کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سفته الکترونیکی و نحوه دریافت آن

29 دی 1401 ساعت 6:14


به گزارش صدای بانک، سفته الکترونیکی یک سند حقوقی آنلاین است که به موجب آن صادرکننده سفته الکترونیک متعهد می‌گردد که در تاریخ مشخص، مبلغ توافقی را به شخص گیرنده (حقیقی یا حقوقی) پرداخت نماید.
(منظور از خرید سفته اینترنتی همان خرید سفته الکترونیکی است که بسیاری از افراد، آن را به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می‌کنند.)
ممکن است پس از دریافت سفته، نیاز به یک ضامن هم داشته باشید. (توجه: فرد ضامن باید دارای اعتبار کافی جهت ضمانت باشد.) در بخش ضمانت سفته، ضامن شما بایستی ابتدا احراز هویت کرده، سپس گواهی امضای دیجیتال خود را ثبت نماید.
در مرحله بعد، با در دست داشتن مشخصات وام گیرنده که شامل کدملی شخص و شناسه خزانه داری‌ که برای او ارسال شده، می‌باشد؛ می‌تواند سفته مورد نظر را ضمانت نماید.
مدارک مورد نیاز برای تهیه و خرید سفته، همان مدارک شخصی افراد هستند. این مدارک و اطلاعات شامل کد ملی، شماره موبایل، شماره حساب و مبلغ آن هستند. با ارائه این مشخصات و پرداخت هزینه، سفته‌ درخواست شده شما، صادر خواهد شد.
امروزه با الکترونیکی شدن سفته، تنها کافی است که فایل pdf سفته الکترونیکی را به همراه کد ملی خود و شناسه معتبر خزانه‌داری کل کشور به شخص گیرنده ارائه داد. این نکته را در خاطر داشته باشید، اگر زمانی pdf یا حتی شماره شناسه سفته را گم کردید، باز هم سفته شما از طریق کد ملی‌تان قابل پیگیری است.

نحوه پشت نویسی سفته الکترونیکی بابت ضمانت چگونه است؟
همان‌طور که برای دریافت چک لازم است که آن را پشت نویسی کنیم، سفته‌ها هم برای انتقال تعهدات به فرد دیگری به پشت نویسی نیاز دارند تا ظهرنویسی شوند. تنها تفاوت پشت نویسی چک و سفته در این است که سفته را دارنده آن امضا و تایید می‌کند. در مقابل، چک را گیرنده آن امضا می‌کند. این پشت نویسی در سفته با عنوان «ظهرنویسی» شناخته می‌شود.
زمانی که شما به صورت سنتی سفته کاغذی را خریداری می‌کنید؛ قبل از تحویل آن به شخص سوم یا همان گیرنده، سفته الکترونیکی را ظهرنویسی خواهید کرد.

قوانین و مقررات سفته الکترونیکی
پیش از خرید سفته الکترونیکی که به اشتباه سفته اینترنتی نامیده می‌شود، باید قوانین و مقررات آن را تأیید کنید:
 این قوانین عبارتند از:
-سیم کارت موبایل متعلق به شخص درخواست دهنده و مطابق با کد ملی همان فرد درخواست دهنده باشد.
-فرد باید دارنده حساب بانکی فعال در بانک مورد نظر باشد.
-با حذف یا تعویض رمز یا الگوی امنیتی موبایل فرد، امضای دیجیتال غیر قابل استفاده می‌شود.
-با در اختیار گذاشتن موبایل و سیم کارت آن در اختیار دیگران، عواقب هر گونه استفاده و دسترسی صرفا برعهده شخص خواهد بود.
-در صورت سرقت یا مفقود شدن موبایل، شخص باید نسبت به مسدود کردن سیم کارت و ابطال گواهی امضای خود اقدام کند.
-هر موبایل دارای قابلیت ذخیره سازی فقط یک گواهی امضای دیجیتال است. بنابراین، پس از دریافت یک گواهی امضای دیجیتال، ثبت گواهی دیگری بر روی همان موبایل امکانپذیز نیست.

کاربرد سفته الکترونیکی
بیشترین کاربرد سفته الکترونیکی برای ضمانت دریافت وام و تسهیلات است. اما در موقعیت‌های دیگری هم کاربرد دارد. به عنوان مثال، سفته‌ی الکترونیکی ممکن است برای تضمین کردن تعهد بین دو نفر رد و بدل شود. همچنین، سفته الکترونیکی در جایگاه تعهد کاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای مثال، برخی از شرکت‌ها و صاحبان کار برای تضمین و تعهد کاری از کارمندان خود سفته دریافت می‌کنند. در حقیقت، کاربرد سفته الکترونیکی شبیه به سفته‌های کاغذی در گذشته است که بین افراد تبادل می‌شدند.
کاربرد دیگر این است که نیازی نیست تا ضامن شما، ویژگی‌های خاصی مثل کارمند بودن داشته باشد. یک فرد حقیقی معمولی هم می‌تواند به عنوان ضامن پشت سفته شما را امضا کند. برای مثال، یک فرد حقیقی با مشخصات واضح و کامل.

چرا از سفته الکترونیک استفاده کنیم؟
برخی از بانک‌ها، سفته‌های فیزیکی را ارائه می‌دهند. این در حالی است که اکثر افراد دریافت کننده سفته‌های کاغذی، با چالش محدودیت برگه‌های سفته روبرو هستند. به طور مثال، سفته‌ها در اعداد رندی مثل ۵ میلیون، ۱۰میلیون و یا ۲۰ میلیون تومان از رایج‌ترین ارقام سفته کاغذی هستند و متقاضیانی که عدد رندی از سفته را لازم دارند، همواره با یک چالش بزرگ روبرو هستند که تعداد برگ سفته‌ها را بیشتر از مقدار مورد نیاز خود خریداری کنند. اما با وجود سفته الکترونیک، دقیقا به همان اندازه مبلغی که نیاز دارید؛ می‌توانید آن را در وجه فرد و یا سازمان مربوطه صادر کنید. سایر مزیت‌های سفته‌ی الکترونیکی عبارتند از:
-دریافت سفته الکترونیکی با سرعت بالاتری همراه است. (پس از ثبت درخواست، فورا سفته صادر خواهد شد.)
-این سفته‌ها با یک شناسه یکتا قابل شناسایی هستند که مورد تایید بانک‌ها است. (ریسک جعلی بودن در صورت تهیه سفته از مبادی غیر رسمی را به هیچ عنوان ندارد.)
-امکان پرداخت مبلغی بیشتر بابت هر برگ سفته به حداقل می‌رسد.

سفته الکترونیکی را از چه سایتی می توان دریافت کرد؟
اگر کسی بخواهد به صورت سنتی سفته خریداری کند، باید به بانک مراجعه کرده و به همان مقداری که در نظر دارد؛ سفته دریافت کند. علاوه بر این، بعضی از دکه‌های روزنامه فروشی هم این سفته‌ها را به فروش می‌رسانند.
در حال حاضر بانک‌ آینده، بانک ملی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک مسکن، بانک گردشگری امکان خرید اینترنتی سفته را فراهم کرده‌اند. برای خرید سفته الکترونیکی باید وارد سامانه خرید سفته یکی از این بانک‌ها شوید و گزینه «درخواست سفته الکترونیکی» را انتخاب کنید.

نکات مهم:
-امکان ویرایش سفته الکترونیکی وجود ندارد.
 -نرخ خرید سفته آنلاین برابر با نوع کاغذی آن است. این نرخ برای سفته اینترنتی ثابت است و برخلاف سفته کاغذی آن دیگر با قیمت‌های متفاوت در جاهای مختلف و غیر رسمی فروخته نمی‌شود.


کد مطلب: 17627

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/17627/سفته-الکترونیکی-نحوه-دریافت

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com