تاریخ انتشاريکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : 17709
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور:

سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب به کشور وارد می شود

۰
plusresetminus
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب برای تامین نیاز کشور وارد می شود که با اجرای طرح های نهالکاری این میزان کاهش می یابد.
سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب چوب به کشور وارد می شود
به گزارش صدای بانک، تقی شعبانیان روز شنبه در حاشیه آیین معارفه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: در کشور سالانه پنج میلیون مترمکعب تولید می شود که حدود همین میزان نیاز به واردات است یعنی در مجموع نیاز ضروری به چوب سالانه ۹ تا ۱۰ میلیون مترمکعب است.
وی با بیان آنکه برای اجرای کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور برنامه ریزی های لازم انجام و تکلیف استان ها مشخص شده است، درباره ظرفیت های کشور برای تولید نهال جنگلی گفت: ظرفیت تولید نهال در کشور تاکنون ۳۵ تا ۴۰ میلیون نهال در سال بود اما در طرح مزبور باید دست کم سالانه ۲۵۰ میلیون نهال در استان های مختلف تولید شود.
وی گفت: ۱۲۶ نهالستان جنگلی و بیابانی و در مجموع ۱۵۰ مرکز تولید نهال در نهالستان های جنگلی و بیابانی و نیز ایستگاه های تولید بذر کشور وجود دارد که وسعت این نهالستان ها ۲ هزار و ۸۶۰ هکتار است.
وی گفت: تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور در چهار سال، برنامه ریزی شده که با توجه به از بین رفتن بخشی از عرصه های جنگلی، بخشی از این طرح در قالب غنی سازی و احیای جنگل ها و عرصه های جنگلی اجرا می شود.

کاشت نهال و پیشگیری از افزایش ریزگردها
شعبانیان افزود: بخشی از طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال هم در قالب طرح زراعت چوب پیگیری می شود، بخشی هم با رویکرد جلوگیری از گسترش بیان بان ها است و ایران به عنوان عضور کنوانسیون بیابان زدایی، متعهد است جلوی گشترش بیابان را بگیرد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: هر هکتار جنگل از تولید ۶۹ تن گرد و غبار جلوگیری کرده و به ترسیب ۶۴ تن کربن کمک می کند.
وی با بیان اینکه بخشی از کاشت و توسعه جنگل ها با هدف ارتقای سرانه فضای سبز کشور انجام می شود خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز کشور کمتر از میانگین جهانی است، در ایران سرانه فضای سبز هفت مترمربع است که این رقم در سطح بین الملل ۲۰ تا ۲۵ مترمربع است.

فضای سبز باید ارتقا یابد
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار کرد: رویکرد ما این است که سرانه فضای سبز در ایران در ۱۰ سال آتی باید دست کم به ۱۵ مترمربع برسد.
وی گفت: در توسعه جنگل ها و کاشت یک میلیارد اصله نهال، علاوه بر کمیت، کیفیت هم مد نظر است بدان معنا که در این طرح گونه هایی انخاب شود که پاسخگوی نیاز امروز و فردا باشد و با محدودیت های کشور از جمله محدودیت های تاین آب سازگار باشد.
منبع: اگزیم نیوز
شعبانیان تصریح کرد: عرصه های جنگلی باید با درختان سازگار با اقلیم مختلف کشور توسعه یابد، باید گونه های کم آب طلب و با مقاوم در برابر کم بارشی، مقاوم در برابر بیماری ها و مقاوم در برابر آتش سوزی کاشته شود، در این باره در داخل و خارج کشور مطالعات خوبی انجام شده است.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: باید گونه هایی از درختان کاشته شود که توان بیشتری برای جلوگیری از گرد و غبار داشته و بتوانند در جذب ریزگردها موثر عمل کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما