کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری آیین رونمایی طرح بیمه عمر و تأمین آتیه تکمیلی بازنشستگی

22 اسفند 1401 ساعت 13:35

آیین رونمایی طرح بیمه عمر و تأمین آتیه تکمیلی بازنشستگی با حضور رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مدیران بیمه مرکزی، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره بانک پاسارگاد، مدیران عامل شرکت های گروه مالی پاسارگاد، هیأت مدیره، هیأت عامل و مدیران بیمه پاسارگاد و مدیران ارشد بیمه های عمر و تأمین آتیه در روز نهم اسفند ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه خاتم برگزار شد.


به گزارش صدای بانک، “معصوم ضمیری” در آیین رونمایی از بیمه تکمیلی بازنشستگی بیمه پاسارگاد، بیان کرد: این بیمه نامه، یک طرح جدید از همان بیمه نامه عمر و تأمین آتیه بیمه پاسارگاد بوده که این شرکت در ابتدای فعالیت خود با این محصول آغاز به کار کرد.
مدیر عامل بیمه پاسارگاد در مراسم رونمائی از طرح بیمه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد به موضوع مهمی اشاره کرد و گفت: ورود شرکت های بیمه به حوزه مستمری و بازنشستگی نیازمند ترکیب بهینه پرتفوی است؛ چرا که شرکت های بیمه ای که سهم رشته ثالث و درمان در سبد پرتفوی آن ها بالاست، باید با احتیاط بیشتری به این حوزه وارد شوند.
وی،یکی از اهداف اصلی تأسیس شرکت بیمه پاسارگاد را توسعه بیمه های زندگی دانست و افزود:  بیمه عمر و تأمین آتیه به عنوان یک محصول اختصاصی به صورت مقدماتی و ساده شروع به کار کرد و به تدریج کامل شد و امروز به طرح بیمه تکمیلی بازنشستگی هم رسید.
ضمیری، با اشاره به مراحل تکمیل بیمه عمر و تأمین آتیه، ادامه داد: با توجه به توصیه و تأکید بیمه مرکزی در سال گذشته طرح دیگری با عنوان پرداخت مستمری به بیمه شدگان به این محصول اضافه شد که به صورت انفرادی بود؛ یعنی افرادی که بیمه نامه را خریداری می کردند می توانستند برای یک دوره معین از شرکت مستمری بگیرند ، حتی در کنار مستمری های دیگری که از صندوق های دیگر گرفته اند.
وی، اذعان داشت که حدود دو سال پیش طرح تحقیقاتی و مطالعاتی بیمه تکمیلی بازنشستگی بیمه پاسارگاد آغاز شد ، زیرا این نوع بیمه نامه ها محاسبات پیچیده و دقیقی لازم دارند و نیازمند یک سیستم آی تی پشتیبان قوی هستند که در این دو سال تمامی این تدارکات انجام شد و امروز به عنوان بیمه نامه تکمیلی بازنشستگی یا به عبارت فنی تر بیمه نامه عمر و تامین آتیه با پرداخت مستمری در زمان بازنشستگی عرضه شده است.
مدیر عامل شرکت بیمه پاسارگاد، گفت: بیمه نامه پرداخت مستمری که به صورت انفرادی در جامعه ارائه شد، مورد استقبال هم قرار گرفت و در یکسال اول حدود ۲۵۰ هزار بیمه نامه انفرادی در این بخش به جامعه عرضه شد که نوید این را می دهد که بازار بیمه کشور از این طریق می تواند حضور جدی در رفع نیازهای عمومی جامعه داشته باشد.
ضمیری، تصریح کرد: حدود بیش از ۷ میلیون و ۷۸۵ هزار بیمه نامه به صورت انفرادی صادر شده که از این تعداد در حال حاضر حدود ۶ میلیون بیمه نامه، بیمه نامه زنده است یعنی بازخریدی ها، فوتی ها و سررسیدی ها از آن حذف شده و ۶ میلیون بیمه نامه در جریان است که حدود ۲۴ درصد بازار هم در اختیار شرکت بیمه پاسارگاد قرار دارد.
مدیر عامل شرکت بیمه پاسارگاد، ادامه داد: شرکت بیمه پاسارگاد از طریق این بیمه نامه ها حدود ۴۱ هزار و ۴۴۳ نماینده اختصاصی بیمه عمر تربیت کرده که در بازار می توانند پشتوانه اجرایی خوبی برای طرح بازنشستگی هم باشند.
وی، در توضیح بیمه نامه عمر و تأمین آتیه به صورت گروهی تحت عنوان بازنشستگی تکمیلی هم، گفت: در این طرح ، بیمه شده حق بیمه ای را می پردازد و بیمه گزار که همان موسسه کارفرما است در حق بیمه مشارکت می کند و علاوه برآن به صورت اختیاری از مبالغ باز خرید سنوات هم می توان استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد، اظهارکرد: شرکت های بیمه ای می توانند در توسعه این بیمه نامه در جامعه در کنار بیمه پاسارگاد قرار بگیرند اما شرکت هایی که وارد این مسیر می شوند باید از نظر توان مالی و اجرایی مورد بررسی قرار بگیرند زیرا این طرح یک بیمه نامه بلند مدت است و تعهدات بلند مدت می پذیرد و اداره کردن تعهدات بلندمدت الزاماتی دارد و به هر شرکتی نمی توان اجازه داد که وارد این عرصه شود.
ضمیری، معتقد است که وقتی صنعت بیمه به این نقطه رسیده که به عنوان بازوی اجرایی دولت در تأمین نیازهای جامعه در کنار مردم قرار بگیرد می تواند در آیین نامه ۶۸ هم یک اصلاحاتی انجام دهد و شرکت بیمه پاسارگاد آمادگی دارد در این اصلاحات تجارب ۱۵ ساله خود را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد تا بتوانیم یک آیین نامه جامع برای اجرای این نوع بیمه نامه ها داشته باشیم.
دکتر مجید قاسمی در آیین رونمایی از بیمه تکمیلی بازنشستگی بیمه پاسارگاد، بیان کرد: گروه مالی پاسارگاد در صنعت برق حدود ۵ درصد انرژی فسیلی را تولید می کند و برای اولین بار درکشور حفاری مورب که تکنولوژی بسیار پیچیده ای لازم دارد هم توسط این گروه مالی هم برنامه ریزی و ساماندهی شده است.
دکتر قاسمی، ادامه داد: حدود ۳۸۰ تا ۴۵۰ همت ارزش شرکت هایی از گروه مالی پاسارگاد بوده که در بورس عرضه شده و درکنار آن، این شرکت ها در سرمایه گذاری های بزرگی در کشور،حضور فعالی دارند.
وی تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی در این روزها باید درکنار عملکرد مالی خود یک کارنامه هم در راستای مسئولیت های اجتماعی ارائه دهند و عملکرد مالی شرکت های بیمه ای هم یک مسئولیت اجتماعی است، بنابراین افرادی که در آن مشغول هستند در صنعتی ارایه خدمت می دهند که در راستای جلب رضایت مخاطبین و انجام تعهدات است.
مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره بانک پاسارگاد، بیان کرد: مراقبت از جسم و روح کارکنان از مهمترین دغدغه های گروه مالی پاسارگاد بوده به همین دلیل پیشقدم شدیم که اولین کارگروه را با شرکت بیمه پاسارگاد در رابطه با بیمه عمر و تکمیلی بازنشستگی شروع کنیم که امیدواریم کارنامه موفقی از این بابت ارائه دهیم.
وی، تصریح کرد: موضوع امنیت سرمایه انسانی یکی از دغدغه های جدی گروه مالی پاسارگاد بوده به همین دلیل گروه مالی پاسارگاد اصلی ترین سرمایه خود را سرمایه نیروی انسانی می داند.
مهندس مجید بهزادپور رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه مراسم رونمائی از طرح بیمه عمر و تأمین آتیه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد بیان کرد: در سال ۹۰ تنها سه تا از شرکت های بیمه عمومی در حوزه زندگی بیش از ۲۰ درصد پرتفوی داشتند در حالی که امسال پنج شرکت از شرکت های بیمه عمومی بالاتر از ۲۰ درصد و دو تا از آن ها هم بالاتر از ۵۰ درصد سهم دارند ضمن اینکه شرکت های بیمه تخصصی زندگی هم وارد بازار شدند.
به گفته مهندس بهزادپور حدود ۲۸ میلیون نفر تحت پوشش بیمه های زندگی هستند در حالی که این رقم رد سال ۹۴ حدود ۱۲ میلیون نفر بود.
مهندس بهزاد پور با بیان اینکه تا هدف اصلی راه زیادی باقی مانده، اذعان داشت: یکی از راههایی که به نظر می رسد به توسعه بیمه زندگی می انجامد و چالشی از چالش های کشور کاسته می شود،ارائه محصولاتی در زمینه مستمری و بازنشستگی است که می تواند به دولت هم کمک کند.
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: بیش از ۱۳ درصد منابع مالی کشور صرف تامین کسری صندوق های بازنشستگی موجود می شود که متأسفانه امسال در بودجه سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۸ درصد و رقمی بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که اگر بخواهد این مسیر ادامه پیدا کند در کمتر از ده سال بیش از ۵۰ درصد منابع مالی دولت صرف تامین کسری صندوق های بازنشستگی می شود که این می تواند فاجعه آفرین باشد؛ چرا که بسیاری از منابع طرح های عمرانی را باید کنار بگذاریم تا کسری صندوق ها جبران شود.
به گفته وی بخش عمده ای از این چالش به تحولات جمعیتی و پیر شدن ایرانی ها باز می گردد و جامعه ای که از مستمری های بازنشستگی باید استفاده کنند در حال افزایش هستند.
مهندس بهزاد پور گفت: حدودا ۲۲ میلیون نفر در صندوق بازنشستگی تحت پوشش هستند که بازار بسیار بزرگی است که می تواند برای شرکتهای بیمه ظرفیت بالقوه ای باشد.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تأمین منابع مالی بازنشستگان در کشور کم کم دارد به یک چالش تبدیل می شود، عنوان داشت: میانگین سن بازنشستگی در کشور ما پایین است در این راستا این بازار می تواند برای صنعت بیمه اولویت باشد چرا که استراتژی توجه به بیمه های زندگی می تواند ما را به ضریب نفوذ مورد نظر برساند.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به طرح جدید بیمه پارسارگاد و موفقیت تجربه حوزه انفرادی این بیمه نامه در سطح جامعه گفت:این محصول با حوصله و دقت قابل توجهی طراحی شده که بذون شک پوشش گروهی آن نیز با موفقیت همراه خواهد بود ضمن اینکه محصول جذابی است که علاوه بر توسعه ضریب نفوذ بیمه ، به اقتصاد کشور کمک کرده و می تواند مورد توجه سازمان های مختلف قرار بگیرد.
در انتهای بخش نخست این جلسه تفاهم نامه ای مابین گروه مالی پاسارگاد و شرکت بیمه پاسارگاد برای پوشش بیمه تکمیلی بازنشستگی ۴۰ هزار نفر از کارکنان گروه مالی پاسارگاد توسط مجید قاسمی بنیانگذار گروه مالی پاسارگاد ومعصوم ضمیری مدیرعامل شرکت بیمه پاسارگاد در حضور رییس کل بیمه مرکزی امضا شد.
در ادامه این مراسم میر علی مطهری عضو هیات عامل و معاون مدیر عامل در بیمه های اشخاص بیمه پاسارگاد به تشریح جزئیات بیمه نامه عمر و تامین آتیه تکمیلی بازنشستگی (به صورت گروهی) پرداخت و گفت:نظام بازنشستگی جوابگوی سیستم بازنشستگی نیست به همین دلیل شرکتهای بیمه برای ورود بدین حوزه می توانند اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از شهریور ۱۴۰۱ برنامه ریزی برای عرضه طرح بیمه نامه گروهی بازنشستگی در دستور کار پاسارگاد قرار گرفت، گفت:این طرح برای سازمان ها ، موسسات و شرکت ها و اصناف طراحی شده که در این راستا می توانند برای حمایت از سرمایه انسانی خود بیمه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد را تهیه کنند.
میرعلی مطهری با بیان اینکه بیمه تکمیلی بازنشستگی پاسارگاد از شعار انجمن ژنو یعنی زندگی برای دنیای بهتر وام گرفته ، اذعان داشت: در دوره اول این طرح که تشکیل سرمایه و دریافت حق بیمه است افراد تا ۷۰ سالگی می توانند تحت پوشش قرار بگیرند و برای تشکیل سرمایه حداقل مدت می تواند پنج سال و حداکثر مدت می تواند سی سال باشد. به گفته وی مستمری قابل پرداخت از زمان قطع حق بیمه است که تا سن ۹۰ سالگی می تواند ادامه یابد.
میر مطهری اذعان داشت : حداکثر پوشش در این بیمه نامه ها از ۸۰ سال در انفرادی به ۹۰ سال در گروهی افزایش یافته است. عضو هیات عامل و معاون مدیر عامل در بیمه های اشخاص بیمه پاسارگاد متذکر شد:قطعاً در آینده تغییراتی در این طرح انجام خواهد شد از جمله در سال ۱۴۰۲ در نظر داریم که مستمری دائم ارائه کنیم.
وی از مزایای این طرح را صدور بیمه نامه بر اساس میانگین سنی گروه بیمه شدگان برخواند و گفت: امکان طبقه بندی گروه بیمه شدگان بر اساس حقوق و مزایای بیمه شدگان و بر اساس عناوین شغلی آنها از دیگر مزایای این طرح محسوب می شود.
سپس حبیب میرزایی عضو هیأت عامل و معاون مدیرعامل در طرح ، توسعه و فناوری اطلاعات بیمه پاسارگاد با ارائه مطالبی در خصوص معرفی سامانه طرح بیمه عمر و تأمین آتیه مکمل بازنشستگی با اشاره به روند تکامل این سامانه از مراحل توسعه بیمه نامه عمر و تأمین آتیه و نحوه عملکرد سامانه به صورت “انفرادی تکمیلی بازنشستگی” و “گروهی تکمیلی بازنشستگی” مطالبی را ارائه داد.
فرآیند صدور بیمه عمر و تأمین آتیه تکمیلی بازنشستگی از جمله مباحثی بود که توسط معاونت طرح، توسعه و فناوری اطلاعات مطرح و در خصوص مراحل استعلام، صدور، الحاقیه، وصول ، وام، بازخرید، ابطال، کارمزد، مشارکت در منافع، ذخیره ریاضی و گزارشات این بیمه نامه نکات مهمی بیان شد. همچنین نحوه صدور بیمه نامه تکمیلی بازنشستگی و مراحل انجام توافق نامه انجام شده با گروه مالی پاسارگاد توضیحاتی بیان شد.
در پایان جلسه، میرعلی مطهری معاون بیمه های اشخاص، حبیب میرزایی معاون طرح، توسعه و فناوری اطلاعات، هدیه ولی زاده مدیر بیمه های عمر و تأمین آتیه و آرزو حق شناس معاون مدیر توسعه سیستم های عمر و تأمین آتیه به سئوالات مطرح شده توسط مدیران ارشد فروش بیمه های عمر و تأمین آتیه پاسخ دادند.


کد مطلب: 19202

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/19202/برگزاری-آیین-رونمایی-طرح-بیمه-عمر-تأمین-آتیه-تکمیلی-بازنشستگی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com