کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بر خلاف روند صعودی ارزهای دیجیتال در ابتدای سال ۲۰۲۳؛

دلایل مؤثر در ریزش اخیر بازار رمزارزها چه بود؟

25 بهمن 1401 ساعت 12:57

بازار ارزهای دیجیتال، برخلاف شروع روند صعودی پر قدرت در اوایل سال جاری اخیرا متحمل ضررهای سنگینی شده است. اما دلیل این رکود و کاهش قیمت ارزهای دیجیتال در چند روز اخیر چیست؟ در ادامه به معرفی سه دلیل اصلی در این راستا می‌پردازیم.


به گزارش صدای بانک از اقتصاد آنلاین، در پاسخ به این سوال که ارزهای دیجیتال در چند روز گذشته چگونه عمل کرده‌اند؟ می‌توان گفت اخیرا، قیمت ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافته است. پس از اینکه قیمت‌ رمزارزها در ژانویه همچنان می‌توانست بسته به نوع آن‌ها بین ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش یابد، ریزش‌ها چند روز اخیر از قبل قابل مشاهده بود.
در ۷ روز گذشته، قیمت بیت‌کوین بیش از ۸ درصد، قیمت اتریوم  بیش از ۸ درصد و کاردانو نیز تقریباً بیش از ۱۰ درصد ریزش کرده‌اند.
دلایل مؤثر در ریزش اخیر بازار رمزارز ها چه بود؟
 
قیمت بیت‌کوین (BTC) در ۲۴ ساعت گذشته، منبع: gocharting.com
 
اخیرا، کاهش شدید قیمت‌ها دوباره به وقوع پیوست. قیمت بیت‌کوین باید سقوط به زیر ۲۲ هزار دلار را بپذیرد. زیرا بیت‌کوین اخیرا حدود ۴ درصد از دست داده است. به دنبال آن سایر ارزهای دیجیتال نیز حرکت کردند و اتریوم به تنهایی بیش از ۶ درصد کاهش داشته است.

چرا ارزهای دیجیتال در حال ریزش هستند؟
افت قیمت‌‌ها در روند اخیر بازار ارزهای دیجیتال به دلایل مختلفی بوده است که در ادامه سه مورد اصلی از آن‌ها آورده شده است:

1.شکستن محدوده مقاومتی ۲۴ هزار دلار
قیمت بیت‌کوین در چند روز و هفته گذشته چندین بار تلاش کرده تا از مرز ۲۳ هزار دلار عبور کند. قیمت برای مدت کوتاهی به ۲۴۰۰۰ دلار افزایش یافت، اما نتوانست مقاومت را بشکند. اگر بیت‌کوین نتواند چندین بار از یک محدوده مقاومتی عبور کند، احتمال فروش در بازار آن افزایش می‌یابد. این اتفاق در تاریخچه قیمتی آن چندین بار تکرار شده است. این بار نیز مسیر بیت‌کوین با روندی مشابه مواجه شد که باعث کاهش قیمت سایر ارزهای دیجیتال شد.

2. صرافی کراکن (Kraken) خدمات استیکینگ را متوقف می‌کند
در بیشتر مواقع مسیر قیمتی بیت‌کوین شرایطی را به همراه دارد که احتمال افت آن بیشتر می‌شود. در این شرایط، بازار همچنان به یک ماشه نیاز دارد که امکان فروش بیشتری را تضمین کند. این بار محرک فروش بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال، توقف خدمات سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال (استیکینگ) در صرافی کریپتویی کراکن بود.
از آنجایی که قانون‌گذار اوراق بهادار آمریکا (SEC) کراکن را به تجارت اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرد. در  نتیجه، این صرافی کریپتو اکنون خدمات خود را در ایالات متحده به حالت تعلیق درآورده و باید ۳۰ میلیون دلار جریمه بپردازد. بنابراین این امر بر مشتریان رمزارزی آمریکا در صرافی کراکن تأثیر می‌گذارد.

3.افزایش نرخ‌های بهره کلیدی توسط بانک مرکزی اروپا
تصمیمات بانک‌های مرکزی برتر در سطح جهان تأثیر عمده‌ای بر قیمت بیت‌کوین و قیمت‌ سایر ارزهای دیجیتال، به ‌ویژه در سال ۲۰۲۲ داشته  است. در این دسته عوامل، بیشترین تأثیر را افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو ایالات متحده دارد که به قیمت‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.
چند روز پیش، بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ بهره کلیدی یورو را به منظور مبارزه با تورم در اتحادیه اروپا افزایش داد. این نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا می‌خواهد راه FED را طی کند و دوباره ارزهای فیات را تقویت کند. این احتمالاً تأثیر غیرمستقیم بر قیمت ارزهای دیجیتال نیز داشته است.
سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است. این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.


کد مطلب: 18461

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/18461/دلایل-مؤثر-ریزش-اخیر-بازار-رمزارزها

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com