تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶
کد مطلب : 17615
مدیرعامل صندوق ضمانت‌سرمایه‌گذاری صنایع کوچک:

تسهیلات ویژه برای فعالان حوزه چرم

خدمات صندوق به بخش تولید تعلق می‌گیرد
۰
plusresetminus
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اعلام کرد که اگر تولید کننده‌ای در حوزه چرم بخواهد تسهیلاتی دریافت کرده تا از خام فروشی جلوگیری کند، 9 درصد از سود تسهیلات، در قالب یارانه سود به آنها اختصاص خواهد یافت.
تسهیلات ویژه برای فعالان حوزه چرم
به گزارش صدای بانک از شاتا و به نقل از روابط عمومی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک؛ از آنجا که این روزها به‌دلیل شرایط سخت اقتصادی بنگاه‌های کوچک با مشکلات زیادی دست پنجه نرم می‌کنند، یکی از سازمان‌های حمایتی زیر مجموعه وزارت صنعت‌، معدن و تجارت، در این برهه زمان و با اقداماتی ویژه، به‌عنوان یک حامی در کنار تولیدکنندگان قرار گرفته است.
«محمدحسین مقیسه» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، در خصوص اینکه حمایت ویژه صندوق، مخصوص صنعت چرم، شرکت‌های دانش بنیان و صادرکنندگان در چه قالبی است، اظهار کرد: در کنار خدماتی که به صنایع کوچک ارائه می‌شود؛ در سال جاری از سوی وزارت صمت ماموریت‌هایی به صندوق محول شده است که به‌عنوان مجری، آن را انجام می‌دهیم.
وی افزود: یکی از این ماموریت‌ها، ویژه صنعت چرم است و آنهم اعطای یارانه سود تسهیلات به این بخش است. به اینصورت که چنانچه تولیدکننده‌ای قبلا تسهیلاتی دریافت کرده باشد و در حال بازپرداخت اقساط آن باشد، یا در حال حاضر بخواهد تسهیلاتی دریافت کرده تا از خام فروشی جلوگیری کند، 9 درصد از سود تسهیلات، در قالب یارانه سود به آنها اختصاص خواهد یافت.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ادامه داد: علاوه بر یارانه سود مذکور، در سال جاری تسهیلات ارزان قیمتی را برای شرکت‌های کوچک دانش بنیان و یا شرکت‌هایی که محصولات صادراتی دارند با نرخ سود 14% تدارک دیده‌ایم که با همکاری یکی از ‌بانک‌های عامل در حال پرداخت است.
وی در پاسخ به این پرسش که صدور این ضمانت‌نامه چه شرایطی دارد و چه گروهی از صنایع می‌توانند از خدمات صندوق استفاده کنند؟، تاکید کرد: رسالت اصلی صندوق، صدور ضمانت نامه است. مشتریان ما باید صنایع کوچک باشند و خدمات صندوق هم صرفا به بخش تولید تعلق می‌گیرد. برای مناطق برخوردار 70 درصد و برای مناطق کم برخوردار85 درصد اصل سود را ضمانت می‌کنیم و مابه التفاوت را مشتری (در قالب وثیقه تکمیلی مثل چک و سفته) به بانک ارائه می‌دهد.
مقیسه در خصوص اینکه منظور از ضمانت در این صندوق چیست؟، خاطرنشان کرد: زمانی‌که واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند، بانک عموما برای پوشش ریسک عدم پرداخت از متقاضی وثایق سهل البیعی را مطالبه می‌کند که ممکن است این وثایق در اختیار و یا در توان فعلی مشتری برای ارائه به بانک نباشد.
وی اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به عنوان یکی از شرکت‌های حمایتی متعلق به وزارت صنعت، معدن تجارت با در اختیار گرفتن ترکیبی از چک و سفته و محل اجرای طرح یعنی همان فضای تولید، و یا در پاره‌ای مواقع صرفا در قبال چک و سفته مدیران، از جمله برای مشتریان دارای رتبه اعتباری A وB ، اقدام به صدور ضمانت‌نامه به نفع اعتباردهنده می‌کند.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک همچنین تاکید کرد: بانک‌ها با در اختیار گرفتن این ضمانت‌نامه به‌عنوان وثیقه مورد نظر، با اطمینان بیشتری واحد صنعتی را تامین مالی خواهند کرد. سقف ضمانت‌های اعتباری صادره به نفع بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری 50 میلیارد ریال است.
وی در پاسخ به این پرسش که کارمزد ضمانت‌نامه‌ها به چه صورت محاسبه می‌شود و چه میزان است؟، اظهار کرد: نرخ کارمزد ضمانت نامه‌های صندوق برای سال اول یک و نیم درصد و برای سالهای بعد 25 صدم درصد خواهد بود که البته این نرخ تحت شرایطی تا 50% به‌عنوان تخفیف قابل کاهش خواهد بود.
مقیسه در خصوص چگونگی میزان و نوع وثایق مورد مطالبه صندوق برای صدور ضمانت‌نامه از واحدهای صنایع کوچک، اینگونه توضیح داد: میزان و نوع وثایق متاثر از رتبه اعتباری است که واحد صنعتی در صندوق در چارچوب مدل اعتبارسنجی اخذ می‌کند. صندوق اطلاعاتی همانند اطلاعات مالی، سجلی، سابقه و تجربیات مدیران و همچنین وضعیت بازار، فروش سال‌های گذشته و ... را بررسی می‌کند و بر این اساس مشتریان در گروه‌های اعتباری AتاF تقسیم‌بندی می‌شوند.
وی افزود: مشتریانی که رتبه اعتباری A و B می‌گیرند می‌توانند به جای وثیقه ملکی یا همان محل اجرای طرح، با چک و سفته و تعهد مدیران تا مبلغ 5 میلیارد تومان ضمانت نامه دریافت کنند. با کاهش رتبه اعتباری، وثایق بصورت ترکیبی (چک و سفته و درصدی از محل اجرای طرح) در نظر گرفته خواهد شد.
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در خصوص راهکار برای حل این مشکل که صنعتگران از وقت‌گیر بودن بارگذاری اطلاعات روی سامانه گلایه دارند، تاکید کرد: اطلاعات مورد نیاز در سامانه دقیقا همان اطلاعاتی است که در گذشته به‌صورت زونکن فیزیکی به موسسات مالی و اعتباری ارائه می‌شد. هدف از الکترونیکی شدن امور، سرعت انجام کارها، شفافیت بالا و قابلیت پیگیری سریع و بدون خطاست.
وی اضافه کرد: با توجه به پراکندگی واحدهای صنعتی در کشور، راه‌اندازی سامانه با هدف تسریع امور و جلوگیری از آمد و شد مدیران این واحدها در دستور کار قرار گرفته است.
مقیسه همچنین گفت: در کنار این موضوع، اخیرا با انعقاد قراردادهایی تکمیل سامانه را به شرکت‌های بازاریاب صندوق واگذار کرده‌ایم تا بدون هیچگونه هزینه‌ای و در صورت تمایل، این شرکت‌ها در کنار متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه اقدام به تکمیل پرونده نمایند و لذا مشکل واحدهای تولیدی برای تکمیل به‌صورت کامل برطرف شده است.
گفتنی است صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک که در 31 استان کشور دارای نمایندگی بوده و این نمایندگی‌ها در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی هر استان قرار دارند، علاوه بر ضمانت نامه‌های اعتباری، ضمانت نامه‌های پیمانکاری تا سقف 100 میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی کوچک صادر می‌کند.
این ضمانت‌نامه‌ها شامل: 1- ضمانت شرکت در مناقصه و مزایده، 2- ضمانت‌نامه حسن انجام کار، 3- ضمانت‌نامه پیش پرداخت و 4- ضمانت استرداد کسور وجه الضمان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین