تاریخ انتشارچهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸
کد مطلب : 17836

بنزین یورو ۴ چه تفاوتی با بنزین یورو ۵ دارد؟

۰
plusresetminus
آیا تا به حال اسم بنزین یورو ۴ و یورو ۵ به گوشتان خورده است؟ می‌دانید هر یک از این بنزین‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی تفاوت‌های میان دو نوع بنزین یورو ۴ و یورو ۵ بپردازیم.
بنزین یورو ۴ چه تفاوتی با بنزین یورو ۵ دارد؟
به گزارش صدای بانک از خبرآنلاین، شاید شما هم تاکنون به این مسئله اندیشیده‌اید که پایتخت کشورمان شلوغ‌ترین شهر جهان نیست و شهرهای دیگری در دنیا وجود دارند که جمعیت بیشتری دارند، ولی چرا تهران جزو آلوده‌ترین شهرها قرار می‌گیرد؟ از آنجایی که زمانی خرید خودرو آسان بود و شرکتی مثل سایپا درهای کارخانه خود را به روی مشتریان باز کرده بود، بسیاری از خانواده‌های ایرانی یکی و برخی دو خودرو خریدند و توی گاراژ منزلشان خواباندند.
حالا به طور متوسط می‌توان گفت هر خانوار ایرانی دارای یک خودرو است و شهرهای ایران بیش از پیش شلوغ و پر از ماشین شده و علت آن وجود همین خودروهای فراوانی است که در کشور عبور و مرور می‌کنند. هر چه خودروی بیشتری در خیابان‌ها وجود داشته باشد، طبیعتاً آلودگی هوا بیشتر خواهد شد و ترافیک هم مزید بر علت می‌شود.

مقایسه بنزین یورو 4 و یورو 5

به اعلام سازمان محیط زیست، هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد آلودگی شهری مثل تهران نتیجه حضور خودروهای سواری است. اما آیا خودروسازان مقصر آلودگی هوا در نتیجه افزایش خودروها هستند؟ بی‌تردید هم خودروسازان در این ماجرا بی‌تقصیر نیستند و هم کیفیت سوختی که دولت ارائه می‌دهد افتضاح است و نمی‌توان همه چیز را گردن یک عامل انداخت.
مهم‌ترین علت آلودگی هوا در نتیجه استفاده از خودروها، بر عهده سوختی است که همه روزه ماشین‌ها مصرف می‌کنند. کیفیت سوخت می‌تواند هم روی سلامت خودرو تأثیر بگذارد و هم این که نهایتاً منجر به آلوده شدن آسمان‌ها شود. در سال ۱۹۹۳ بود که برای نخستین بار کیفیت میزان سوخت‌ها را اندازه گیری کردند و استانداردی به نام یورو ۱ به وجود آمد.
بر اساس این استاندارد میزان آلاینده موجود در سوخت شناسایی می‌شد و چند سال بعد استانداردهای جدیدی مطرح شدند که آخرین آنها همین یورو ۴ و یورو ۵ است. برای این که بدانیم کدام یک از این دو سوخت بهتر از دیگری است با ما همراه باشید.


مقایسه بنزین یورو 4 و یورو 5

وسایل نقلیه‌ای که شامل یورو ۴ و یورو ۵ می‌شوند
گفتیم که در اواخر قرن بیستم میلادی استانداردی برای بررسی میزان کیفیت سوخت با نام یورو ۱ ایجاد شد. بعد از یورو یک و به فاصله هر چند سال یک‌بار این استاندارد ارتقا یافت و به‌روزرسانی شد. بسیاری از کشورها هم‌اکنون ملزم به رعایت این استانداردها هستند، زیرا اگر مسائل مربوط به آلاینده‌ها را جدی نگیرند، مشکلات آلودگی هوا در درازمدت گریبان‌گیر تمام مردم جهان خواهد شد.
در سال ۲۰۰۵ بود که سازمان استانداردسازی سوخت، یورو ۴ را به بازار عرضه کرد. استاندارد مورد اشاره در آن زمان برای کلیه وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی به کار می‌رفت. از جمله محدودیت‌هایی که در این استانداردها بدان پرداخته شده بود می‌توان به مونوکسید، هیدروکربن‌ها و اکسید نیتروژن اشاره کرد.
سه سال بعد هم استاندارد جدید یورو ۵ اعلام شد که به شدت سختگیرانه‌تر از قبل شده بود. یورو ۵ برای کلیه وسایل نقلیه سواری سبک و وسایل تجاری معرفی شد. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌هایی که برای یورو ۴ با یورو ۵ می‌توان در نظر گرفت، تغییر میزان مونوکسید کربن، کاهش یافتن میزان هیدروکربن به کمتر از یک دهم میلی گرم و نبود گاز متان بود.

تشخیص یورو ۴ و یورو ۵ از روی رنگ
به احتمال قوی شنیده‌اید که می‌توان کیفیت بنزین مصرفی را از روی رنگ آن تشخیص داد، ولی بد نیست بدانید که این تصورات راجع به بنزین مصرفی اشتباهات رایج و متداول مردم است. توجه داشته باشید که بنزینی خام محسوب می‌شود که رنگ ندارد یا اصطلاحاً بی‌رنگ است.

مقایسه بنزین یورو 4 و یورو 5

برای این که بنزین خام بتواند مورد استفاده خودروسواران قرار بگیرد، تولیدکنندگان مواد افزودنی به آن اضافه می‌کنند. بنابراین با افزوده شدن برخی مواد به بنزین خام رنگ آن تغییر می‌کند و به همین دلیل است که برخی از بنزین‌ها در بازار سبز رنگ و برخی دیگر صورتی و بی‌رنگ هستند. بنزین یورو ۴ و یورو ۵ هم دقیقا همین وضع را دارند و ممکن است به رنگ‌های مختلفی در پمپ بنزین‌ها وجود داشته باشند. نتیجه می‌گیریم رنگ بنزین را ملاک ارزیابی کیفیت آن قرار ندهید.

یورو ۵ باعث کاهش آلودگی می‌شود؟
اغلب رانندگان بر این باورند که بنزین سوپر از تمامی بنزین‌های موجود در بازار بهتر و باکیفیت‌تر است و به همین دلیل هر از گاهی باک خودروی خود را پر از بنزین سوپری می‌کنند که از محتویات آن اطلاعی ندارند. اما آیا بنزین سوپر سوخت بهتری برای خودرو است؟ باید بدانید که استانداردهای یورو و بنزین سوپر دو مقوله جداگانه و مجزا هستند که نباید آنها را با یکدیگر در هم آمیخت.
وقتی استاندارد یورو در اروپا راه‌اندازی شد، اروپایی‌ها تنها یک هدف داشتند و آن محافظت از محیط زیست و کاهش ذرات معلق در هوا بود. هم‌اکنون در کشورهای اروپایی استاندارد یورو ۶ در حال اجراست و بدیهی است که سازمان استانداردسازی سوخت اروپا هر چه ذرات معلق در هوا بیشتر می‌شود، قوانین سختگیرانه‌تری برای کیفیت سوخت وضع می‌کند.
با این حساب همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید، کیفیت بنزین یورو ۵ بسیار بهتر از بنزین یورو ۴ است و پاک‌تر به حساب می‌آید. از قدیم گفته‌اند به اندازه پولی که می‌دهید آش می‌خورید و این ضرب‌المثل در خصوص بنزین هم صدق می‌کند. گفتیم که استانداردهای یورو ۵ برای کیفیت سوخت بهتر بسیار سختگیرانه بوده و اصلا مطرح نیست که خودرو با بنزین کار می‌کند یا دیزل!

مقایسه بنزین یورو 4 و یورو 5

بنابراین تولیدکنندگان بنزین برای این که بتوانند همچنان به عنوان تولیدکننده بنزین در جایگاه قبلی خود بمانند، باید در ترکیباتی که استفاده می‌کنند نهایت دقت را داشته باشند و تمرکز بیشتری روی تولیدات خود بکنند. همچنین به احتمال زیاد برای این کار باید هزینه‌های زیادی صرف کنند و اگر تولیدکنندگان هزینه‌های بیشتری از جیب خود بدهند، یعنی این که مشتری یا مصرف کننده هم باید همان پول را بدهد.
البته در جریان باشید که وقتی گفته می‌شود بنزین یورو ۵ بهتر از یورو ۴ است، به این معنی نیست که کیفیت یورو ۴ به حدی است که نمی‌توان از آن استفاده کرد. چه بسا اغلب رانندگان می‌توانند برای کاهش هزینه‌های مصرف سوخت خود از بنزین یورو ۴ بهره ببرند. بنابراین استفاده از بنزین یورو ۴ هم باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.

گوگرد بیشتری در یورو ۴ وجود دارد
سوخت یورو ۴ به عنوان پایه‌ای برای سوخت‌های بعدی خواهد بود و بنابراین با بنزین‌های ماقبل یورو ۴ کاری نداریم و صحبتی از آنها نخواهیم کرد. استانداردهای یورو ۴ باعث شد تغییرات بنیادینی برای این بنزین اعمال شود و اعداد و ارقام مجاز آن به کلی تغییر کردند. همچنین اتحادیه اروپا تصمیم گرفت بعد از گذشت نیم دهه استاندارد جدیدی برای کاهش ذرات معلق در آسمان‌ها تصویب کند.

مقایسه بنزین یورو 4 و یورو 5

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که یورو 5 نسبت به یورو 4 دارد، میزان گوگرد کمتر آن است. میزان گوگردی که در سوخت یورو 5 وجود دارد، 10 PPM است در حالی که در یورو 4 این مقدار به 50 PPM می‌رسد. بنابراین دوست‌داران و علاقه‌مندان به محیط زیست بدانند که بهتر است از چه سوختی استفاده کنند.
اگر طرفدار هوای پاک و سالم هستید و به همشهریان خود اهمیت می‌دهید، بهتر است باک خودروی خود را از بنزینی پر کنید که اصطلاحاً یورو ۴ یا یورو ۵ است. تا اینجای مقاله سعی کردیم به بیان تفاوت‌های بنزین یورو ۴ با یورو ۵ بپردازیم. امیدواریم که استانداردهای یورو به‌روزرسانی شوند و در ایران نیز سختگیری بیشتری اعمال شود. شما از کدام بنزین برای خودروهای خود استفاده می‌کنید؟
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما