‌توانند سهام خود را بفروشند چون سهامداران کنونی که از سال ۸۵ سهامدار شده بودند نیز با صرف زمانی روبه‌رو شدند.
اگر فردی جاماند چه؟
سخنگوی کانون سهامداران عدالت در پاسخ به این سوال که با وجود تمام بررسی های سازمان خصوصی سازی ممکن است باز هم فردی جا بماند و موفق به دریافت سود سهام عدالت نشود، اظهار کرد: سازمان ما اکنون اطلاعات دارندگان سهام را دارند لذا هر اطلاعاتی در خصوص ثبت جاماندگان در هر مرحله ای اخذ شود قطعا باید با آمار موجود تطبیق داده شود. چون یک نفر  نمی تواند دوبار سهام بگیرد. اما مسئله اصلی این است که در این مرحله و در نوبت اول بنا به تاکید مفاد قانون بودجه ۱۴۰۱ شناسایی جاماندگان نهادهای حمایتی در دستور کار قرار گرفته است و بدیهی است اطلاعات این افراد از طریق این نهادها به سازمان ارسال می شود.
وی ادامه داد: بنابراین مراجعه به دفتری بدون اینکه دستگاه مسئول اعلام کرده باشد که این فرآیند وجود دارد نتیجه ای جز صرف وقت و هزینه نخواهد داشت. ما تاکید کردیم که ما چیزی به نام ثبت نام سهام عدالت نداریم و سامانه ای اصلا برای این کار وجود ندارد. در سال های ۸۵ تا اوایل دهه ۹۰ نیز ما هیچ وقت مراجعه حضوری برای ثبت نام اولیه نداشتیم به جز مرحله آخر که کارگران فصلی ساختمانی بود. لذا شناسایی به صورت سیستمی انجام می شد و در نهایت دارندگان دعوتنامه به تعاونی های سهام عدات سازمان در شهرستان ها برای ثبت نام مراجعه می کردند.
وی افزود: لذا چون فعلا در مرحله اول اطلاعات کسانی که تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد هستند، در دست بررسی است و هنوز ساز و کاری برای مرحله دوم جاماندگان اعلام نشده، این دسته از افراد نگران نباشند. مردم باید اطلاعات دقیق را فقط از طریق رسانه های معتبر داخلی دنبال کنند و به هیچ عنوان برای ثبت نام به جایی مراجعه نکنند. قطعا در زمان اعلام مرحله دوم اگر فردی شرایط دریافت سهام عدالت داشته باشد و مشمول باشد اطلاعاتش از طریق سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.
صبر ایوب 
حیدری در پاسخ به این سوال که مرحله دوم ثبت نام جاماندگان سهام عدالت بالاخره چه زمانی اجرایی می شود، گفت: قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید می کند که سهام عدالت به جامانگان سهام عدالت شامل مددجویان نهادهای حمایتی و سایر افرادی که مشمول دریافت سهام عدالت بودند تخصیص داده شود. تبعا تعیین مراحل و اعلام ضوابط باید از سوی سازمان خصوصی سازی صورت بگیرد و فعلا زمان مشخصی برای اجرای مرحله دوم اعلام نشده است.
به گفته او، به دلیل پیچیدگی های کار، اعلام زمان دقیق برای آن وجود ندارد.
وی افزود: به این نکته توجه کنید که شناسایی دریافت کنندگان قبلی سهام عدالت از ۸۵ تا ۹۲ طول کشید یعنی اینگونه نبوده که در طول یک یا دو سال کل فرایند شناسایی انجام شود. الان هم در بحث جاماندگان باید تمام بخش ها و مراحلی که بار قبل اعمال شد انجام شود چرا که جاماندگان از آن جامعه جدا نیستند. لذا باید تکرار همان مراحل را داشته باشیم با جمعیت آماری کمتر. لذا این فرایند به همان نسبت قبل زمان بر خواهد بود. مهم این است که اراده مجلس و دولت برای تعیین تکلیف جاماندگان عملیاتی شده و شکل قانونی به خود گرفته است.
چرا فرایند اینقدر طولانی شد؟
سخنگوی کانون سهامداران عدالت در مورد طولانی شدن پروسه هم گفت: با توجه به اینکه مراحل ثبت نام سهام عدالت در سال های گذشته متوقف شده بود و مفروض دولت قبل هم اساسا این بود که پرونده بسته شده است و بر همین مبنا برخی ساز و کارها متروک شده بود طبعا بازآرایی دوباره ساختارها و عملیات اجرایی و اخذ مصوبه های قانونی از جمله پیچیدگی های مرتبط با حوزه دارایی قابل تخصیص به سبد عدالت، زمان بر است.
این مسئول در خصوص دارایی های قابل تخصیص عنوان کرد: بخش عمده ای از دارایی های قابل واگذاری دولت در سال های گذشته واگذار شده است. دولت باید بتواند منابعی را شناسایی کند و برای به این کار تخصیص دهد. همین عزم بزرگ دولت فعلی در شناسایی منابع هم اقدام ارزنده ای بوده است. یادمان باشد در دولت قبل گفته می شد اساسا منبعی وجود ندارد ولی الان اقدامات برای آزادسازی برخی منابع در حال انجام است. لذا به محض رفع چالش های پیچیدگی منابع که انجام شده، سایر مراحل تخصیص سهام عدالت مستلزم تصویب آیین نامه است که مراحل آنهم به سرعت در حال انجام است. انتظار می رود در قانون بودجه ۱۴۰۲ با توجه به اینکه بخشی از تکالیف جاماندگان سهام عدالت در قانون بودجه ۱۴۰۱ عملیاتی نشد، با تدبیر مجلس و دولت، بودجه های این کار تخصیص داده شود.
سهم جاماندگان از قانون بودجه ۱۴۰۲
حیدری در خصوص اینکه مرحله دوم سود سهام عدالت کی واریز می شود و چقدر است؟ اظهار کرد: تقریبا معادل مبلغی که در حال حاضر به عنوان قسط اول سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۴۰۰ پرداخت شده، منابع شناسایی سود وجود دارد. مراحل وصول و تجمیع آن در حال انجام است. بنا به اعلام مسئولان امر یا اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال آینده این مبلغ تعیین تکلیف و پرداخت می شود.
وی در مورد کسانی که هنوز نتوانسته اند سود مرحله اول را دریافت کنند نیز گفت: اگر اطلاعات فردی که شامل شماره شبای اوست در سامانه سجام دچار ایراد باشد یعنی از حساب مشترک یا حساب ارزی باشد یا اینکه شماره شبای اعلام شده راکد است در هنگام عملیات انتقال سود به حساب، برگشت می خورد.
سخنگوی کانون سهامداران عدالت تاکید کرد« عده زیادیهستند که هنوز شماره شبای خود را در سامانه های اعلام شده وارد نکرده اند. پرداخت سود سهام عدالت منوط به اعلام شماره شبا در سامانه سهام عدالت(https://sahamedalat.ir/) است. ما هم بارها به مردم اعلام کردیم که آخرین اطلاعات فرآیند سود و دریافت آن و شماره شبای خود را مطالعه کنند و اگر ایرادی بود اصلاح کنند تا سودشان در اولین فرصت به حساب شان واریز شود.
ارزش سهام عدالت چقدر است؟
گفتنی است در آخرین روز کاری هفته ارزش سهام عدالت هم در جهت با شاخص کل، روندی منفی به خود گرفت. ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با کاهش ۰.۲ درصدی به ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.
ارزش روز سهام عدالت یک میلیون تومانی هم با کاهش ۱۹۴هزار تومانی به ۲۸ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید.


کد مطلب: 17426

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/17426/اعلام-زمان-دریافت-مرحله-دوم-پرداخت-سود-سهام-عدالت

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com