تاریخ انتشاريکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
کد مطلب : 18618

روند افزایش مبادلات تجاری با چین در ۵ سال

۰
plusresetminus
بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات ایران به چین در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۷۸ درصد و واردات ایران از این کشور در این بازه زمانی ۲۲.۵ درصد رشد داشته است، اما این ارقام طی سال‌های میانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ افت و خیز داشتند.
روند افزایش مبادلات تجاری با چین در ۵ سال
به گزارش صدای بانک، بر اساس اطلاعاتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، صادرات ایران به چین در سال ۱۳۹۵ حدود هشت میلیارد و ۴۶ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار رسیده که یعنی نسبت به پنج سال قبلش ۷۸ درصد رشد داشته است. البته این رقم طی سال‌های میانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ افت و خیز داشته است.
صادرات ایران به چین در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ترتیب ۹ میلیارد و ۶۵ میلیون، ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون، هشت میلیارد و ۴۲۳ و میلیون و ۹ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار بوده است. در ۱۰ ماهه امسال نیز معادل ۱۲ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار کالا از ایران به چین صادر شده است.
واردات ایران از چین نیز طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ افزایش داشته، به طوری که در سال ۱۳۹۵ واردات ایران از چین معادل ۱۰ میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار بوده، اما در سال ۱۴۰۰ با ۲۲.۵ درصد افزایش به ۱۲ میلیارد ۷۳۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است. البته این رقم هم طی سال‌های میانی ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ افت و خیز داشته است.
واردات ایران از چین در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۳ میلیارد و ۲۱۶ میلیون، ۱۰ میلیارد و ۳۱۵ میلیون، ۱۰ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۹ میلیارد و ۸۳۷ میلیون دلار بوده است. در ۱۰ ماهه سال جاری نیز ایران ۱۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار کالا از چین وارد کرده است.
بررسی این آمارها نشان می‌دهد که تراز تجاری ایران نسبت به چین در تمام سال‌ها، به جز سال ۱۴۰۰، منفی بوده است. بر این اساس تراز تجاری ایران نسبت به چین در سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ به ترتیب منفی دو میلیارد و ۳۴۳ میلیون، منفی چهار میلیارد و ۱۵۱ میلیون، منفی یک میلیارد و ۹۷ میلیون، منفی دو میلیارد و ۵۴۱ میلیون، منفی ۷۶۱ میلیون و یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار بوده است. در ۱۰ ماهه سال جاری نیز تراز تجاری ایران نسبت به چین منفی ۸۳ میلیون دلار بوده است.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین