تاریخ انتشارشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
کد مطلب : 17661
مدیرعامل سازمان ‌تأمین‌اجتماعی در همایش مدیران وزات کار و در گزارش به رئیس‌جمهور اعلام کرد:

بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات صندوق‌ها در دولت سیزدهم

۰
plusresetminus
دکتر میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان ‌تأمین‌اجتماعی در نخستین همایش سالانه "مدیران، افق بهره‌وری و اشتغال" وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان‌های تابعه که با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد، با اعلام افزوده شدن 2 میلیون نفر به بیمه‌پردازان صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم و بی‌سابقه توصیف کردن اقدام دولت در پرداخت بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور محترم از تقویت صندوق‌های بازنشستگی تشکر کرد و خواستار اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی و انباشته دولت به صندوق‌ها و نیز دستور تسریع در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای تدریجی طرح‌ها و لوایح مربوط به ساماندهی و اصلاحات فنی، ساختاری و سنجه‌ای صندوق‌ها شد.
بازپرداخت بی‌سابقه مطالبات صندوق‌ها در دولت سیزدهم
به گزارش صدای بانک، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی که در این همایش در حضور رئیس‌جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رؤسا و مدیران سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه و به‌عنوان نماینده صندوق‌های بازنشستگی کشور، گزارشی از آخرین وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، چالش‌های این حوزه و نیز اقدامات و دستاوردهای صندوق‌ها در دولت سیزدهم ارائه کرد، گفت: براساس اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی؛ اصل 29 قانون اساسی و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی، مأموریت اصلی و عمده حوزه تأمین‌اجتماعی کشور، فراگیرسازی پوشش تأمین‌اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، ازکارافتادگی، پیری و خدمات درمانی است.
دکتر موسوی افزود: سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی که در فروردین ماه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و چراغ راهی برای همه دستگاه‌ها و مدیران و فعالان و تصمیم‌گیران در این حوزه است، هم ضرورت تحول و هم جهت تحول در نظام بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی و تأمین‌اجتماعی را مشخص کرده است که این تحول باید منجر به ارتقای سرمایه اجتماعی کشور شود.
وی افزود: به‌رغم وجود برخی مشکلات و کاستی‌ها، دستاوردهای نظام اسلامی در حوزه تأمین‌اجتماعی بسیار قابل توجه بوده است. پوشش بیمه‌های اجتماعی از 20 درصد جمعیت در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، اکنون به حدود 72 درصد افزایش یافته و بالغ بر 60 میلیون نفر از جمعیت کشور، از پوشش بیمه‌های اجتماعی برخوردار هستند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به ارائه روزانه حدود یک میلیون مورد خدمات سرپایی و حدود 13 هزار مورد خدمات بستری در بیمارستان‌های تحت پوشش این سازمان، گفت: پوشش بیمه های درمان با اقدام انقلابی دولت سیزدهم در این حوزه، به 100 درصد رسیده است و حدود 50 درصد از خدمات درمانی کشور از سوی صندوق‌های بازنشستگی این وزارتخانه مدیریت می‌شود.
 
دستاوردهای نظام در حوزه بیمه ‌اجتماعی
دکتر موسوی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح آخرین وضعیت و دستاوردهای نظام در حوزه بیمه ‌اجتماعی، در مورد برنامه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی افزود: صندوق‌های بازنشستگی کشور در حوزه صنعت و تولید در 17 صنعت راهبردی کشور ازجمله پتروشیمی، انرژی، سیمان، حمل‌ونقل و دارو فعالیت دارند و برنامه‌های متعددی در جهت ارتقای ارزش دارایی بین‌النسلی صندوق‌ها و ارتقای بهروری و تولید در این صنایع در حال پیگیری است.
وی در مورد چالش‌های عمده نظام بازنشستگی و بیمه‌های اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم، برنامه و اولویت اصلی ما این بوده که ابتدا چالش‌ها را شناسایی و ضمن توقف و کنترل چالش‌ها، در مرحله بعد برای غلبه بر آنها، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم. یکی از عمده‌ترین این چالش‌ها، ناپایداری منابع و به تبع آن کسری نقدینگی در صندوق‌ها ناشی از بی‌توجهی به اصلاحات توانمندساز سنجه‌ای ساختاری و تحمیل هزینه‌های خارج از محاسبات بیمه‌ای به صندوق‌ها ‌است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: پایین بودن نرخ بازدهی در حوزه سرمایه‌گذاری و اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی متأثر از ناکارآمدی مدیریتی و برخی مداخلات سیاسی، از دیگر چالش‌های جدی در این حوزه است.
دکتر موسوی در مورد اقدامات تحولی و مقابله با چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم افزود: با شروع فعالیت دولت سیزدهم، ضمن انجام تعهدات جاری صندوق‌ها، برنامه‌های متنوعی برای مقابله با چالش‌های صندوق‌های بازنشستگی آغاز شد که طرح اصلاح و ساماندهی فنی ساختاری و سنجه‌ای نظام بیمه‌ای و طراحی و تدوین لوایح توانمندسازی صندوق‌ها معطوف به سیاست‌های ابلاغی تأمین‌اجتماعی از جمله این اقدامات بوده است. 
 
توسعه و فراگیرسازی پوشش بیمه اجتماعی  
وی همچنین گفت: توسعه و فراگیرسازی پوشش بیمه اجتماعی به افراد فاقد این پوشش، تکلیف دولت براساس اصل 29 قانون اساسی و پنجره فرصت برای تأمین منابع پایدار و مدیریت ناترازی صندوق‌ها است. از ابتدای دوره فعالیت دولت سیزدهم با پیگیری جدی طرح‌های توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی در صندوق‌های بازنشستگی ازجمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در سازمان تأمین‌اجتماعی، حدود 2 میلیون نفر به افراد تحت پوشش و بیمه‌پرداز به صندوق‌های بیمه اجتماعی افزوده شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد اقدامات تحولی حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری گفت: با تاکید بر شاخص‌های افزایش سود و افزایش تولید و همچنین خروج از بنگاه‌داری، در سال اول در شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌اجتماعی (شستا) شاهد رشد 45 درصدی سود تجمیعی و رشد 72 درصدی فروش تجمیعی بودیم. در این حوزه، تمرکز راهبردی ما بر صیانت از اموال از طریق جلوگیری از مداخلات غیرحرفه‌ای و مبارزه جدی با فساد بدون ایجاد هیاهو و جنجال بوده است.
وی همچنین در مورد اقدامات مهم و دستاوردهای صندوق‌های بیمه‌ای در دولت سیزدهم افزود: بزرگترین تسویه تاریخ نظام بانکی کشور در این دولت و در سازمان تأمین‌اجتماعی با بازپرداخت بدهی 88 هزار میلیارد تومانی سازمان به نظام بانکی اتفاق افتاد و علاوه بر آن در همه صندوق‌های بازنشستگی، شاهد توسعه بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران بودیم و در کنار افزایش 80 درصدی سطح خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و نیز افزایش 120 درصدی سهم مشارکت این سازمان در هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان تحت پوشش، برای اولین بار فرایند بیمه تکمیلی مستمری‌بگیران صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر در این دوره آغاز شده است.
 
پوشش بیمه‌ای 234 قلم داروی جدید
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی 170 کلینیک دیابت و فشار خون رایگان در مراکز درمانی از آغاز دولت سیزدهم و توسعه خدمات درمان رایگان با پیگیری 133 پروژه عمرانی و بهره‌برداری از 20 پروژه عمرانی در مناطق محروم، افزود: افزایش تعهدات و پوشش بیمه‌ای 234 قلم داروی جدید، مشارکت جدی و مؤثر در اجرای طرح دارویار و پوشش هزینه‌های بیماران خاص و نیز درمان ناباروری ازجمله اقدامات مهم در دولت سیزدهم بوده است. همچنین در این دوره شاهد پیشرفت 95 درصدی نسخه الکترونیک و نیز توسعه خدمات غیرحضوری بودیم.
وی افزود: در کنار استمرار اجرای تعهدات در مورد بازنشستگان عزیز و پرداخت بدون تأخیر حقوق ماهانه این قشر فرهیخته، برنامه‌های افزایش تعداد و مبلغ وام‌های قرض‌الحسنه بازنشستگان  و نیز اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی نیز در این دوره پیگیری شده است و ان‌شاءالله استمرار و توسعه خواهد یافت.      
دکتر موسوی با بی‌سابقه توصیف کردن اقدام دولت سیزدهم در پرداخت بالغ بر 170 هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق‌های بازنشستگی در دو سال اخیر از همراهی دولت و حمایت رئیس‌جمهور محترم از تقویت صندوق‌های بازنشستگی تشکر کرد و گفت: برای غلبه بر چالش‌های این حوزه، امیدوار به اجرای تعهدات جاری دولت در قبال صندوق‌ها و استمرار رویکرد پرداخت بدهی‌های قبلی و انباشته دولت به صندوق‌ها و نیز دستور تسریع در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای تدریجی طرح‌ها و لوایح مربوط به ساماندهی و اصلاحات فنی، ساختاری و سنجه‌ای صندوق‌ها مبتنی بر سیاست‌های ابلاغی هستیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما