تاریخ انتشاريکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۳
کد مطلب : 18821

حرکت بازار برخلاف وعده‌های مجلس و دولت؛ دلار ۵۷ هزار تومان شد!

۰
plusresetminus
حرکت بازار برخلاف وعده‌های مجلس و دولت؛ دلار ۵۷ هزار تومان شد!
به گزارش 'صدای صادرات' از آفتاب نیوز، سایت اصلاحات نیوز نوشته است که "علی‌رغم ادعای قالیباف مبنی بر کنترل نرخ ارز، هر دلار آمریکا روز شنبه 6 اسفند در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار تومان به فروش رسید."
با این حال برخی کانال‌های اعلام نرخ ارز و سکه نیز قیمت دلار را ۵۶ هزار تومان اعلام کرده اند.
*(تکمیلی) در پایان روز شنبه 6 اسفندماه، قیمت دلار با عبور از کانال 57 هزارتومانی، قیمت 57.500 را ثبت کرده است.


منبع: اعتمادآنلاین
خبرگزاری تسنیم نیز قیمت سکه و طلا و ارز بازار دولتی را به شرح جداول زیر منتشر کرده است:
قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز ۰۶/ ۱۲/۱۴۰۱/ دلار ۵۵ هزار تومان را هم رد کرد!
قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز ۰۶/ ۱۲/۱۴۰۱/ دلار ۵۵ هزار تومان را هم رد کرد!
سرگردانی متقاضیان واقعی ارز
سایت تجارت‌نیوز نیز نوشته است: قیمت دلار این روز‌ها به معما تبدیل شده است. بانک مرکزی فضای بازار را به شدت بسته و در عین حال عملکرد شفافی از روند معاملات و کشف قیمت در مرکز مبادله ارز و طلا ارائه نمی‌دهد. این وضعیت سرگردانی متقاضیان ارز را به دنبال داشته و در عین حال نتوانسته روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار آزاد را متوقف کند.
در حالی که قیمت دلار مرکز مبادله ارز و طلا از همان روز نخست در سطح ۴۱ هزار تومانی باقی مانده، قیمت دلار در بازار آزاد نه تنها کانال عوض کرده که در حالا بالا رفتن از پله‌های کانال جدید است. نرخ حواله دلار هم ۳۶ هزار و ۳۱۲ تومان است. در حالی قیمت دلار مرکز مبادله ارز و طلا در جا می‌زند که بانک مرکزی مدعی شده بود این مرکز، محلی برای رقابت و کشف قیمت است، اما نتیجه، امر دیگری را حکایت می‌کند. در این میان، اما بانک مرکزی تنها به ایجاد محدودیت برای صرافی‌ها پرداخته که موجب ایجاد هیجان بیشتر در میان خریداران و فروشندگان دلار در بازار آزاد شده است.
در همین حال اکنون انواع سهمیه‌های تخصیص ارز حذف شده و تنها ارز مسافرتی آن هم پشت گیت فرودگاه به متقاضیان پرداخت می‌شود.
قیمت دلار در بازار‌های همسایه
شنبه 6 اسفند، در بازار‌های همسایه، قیمت دلار روندی صعودی داشته است. دلار هرات خود را به کانال ۵۵ هزار تومانی نزدیک کرده و در حال معامله روی قیمت ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان است. در بازار سلیمانیه هم قیمت دلار وارد کانال جدید شده و به سطح ۵۴ هزار تومانی رسیده است. دلار سلیمانیه در این کانال روی قیمت ۵۴ هزار و ۱۰۰ تومان معامله می‌شود.
قیمت ارز‌های خارجی
بررسی معاملات بازار ارز حاکی از رشد قیمت ارز‌های بااهمیتی نظیر درهم و یورو است. قیمت درهم که طی روز‌های اخیر روند صعودی پرشتابی را طی کرده امروز به خود را به کانال ۱۵ هزار تومانی نزدیک کرده و با قیمت ۱۴ هزار و ۹۴۵ هزار تومان معامله می‌شود. در همین حال قیمت یورو هم که طی روز‌های اخیر به سرعت بالا رفته حالا به سطح ۵۸ هزار تومانی رسیده و با قیمت ۵۸ هزار و ۱۰۵ تومان معامله می‌شود.
هنوز مشخص نیست بانک مرکزی از سرکوب قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا چه هدفی را دنبال می‌کند؛ به ویژه اینکه این عملکرد طی هفته اخیر در تعدیل قیمت دلار در بازار آزاد نتیجه‌بخش نبوده است.
در همین حال اطلاع‌رسانی درباره نحوه عملکرد این مرکز خالی از شفافیت است. از سوی دیگر نیز عملکرد بانک مرکزی در محدود کردن بازار ارز و حذف ارز‌های سهمیه‌ای این سیگنال را به بازار داده که دست بانک مرکزی خالی است و از همین رو هیجان در بازار آزاد تشدید شده است. حالا این سوال مطرح است که بازارساز این بار چه فکری برای بازار داغ دلار خواهد کرد؟
مثل همیشه "کار دشمن است"
همچنین دیروز سیداحمد علم الهدی و برخی دیگر از ائمه جمعه در تریبون نماز جمعه در واکنش به گرانی تاریخی دلار و سکه گفته بودند که این نوسانات ارز کار دشمن برای ضربه زدن به نظام است. ائمه جمعه ضمن دفاع از عملکرد دولت رئیسی در این زمینه، مردم را به صبوری در برابر مشکلات اقتصادی توصیه کردند. سید احمد علم‌الهدی در نماز جمعه مشهد گرانی دلار و حجاب را دو اسلحه دشمن برای سقوط نظام توصیف کرده بود.
فاضل‌میبدی در واکشن به سخنان علم‌الهدی، خطاب به وی نوشت: کمی تقوا داشته باشید اگر در دولت‌های گذشته این گرانی ارز اتفاق افتاده بود، آنجاهم توطئه خارجی می‌دانستید؟ یا بر سر دولت می کوفتید؟
حرکت بازار برخلاف وعده‌های مجلس و دولت؛ دلار ۵۶ هزار تومان شد!
 مجلس و دولت در جلسه‌ای غیرعلنی به بررسی وضعیت بازار ارز پرداختند. قالیباف گفته به توافق خوبی برای حل مشکلات ارز رسیده‌ایم. برخی نمایندگان نیز به نقل از تیم اقتصادی دولت گفته‌اند که دولت قیمت‌های اعلام شده ارز در بازار آزاد را قبول ندارد و اخلالگران بازار ارز را شناسایی و بازداشت کرده است. دولت نیز مثل همیشه معتقد است که گرانی دلار کار "عناصر خارج از کشور" است!
عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در دولت روحانی در واکنش به جلسه غیرعلنی مجلس و دولت در توئیتی نوشت: اگر با جلسه یک ساعته می‌شد برای ساماندهی ارز جمع‌بندی کرد، تا به حال چه می‌کردید؟ تیم اقتصادی تأثیر دلار ۵۶ هزار تومانی بر زندگی و سفره مردم را درک می‌کند؟
حرکت بازار برخلاف وعده‌های مجلس و دولت؛ دلار ۵۶ هزار تومان شد!
همچنین این تصویر روزنامه کیهان امروز بازتاب گسترده‌ای بین کاربران در فضای مجازی داشت است. کیهان این روزها به دفاع از عملکرد دولت رئیسی به خصوص اقدامات اخیر ارزی دولت پرداخته است.
حرکت بازار برخلاف وعده‌های مجلس و دولت؛ دلار ۵۶ هزار تومان شد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین