کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخنگوی صنعت برق:

کمبود گاز مصرف برق را افزایش داد

واردات ۲ برابر صادرات شد

27 دی 1401 ساعت 11:58

سخنگوی صنعت برق گفت: در حال حاضر میزان واردات نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود ۲۰ درصد بیشتر است و همچنین صادرات کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.


به گزارش صدای بانک، مصطفی رجبی‌ مشهدی درباره روند تامین گاز نیروگاه‌ها باتوجه به شرایط کمبود، اظهار داشت: باتوجه به مصرف بالا در بخش خانگی و تجاری گاز تحویلی به نیروگاه‌ها نسبت به دو هفته قبل کاهش داشته است، در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد از سوخت نیروگاه‌هارا از طریق سوخت مایع نفت‌گاز و نفت‌کوره تامین و مابقی توسط سوخت گاز تامین می‌شود.
وی افزود: از ۱۲۰ نیروگاهی که در اختیار داریم ۱۴ تا ۱۵ نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند و مابقی نفت‌گاز و گاز مصرف می‌کنند، در هر حال میزان مصرف روزانه نفت‌گاز ۲ برابر نفت‌کوره است، در کل نیروگاه‌های کشور عمدتا بر پایه گاز طراحی شده‌اند ولی در شرایط فعلی که سوخت گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش قابل ملاحظه پیدا کرده ناگزیر باید از سوخت دوم استفاده کنیم. در این شرایط سبد سوخت تحویلی ما مطمئن‌تر و امکان تامین برق پایدار هم بیش از قبل فراهم است.
سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته، گفت: در حال حاضر در مناطقی که گاز قطع شده استفاده از هیترهای برقی یا اسپیلت‌ها رواج بیشتری داشته است، تحلیل مربوط به روز شنبه نشان داد که مناطق شمالی کشور ۹۰۰ مگاوات افزایش مصرف برق ناشی از استفاده از هیترهای برقی را داشتیم.
وی تاکید کرد: هموطنان بدانند ما برای تولید برق از سوخت فسیلی استفاده می‌کنیم و در شرایط کنونی آب و هوایی، انتقال سوخت به نیمه شمالی کشور با سختی همراه است. بنابراین اگر از هیتر برقی استفاده می‌کنند حتما توجه لازم را داشته باشند که در مکانی که حضور ندارند وسایل گرمایش برقی را خاموش کنند و با بستن درب و پنجره‌ها از تلفات انرژی جلوگیری کنند، همچنین دمای منازل را روی ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم کنیم تا صرفه‌جویی لازم صورت گیرد.
رجبی‌مشهدی در ادامه درباره وضعیت صادرت و واردات برق، گفت: در حال حاضر میزان واردات نسبت به سال گذشته در همین زمان حدود ۲۰ درصد بیشتر است و همچنین صادرات کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
وی میزان واردات را بیش از دو برابر صادرات اعلام کرد و افزود: زمانی که از شرایط سرد عبور کنیم می‌توانیم مجددا تراز صادرات و واردات را برقرار کنیم.
منبع: اگزیم نیوز


کد مطلب: 17579

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/17579/کمبود-گاز-مصرف-برق-افزایش

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com