تاریخ انتشارسه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : 18664
هشدار یک اقتصاددان:

بانک مرکزی آمریکا ممکن است اقتصاد این کشور را در هم بشکند

۰
plusresetminus
محمد العریان، اقتصاددان و رئیس کالج کوئینز دانشگاه کمبریج روز جمعه هشدار داد که فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نمی‌تواند بدون «درهم‌ شکستن اقتصاد» به هدف تورم ۲ درصدی خود دست یابد.
بانک مرکزی آمریکا ممکن است اقتصاد این کشور را در هم بشکند
به گزارش صدای بانک از وبگاه بیت‌کوین، این اقتصاددان سرشناس در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: به نرخ تورم پایدار بالاتری نیاز است؛ مثلاً سه یا چهار درصد.
محمد العریان، رئیس کالج کوئینز دانشگاه کمبریج، رئیس مدیریت سرمایه‌گذاری گرَمِرسی (Gramercy Funds Management)، مشاور ارشد اقتصادی در شرکت خدمات مالی آلیانتس (Allianz) و از مدیران بزرگ در عرصه سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌رود.
وی تأکید کرد: فکر نمی‌کنم آن‌ها بتوانند شاخص قیمت مصرف‌کننده را بدون درهم شکستن اقتصاد به ۲ درصد برسانند، چون ۲ درصد هدف درستی نیست.
اظهارات العریان به دنبال انتشار داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده از سوی دولت آمریکا در روز سه‌شنبه، صورت گرفت. بر اساس این داده‌ها، به صورت ماه به ماه، قیمت‌ها در ماه ژانویه (دی، بهمن) ۰.۵ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان از ماه اکتبر (مهر، آبان) بود. به صورت سالانه، قیمت مصرف‌کننده در ماه ژانویه ۶.۴ درصد افزایش یافت که در مقایسه با ماه دسامبر (آذر، دی) ۶.۵ درصد کاهش یافت. به دنبال گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، چندین مقام فدرال رزرو گفتند که بانک مرکزی آمریکا ممکن است مجبور شود نرخ‌ بهره را بیش از انتظارات اولیه افزایش دهد تا فشارهای قیمتی را کاهش دهد.
مشاور اقتصادی آلیانتس توضیح داد که عوامل متعددی وجود دارند که نرخ تورم هدف بالاتری را ایجاب می‌کنند. این عوامل شامل تحولات طرفدار عرضه می‌شود که عبارت‌اند از انتقال انرژی، تغییر در زنجیره تأمین در طول همه‌گیری، بازار کار فشرده و تغییر مسائل ژئوپلیتیک.
العریان فدرال رزرو را بیش از حد به داده‌ها وابسته دانست و افزود: باید داده‌ها را در نظر بگیرید؛ اما این را هم باید بدانید که دارید به کجا می‌روید. وی گفت: اکنون مشکل این است که فدرال‌ رزرو همچنان به دنبال دستیابی به یک هدف ۲ درصدی است.
در ماه ژانویه، العریان پیش‌بینی کرده بود که تورم ممکن است در محدوده ۴ درصد «چسبنده» شود.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما