کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بارش‏‏‌ها در دی‏‏‌ماه امسال نسبت به دوره بلندمدت روند افزایشی داشته است؛

خروج ۵ استان از وضعیت کم آبی

3 بهمن 1401 ساعت 11:07

بررسی آمار بارش‌ها تا پایان دی‌ماه۱۴۰۱ در کشور حاکی از آن است که میانگین بارش‌های ۵ استان کشور در سال آبی جدید، از روند بلندمدت سبقت گرفته است. گزارش‌های رسمی بارش‌ها از تغییر وضعیت بارندگی در استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد نسبت به دوره بلندمدت حکایت دارد. آیا جغرافیای کم‌آبی در سال جاری تغییر کرده است؟


به گزارش صدای بانک، میانگین بارش‌های پنج ‌استان در سال آبی جدید از روند بلندمدت سبقت گرفت. همچنین میزان بارندگی‌ها در دی‌ماه امسال ۴۲.۵ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت با رشد همراه شده است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه) تا پایان دی‌ماه ۷۴.۳ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ ‌داده است که نسبت به دوره بلندمدت با ۹۰.۵ میلی‌متر بارش کاهش ۱۷ درصدی نشان می‌دهد.
در هفت‌روز منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۰ میزان بارش‌ها در کشور، ۱۳.۳ میلی‌متر بوده است. همچنین میزان بارش‌های کشور از ابتدای دی‌ماه تا پایان آن، ۴۲.۵ میلی‌متر بوده است. ایران دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک بوده و دارای متوسط بارش ۲۵۰میلی‌متر است که این میزان بارش حدود یک‌سوم متوسط جهانی است که در دی‌ماه امسال ۴۲.۵ میلی‌متر میزان بارندگی‌ها در کشور بوده است. این میزان بارش در حالی است که در دوره بلندمدت ۳۱/۱ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ‌ داده بود که نسبت به دوره بلندمدت رشد ۳۶.۶ درصدی داشته است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا پایان دی‌ماه ۷۴.۳ میلی‌متر بارندگی در کشور رخ‌ داده که نسبت به دوره بلندمدت با ۹۰.۵ میلی‌متر بارش کاهش ۱۷ درصدی نشان می‌دهد.
وضعیت بارش‌ها از نظر توزیع مکانی و زمانی
شرایط مطلوبی برای تقویت منابع آبی و دسترسی مناسب به منابع آبی در سطح کشور فراهم نبوده، به‌طوری که میزان بارش در مناطق کویری حدود ۴۶ میلی‌متر است، در حالی که این رقم در استان‌های شمالی کشور به بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلی‌متر افزایش می‌یابد و از نظر زمانی نیز ۵‌ درصد بارش کشور در تابستان دریافت می‌شود و کمک چندانی به تامین آب‌کشت‌های تابستانه و دائمی نمی‌کند. متوسط بارش کشور در گذر زمان رو به کاهش بوده است. میانگین بارش ۵۳ ساله کشور حدود ۲۵۰ میلی‌متر بوده، اما میانگین ۱۳سال اخیر به ۲۳۲ میلی‌متر کاهش ‌یافته است.
بیشترین کاهش بارش‌ها
در حالی که میزان بارش در تمام استان‌های کشور نسبت به روند بلندمدت کاهشی بوده است، پنج استان نسبت به روند بلندمدت خود افزایش بارش‌ داشته‌اند. میزان بارش‌ در استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد نسبت به دوره بلندمدت افزایش داشته و این به آن معناست که جغرافیای آبی در کشور در حال تغییر است.
ذخایر سدها به مرز ۲۰میلیارد مترمکعب رسید
براساس جدیدترین آمار رسمی شرکت مدیریت منابع آب ایران، در چهارماه ابتدای سال آبی (ابتدای مهر تا پایان دی‌ماه) در مجموع ۶میلیارد و ۹۶۰میلیون مترمکعب آب وارد مخازن سدهای کشور شده که در مقایسه با ورودی ۸میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۹درصدی داشته است. همچنین در این مدت، ۶ میلیارد و ۲۷۰میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور برای مصارف شرب، کشاورزی، صنعت و زیست‌محیطی رهاسازی شده که مقایسه این رقم با خروجی ۷میلیارد مترمکعبی آب از سدهای کشور در مدت مشابه سال قبل، نشان‌دهنده افت ۱۰درصدی است. در زمان حاضر ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای کشور وجود دارد که با احتساب این میزان ذخیره آب، شاهد پرشدگی ۴۰درصدی ظرفیت مخازن سدها و خالی بودن ۶۰‌ درصد این ظرفیت هستیم.
یک‌ هفته پیش (۲۴دی‌ماه) میزان ذخایر سدها ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب بود که با بارش‌های اخیر و ورود جریان‌های جدید رودخانه‌ای به سدها، ۶۰۰ میلیون مترمکعب به ذخایر آبی سدهای کشور طی هفت‌روز افزوده شده است. میزان ذخایر سدها در زمان مشابه سال قبل (اول بهمن ۱۴۰۰) معادل ۲۰میلیارد و ۸۸۰ میلیون مترمکعب بود که مقایسه میزان ذخایر آبی سدها در دو روز مشابه، اول بهمن سال گذشته و امسال، نشان‌دهنده کاهش یک‌میلیارد مترمکعبی یا ۵ درصدی ذخایر سدها نسبت به سال قبل است.
منبع: اگزیم نیوز


کد مطلب: 17746

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/17746/خروج-۵-استان-وضعیت-کم-آبی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com