تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۸
کد مطلب : 17638
افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی تعرفه های انرژی در بخش تولید

تحمیل تورم ۷۸ درصدی به صنعت لوازم خانگی

۰
plusresetminus
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: در کمتر از یک سال اخیر بخش تولید با افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی تعرفه های انرژی روبرو بوده است. همچنین در سال جاری حداقل افزایش هزینه حمل و نقل به ۳۰ درصد رسیده است.
تحمیل تورم ۷۸ درصدی به صنعت لوازم خانگی
به گزارش صدای بانک از اقتصادآنلاین، امید فاضلی نیا بیان کرد: در چنین شرایطی، نرخ سود سپرده بانک ها مصوب 23 درصدی دارد که در برخی بانک ها تا 26 درصد هم می رسد اما سود تمام شده تسهیلات برای تولیدکننده 39 و نیم درصد است. از سوی دیگر مبنای حقوق ورودی گمرک از ارز 4200 تومان به ارز نیمایی (28500 تومان) افزایش پیدا کرده است اما با این وجود اراده تولیدکننده بر عدم تعدیل نیرو و ادامه مسیر توسعه است.   
وی با تاکید بر اینکه صنعت لوازم خانگی به توازن مدیریت دولت، از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید نیاز دارد، گفت: بخش زیادی از مشکلات این صنعت ناشی از نگاه بخشی، واگرایانه و غیر راهبردی است. صنعت لوازم خانگی مانند دیگر صنایع شامل یک زنجیره است که هر حلقه آن روی سایر بخش ها تاثیرگذار است. این زنجیره از تامین، تولید، شبکه توزیع و خدمات پس از فروش را شامل می شود که اگر بخواهیم سیاست عالمانه و مبتنی بر توسعه اتخاذ کنیم باید کل این زنجیره به درستی مدیریت شود.   
به گفته فاضلی نیا، کل این زنجیره باید با سیاست ها و عملکردهای آن، به صورت متوازن به جلو حرکت کند، به طور مثال، در حوزه عرضه محصولات فولادی و پلیمری شاهد آزادسازی قیمت ها و عرضه این محصولات برای کشف قیمت در بورس هستیم به طوریکه در روزهای اخیر شاهد افزایش 42 درصدی قیمت این کالاها بوده ایم، این در حالی است که کالای لوازم خانگی مشمول قیمت گذاری دستوری است و صادرات هم کمرنگ شده است، در این شرایط دولت باید اولویت سرمایه گذاری را مشخص کرده و بر میزان تولید اشراف داشته باشد.

ضرورت تناسب حمایت ها با خلق ارزش افزوده
وی تصریح کرد: متاسفانه تولیدکننده‌ها احساس می کند، فعالیت های مبتنی بر لابی‌گری بیشتر مورد حمایت قرار می گیرد تا فعالیت کسانی که در حوزه خلق ارزش افزوده برای کشور تلاش می کنند. این روند، با مدل های توسعه یافته همخوانی ندارد و این مسیر در کشورهایی که توسعه را تجربه کرده اند، برعکس است. سیاست ها باید بر اساس وزن دهی به اولویت ها ساماندهی شود؛ به طور مثال اولویت صادراتی ما برای تعدادی از کشورها تدوین می شود اما نمایشگاه های ما در کشورهای دیگری برپا می شود!
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به دیگر چالش تولید یعنی قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: مقابله با قاچاق که شامل پیشگیری است باید در حوزه قوانین به گونه ای ساماندهی شود که اجرای قانون برای قاچاقچی شامل هزینه فزاینده باشد تا ریسک قاچاق به سوی قاچاقچی سوق داده شود.
وی بیان کرد: متاسفانه مناطق آزاد که باید سکویی برای صادرات باشد به دروازه ای برای واردات تبدیل شده و نیاز به اصلاح رویه ها دارد.

تحمیل تورم 78 درصدی به صنعت لوازم خانگی
وی ضمن تشریح آفت های موجود در مسیر توسعه صنعت لوازم خانگی ایران گفت: با مجموع مواردی که اشاره شد، علی رغم اینکه امسال تورم بخش صنعت لوازم خانگی 78 درصد است، از اردیبهشت ماه سال گذشته تاکنون مجوز افزایش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی (غیر از تلویزیون) صادر شد.  
فاضلی نیا گفت: ضمن پاسداشت حقوق مردم، ضروری است شرایط تولیدکننده درک شده و مدیریت دولت از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید به گونه ای باشد که تنها به یک بخش فشار وارد نشود.  
وی افزود: به همین منظور مدیریت کاهش هزینه ها باید مبتنی بر فرآیندها باشد تا قدرت خرید و توان اقتصادی مردم هم لحاظ شود. قطعا رویکرد دولت در این مسیر باید بر کاستن فشار بر تولیدکننده و مصرف کننده قرار گیرد.  
صنعت لوازم خانگی نیازمند تصمیمات استراتژیک
وی ادامه داد: تصمیم گیری های بخشی و جزیره ای و بدون توجه به اثرگذاری متقابل در حلقه های دیگر آسیب زا خواهد بود؛ از طرفی، سهم ارزش افزوده این صنعت نسبت به کل صنایع 1.4 درصد است، همچنین ارزش افزوده آن هم 33 درصد است و سهم به سزایی در اشتغال زایی دارد.  
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه اشتغال این صنعت طبق آمار رسمی وزارت صمت به صورت مستقیم 60 هزار نفر است، افزود: در صنعت لوازم خانگی هر اشتغال مستقیم، 10 اشتغال غیرمستقیم به همراه دارد.  
فاضلی نیا حجم سرمایه گذاری در صنعت لوازم خانگی را 80 همت (هزار میلیارد تومان) عنوان و تصریح کرد: در چهار سال اخیر تحول و شکوفایی کم نظیری در صنعت لوازم خانگی رخ داده است و این در حالی است که برندهای خارجی این صنعت، با اعمال تحریم ها کشور را ترک کردند.
وی افزود: این افتخار است که تولیدکنندگان با شرایط سخت اقتصادی و تحمل فشارهای ناشی از تحریم ها، بدون حمایت سیاست گذاری شده، توانستند نیاز داخلی را تامین کنند، ضمن اینکه بخشی از تولیدکنندگان هم توانستند این صنعت را عمیق کرده و برندسازی کنند.  
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی میزان صادرات این حوزه را حدود 400 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این در حالی است که طبق برآوردها سهم قاچاق لوازم خانگی در بازار ایران تا چند برابر این عدد تخمین زده می شود. به گفته وی، آمار کلی تولید در سال 1400 حدود 16 و نیم میلیون دستگاه لوازم خانگی بوده که در برنامه 1401 به 19 و نیم میلیون دستگاه افزایش پیدا کرده است.  
وی ادامه داد: با همه این شرایط و تصمیمات بخشی، مقطعی و تغییرات مستمر و با وجود همه این ناملایمات، رشد صنعت لوازم خانگی در داخل کشور طی سالهای اخیر، به لحاظ کمی و کیفی قابل دفاع است و مردم هم اقبال خوبی به برندهای داخلی داشته اند. اما مقررات و قوانین شاید بتواند روی تصمیم تولیدکننده برای توسعه، اثر منفی بگذارد.
فاضلی نیا با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی نیازمند تصمیمات استراتژیک است، اظهار کرد: توسعه بدون سرمایه گذاری و تکنولوژی، معنای ملموس و منطقی نخواهد داشت و شعارگونه خواهد بود؛ باید سیاست های دولت، مروج و مشوق ترویج سرمایه گذاری در صنعت باشد اما گاهی سیاست های جزیره ای و غیرهم‌راستا باعث می شود، هزینه های سربار برای تولیدکننده ایجاد شود.
وی بیان کرد: در چنین شرایطی، افراد خواسته یا ناخواسته به سوی دلالی و واسطه گری سوق داده می شوند که در رقم GDP و پرداخت هزینه های مالیاتی به دولت، تاثیر منفی خواهد داشت. از همین رو هوشمندانه عمل کردن در اتخاذ سیاست ها می تواند سیگنال مثبتی برای ترسیم راه سرمایه گذار باشد تا سرمایه گذار و کارآفرین بتواند خلق ثروت بیشتری برای کشور انجام دهد.

مزیت های توسعه بنگاه های بزرگ مقیاس لوازم خانگی
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: دولت باید ظرفیت های خالی در بخش های مختلف را شناسایی کرده و سرمایه ها را به همان سو هدایت کند.
وی در ادامه تشریح ضرورت های حوزه سیاست گذاری در صنعت لوازم خانگی، به مزیت های توسعه بنگاه های بزرگ مقیاس لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: این موضوع، سبب می شود تا هزینه ها کاهش پیدا کرده، قدرت چانه زنی در معاملات بین المللی و سرمایه گذاری برای توسعه افزایش پیدا کند؛ از سوی دیگر رقابتی تر کردن تولید در چنین شرایطی افزایش خواهد یافت که این امر منجر به ارتقای خدمات و پشتیبانی از حقوق مشتری و مردم می شود.
فاضلی نیا از نوین شدن رویکردهای پشتیبانی در این صنعت گفت و افزود: در حال حاضر رویکرد خدمات پس از فروش، مراقبت از مشتریان (customer care) است به طوریکه قبل، حین و بعد از ارایه سرویس به مشتری، این رابطه برقرار خواهد بود.  

تغییر مستمر سیاست ها به برنامه ریزی برای تولید آسیب می زند
وی تصریح کرد: متاسفانه علاوه بر قاچاق، شاهد واردات در پوشش تولید هستیم که برای کشور مزیتی به همراه ندارد. در صورتی که اگر سیاست های دولت عالمانه تر باشد، هرچه شاخص عمق ساخت داخل بیشتر باشد، بهره مندی در این عرصه هم ارتقا خواهد یافت.
دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی تاکید کرد: در صحنه نابرابر، صادرات برای صنعت لوازم خانگی بسیار هزینه زا است اما شاهدیم که تغییر مستمر سیاست ها به برنامه ریزی های بخش تولید آسیب وارد می کند.
وی با بیان اینکه تولیدکننده، بدون مشتری و مشتری بدون تولیدکننده فاقد معناست و بر همین اساس هم باید حمایت از هر دو سو، متوازن باشد، گفت: نادیده گرفتن هر یک از این دو سو، سبب نابودی سمت دیگر ماجرا خواهد شد که متاسفانه در سیاست های کنونی توازنی وجود ندارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین