تاریخ انتشارسه شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
کد مطلب : 17786
وزیر اقتصاد با حمایت از عرضه خودرو در بورس مطرح کرد؛

همگرایی وزارت صمت و شورای رقابت برای حفظ منافع مردم و تولیدکنندگان

۰
plusresetminus
سید احسان خاندوزی گفت: در تلاش هستیم همگرایی مناسبی میان وزارت صمت و شورای رقابت شکل بگیرد تا خروجی مصوبه شورای رقابت، استفاده از سازوکار شفاف و مناسب برای تامین نیاز مردم و هزینه‌های تولیدکنندگان باشد. وزارت صمت در تلاش است تا عرضه با زمان‌بندی مشخص، منظم و قابل پیش‌بینی را در بورس دنبال کند.
همگرایی وزارت صمت و شورای رقابت برای حفظ منافع مردم و تولیدکنندگان
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اهالی رسانه در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: مساله عرضه خودرو در بورس متاثر از مصوبه‌ای بود که در جلسه ۲۲۹ شورای عالی بورس صورت گرفت و با نظر موافق وزارت صمت رخ داد.
وی افزود: عرضه خودرو در بورس یک ساز و کار، روش و شیوه است و آن چیزی که برای دولت حائز اهمیت است این است که آیا این روش و شیوه منجر به بهترین منفعت برای جامعه و مردم خواهد شد یا نه؟
به گفته خاندوزی دولت برای اینکه بتواند منفعت مردم را در حوزه خودرو بیش از پیش تامین کند دو دسته اقدامات را در دستور کار خود قرار داد. یک دسته اقدامات ناظر به طرف تولید و عرضه بود که تقریبا ۳۰ درصد افزایش عرضه نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم.
سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: حذف سوداگری و کوتاه کردن دست دلال‌ها از بازار خودو از دیگر مسائل و اقداماتی بود که باید صورت می‌گرفت.
وی ادامه داد: برای اینکه اتفاق دوم یعنی کوتاه کردن دست دلال‌ها اتفاق بیفتد به نظر می‌رسید یکی از ابزارهای موثر استفاده کردن از سازوکار بورس کالا است، چرا که تجربه ماه‌های گذشته نشان داده است که نسبت به اتفاقی که در بازار غیررسمی و آزاد رخ می‌دهد، دسترسی، شفافیت و مجموع منفعتی که مصرف کننده واقعی و تولیدکننده واقعی می‌برد نسبت به سازوکار قدیم وضعیت بهتری است.
به گفته سخنگوی دولت؛ مجموع خودروهایی که مردم از طریق بورس کالا خریداری کرده اند بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان کمتر از قیمتی است که در بازار آزاد خرید وجود دارد و این منفعتی است که در جیب مردم باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت به شدت پیگیر این است که بتواند عرضه زمان‌بندی شده، منظم و قابل پیش‌بینی از خودروها را در بورس کالا دنبال کند. البته میزان عرضه‌ای که شرکت‌های خودروساز داخلی داشتند درصد کمی از آنها در قالب بورس عرضه شده است.
خاندوزی افزود: امیدواریم با تلاش خوبی که وزیر صمت دارند و همگرایی و مذاکراتی که بین وزارت صمت و شورای رقابت صورت خواهد گرفت، خروجی مصوبه شورای عالی رقابت به نحوی باشد که بتوانیم همچنان یک ساز و کار شفاف و با منفعت نسبت به نیاز مردم و منفعت نسبت به هزینه واقعی تولیدکنندگان را شاهد باشیم.
وی تصریح کرد: با استفاده از سازوکار بورس می‌توان معیارهایی وضع کرد که افراد با داشتن این ویژگی‌ها در صف خریداران واقعی بایستند و وراد فضای سفته بازی و دلالی نشوند.
سخنگوی اقتصادی دولت عنوان کرد: تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری که بورس کالا در اختیار وزارت صمت می‌گذارد این امکان را می‌دهد که وزارت صمت با جزئیات بیشتری تقاضای خرید خودرو را نسبت به گذشته قائله‌مند کند.
استفاده حدود ۳۰۰ شرکت اعم از بورسی و غیر بورسی از سامانه مودیان مالیاتی
وی عنوان کرد: سامانه مودیان مالیاتی خاطرنشان کرد: این سامانه جزو اصلاحات ساختاری نظام مالیاتی و شفافیت معاملات در کشور است که بسیاری از مشکلات حوزه قضایی و کلاهبرداری را به حداقل خواهد رساند. دولت سیزدهم زمانی آغاز بکار کرد که موعد قانونی تکمیل این سامانه به پایان رسیده بود ولی با اهتمام دولت سیزدهم سامانه آماده و آزمایش شد و از ماه‌های گذشته فراخوان داده و فعال شده است. امروز حدود ۳۰۰ شرکت اعم از بورسی و غیر بورسی از آن استفاده می‌کنند.
عرضه‌ی مسکن در بورس در دنیا هم رواج دارد
سخنگوی اقتصادی دولت هم‌چنین درباره بورس مسکن تصریح کرد: آنچه در دنیا انجام می‌گیرد، عرضه‌ی مسکن در بورس است و نهاد جدیدی راه‌اندازی نمی‌شود؛ یکی از راه‌ها، صندوق املاک و مستغلات است و این صندوق‌ها به مردم اجازه می‌دهد با هر میزان آورده‌ای نه یک واحد بلکه میزانی از واحدها را خریداری کنند. این می‌تواند باعث کاهش نقدینگی و خانه‌دار شدن مردم شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما