تاریخ انتشاردوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۶
کد مطلب : 17536
آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی؛

از زمزمه های افزایش قیمت تا ماجرای جهیزیه ۵۰ میلیونی

۰
plusresetminus
با افزایش مجدد نرخ دلار زمزمه‌های افزایش قیمت برخی کالاها از جمله لوازم خانگی آغاز شده است.
از زمزمه های افزایش قیمت تا ماجرای جهیزیه ۵۰ میلیونی
به گزارش صدای بانک از اقتصاد آنلاین، از سال ۹۷ ثبت سفارش و واردات لوازم خانگی خارجی ممنوع شد؛ هر چند قاچاق محدود این کالاها ادامه یافت، اما از آن زمان به بعد بازار در اختیار کالاهای داخلی قرار گرفت؛ چرا که جهش‌های چندباره نرخ ارز دیگر فرصت خرید لوازم خانگی برندهای معروف و باکیفیت را از مردم گرفته بود.
وزیر صمت اخیرا در یک اظهارنظر از ثبات در قیمت لوازم خانگی خبر داد. او بالا بودن تولید و عرضه و کنترل قیمت محصولات فولادی را از عوامل ثبات قیمت لوازم خانگی اعلام کرده است. 
از طرف دیگر رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز افزایش قیمت کالاها به دنبال رشد نرخ ارز را رد کرده و خودزنی دانسته است. پازوکی به وضعیت رکود در این بازار اشاره کرده و گفته که تقاضایی وجود ندارد که مغازه داران به دنبال افزایش قیمت باشند. 
پازوکی گفته است که سابق بر این در ابتدای افزایش قیمت ارز مردم سریعا برای خرید کالاهای موردنظر خود اقدام می کردند تا بعدها با تثبیت نرخ جدید ارز قیمت بیشتری برای لوازم خانگی نپردازند؛ اما با تورم فعلی این موضوع هم منتفی شده است. 
رییس اتحادیه لوازم خانگی و صوتی و تصویری یزد هم از وضعیت رکود در بازار و تاثیر نوسانات قیمت ارز بر این کالاها می‌گوید. صادقیان درخصوص خرید جهیزیه نیز گفته است که «حداقل برآورد قیمت یک دست جهزیه ساده فقط در بخش لوازم خانگی در حال حاضر ۵۰ میلیون تومان است.»

میزان مراجعه به تعمیرکاران لوازم خانگی 
خبرهای متناقضی هم از میزان مراجعه مردم به تعمیرکاران لوازم خانگی وجود دارد. از یک سو خبرها حاکی از افزایش مراجعه به تعمیرکاران به دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی است. اما از سوی دیگر رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع برودتی، تهویه مطبوع، لباسشویی و قطعات یدکی نظر متفاوتی دارد. 
فرهاد بهشتی می‌گوید که به دلیل افزایش قیمت قطعات لوازم خانگی، تقاضا در این صنف در سال‌های اخیر فقط ۱۰ درصد رشد داشته که افزایش چشمگیری نیست. او این میزان تقاضا را کم و دلیل را افزایش قیمت قطعات می‌داند و می‌گوید مردم دستگاه‌های دیگری را جایگزین لوازم خراب شده خود کرده‌اند. 

زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی
آخرین افزایش رسمی قیمت لوازم خانگی مربوط به خرداد ماه بود که در آن زمان تلویزیون ۱۰ درصد و یخچال، یخچال فریز، لباسشویی و ظرفشویی مشمول ۱۵ درصد افزایش قیمت شدند.  
اکنون با افزایش مجدد نرخ دلار زمزمه‌های افزایش قیمت لوازم خانگی به گوش می‌رسد. البته در این خصوص هم اظهارات متناقضی وجود دارد؛ سخنگوی وزارت صمت گفته است که هیچ گونه مجوز افزایش قیمتی صادر نشده است؛ چرا که صنایع تولید کننده مواد اولیه شان را برای ۵ ماه آینده با قیمت ارز قبلی خریدند و نباید افزایش قیمتی رخ دهد.
 رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی مشهد هم افزایش قیمت‌ها را رد می‌کند و می‌گوید کالا فراوان و کمبودی وجود ندارد و به دلیل رکود موجود و عدم قدرت خرید مردم دلار بر بازار لوازم خانگی تاثیر نگذاشته است.
اما رییس اتحادیه توزیع کنندگان لوازم‌ خانگی تهران از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی و تخلف ۵ شرکت در این زمنیه خبر می‌دهد.
در حالی وزیر صمت ثبات در بازار لوازم خانگی را به عنوان عملکرد مثبت مطرح می‌کند که قیمت‌گذاری دستوری و تورم موجود در این بازار را درنظرنمی‌گیرد و سخنگوی این وزارت خانه هم در شرایطی قاطعانه از عدم واردات کالاهای کره‌ای و عدم صدور مجوز برای رشد قیمت‌ها می‌گوید که در واقعیت این افزایش نرخ‌ها درجریان است.  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما