تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
کد مطلب : 17781
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس:

عرضه خودرو در بورس کالا، پشتوانه قانونی دارد

۰
plusresetminus
امیر مهدی صبائی گفت: ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادها دولت را مکلف کرده که کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند؛ براساس این ماده و ماده ۳۶ بند ج قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اگر خودروسازی کما فی‌ السابق درخواست عرضه خودرو در بورس کالا را داشته باشد، بورس کالا نیز به عنوان یک رکن از ارکان بازار سرمایه موظف به عرضه آن است.
عرضه خودرو در بورس کالا، پشتوانه قانونی دارد
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در اخبار ساعت ۱۴ شبکه خبر در پاسخ به ابهامات عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به نامه منتشر شده توسط رئیس شورای رقابت، اظهار کرد: پاسخ این ابهام را می‌توان به دو ماده قانونی ارجاع داد. ماده ۳۶ بند ج قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، اشاره دارد اقلامی که در بورس‌های کالایی به‌عنوان بازار متشکل مورد معامله قرار می‌گیرد، طبق قوانین و مقررات حاکم بر آن بورس‌ها عرضه و مورد معامله قرار خواهد گرفت.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تشریح کرد: همچنین ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادها دولت را مکلف کرده که کالای پذیرفته شده در بورس را از نظام قیمت‌گذاری خارج کند؛ بر اساس این دو ماده قانونی و همچنین مفاد قانون اوراق بهادار در چارچوب ضوابط و مقررات بازار سرمایه اگر خودروسازی کما فی‌ السابق درخواست عرضه خودرو در بورس کالا را داشته باشد، بورس کالا نیز به عنوان یک رکن از ارکان بازار سرمایه موظف به عرضه آن است.
صبائی درمورد پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به نامه شورای رقابت به سازمان بورس، آیا عرضه خودرو در بورس کالا ادامه می‌یابد؟ پاسخ داد: همان‌طور که در اخبار اشاره شده، عرضه‌هایی که این هفته انجام شد، ادامه پیدا می‌کند؛ همچنین اگر تقاضا یا درخواستی برای عرضه خودرو درمورد هر خودرویی از طرف خودروسازان در هر لحظه‌ای که ارائه بشود و چنانچه که واجد شرایط باشد، اطلاعیه عرضه آن منتشر می‌شود و بورس کما فی السابق کار خود را در این زمینه ادامه می‌دهد؛ مگر اینکه تصمیمات دیگری در شورای عالی بورس به‌عنوان عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیر در بازار سرمایه اتخاذ شود.
 وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان بورس نیز جلسه‌ای در خصوص بررسی این مسئله برگزار خواهد کرد؟ گفت: قرار است فردا طبق جلسات منظمی که شورای عالی بورس برگزار می‌کند این موضوع نیز در دستورکار و بررسی قرار گیرد؛ البته باید مدنظر داشته باشیم که عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس به تصویب رسیده است و در آن جلسات اعضایی همچون دادستان، وزیر صمت و ... حضور داشتند.
صبائی درمورد شیوه‌های پیشین عرضه خودرو و مدل فروش قرعه‌کشی خودرو، اظهار کرد: کافیست که نگاهی به وضعیت صنعت خودرو داشته باشیم تا متوجه شرایط و وضعیت عرضه خودرو به شیوه‌ی گذشته شویم؛ در مدل‌های گذشته نه عرضه‌کنندگان و نه مصرف‌کنندگان در وضعیت خوبی قرار نداشتند. در حقیقت زمانی خودرو با قیمت‌های اصطلاحا مصوب عرضه می‌شد که هر دو سوی تولید و مصرف رضایت نداشتند.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس ابراز کرد: سهام اغلب تولیدکنندگان خودرو در بورس معامله می‌شود و نمادهای آنان سهامداران چندین میلیونی دارد. مکانیزم‌های گذشته باعث ایجاد زیان انباشته بیش از صد هزار میلیارد تومانی در این صنعت شده است.
صبائی تصریح کرد: اگر خواهان به تعادل رساندن این صنعت هستیم باید در عوض قیمت‌گذاری دستوری و تعیین فرمول برای قیمت، حجم عرضه‌ها را مشخص کنیم؛ اگر حجم عرضه‌ها متناسب با تقاضا تنظیم شود، بر مبنای اصول اقتصادی و به‌طور خودکار این بازار تنظیم خواهد شد و دیگر نیازی به تنظیم‌گری قیمت نخواهد بود. زمانی که عرضه به‌طور متناسبی انجام شود، محصول در بازه قیمتی معقول و متناسبی قرار می‌گیرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین