تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد مطلب : 19217

۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی معامله شد

۰
plusresetminus
در روز نخست معاملات، گواهی سپرده نفت خام سنگین با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت و میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت خرید حواله دلار، ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان) ۲۱۸ میلیارد تومان است.
۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی معامله شد
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، امروز دوشنبه (۲۲ اسفند ۱۴۰۱) معاملات گواهی سپرده نفت خام سنگین با نماد (نفتگ۰۴۱۲پ۱د) و گواهی سپرده میعانات گازی با نماد (میعا۰۴۱۲پ۱د) برای نخستین‌بار آغاز و نماد معاملاتی آن بازگشایی شد.

معامله بیش از ۸۵ هزار بشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در نخستین روز
در روز اول معاملات ۴۱ هزار و ۸۴۶ گواهی سپرده نفت خام سنگین (هر گواهی معادل یک بشکه) با قیمت ۷۰ دلار و ۷۸ سنت در بورس انرژی ایران خرید و فروش شد. ارزش معاملات امروز ۲ میلیون و ۹۶۲ هزار دلار بود که معادل ریالی آن (با در نظر گرفتن قیمت خرید حواله دلار ETS که امروز ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومان بود) به حدود ۱۰۸ میلیارد تومان رسید.
همچنین ۴۳ هزار و ۹۷۵ گواهی سپرده میعانات گازی با قیمت ۶۸ دلار و ۷۸ سنت دادوستد شد. ارزش معاملات امروز ۳ میلیون و ۲۵ هزار دلار بود که معادل ریالی آن تقریبا به ۱۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.

۲۱۸ میلیارد تومان نفت و میعانات گازی معامله شد
با این حساب مجموع دلاری ارزش معاملات نفت خام سنگین و میعانات گازی به ۵ میلیون ۹۸۷ هزار دلار رسید که معادل ریالی آن (با احتساب قیمت حواله دلار ۳۶ هزار و ۳۶۹ تومانی) ۲۱۸ میلیارد تومان است.
حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی میعانات گازی، ۳۰۰ هزار گواهی و حداقل میزان جهت تحویل فیزیکی نفت خام سنگین ۶۰۰ هزار گواهی است. سفارشات خرید و فروش این گواهی به‌صورت دلاری و با دامنه نوسان نامحدود در سامانه معاملاتی ثبت می‌شود.
بر این اساس تمامی اشخاص حقوقی و دارندگان کد PRX مجاز به خرید این گواهی‌ها هستند. حداقل خرید، یک هزار گواهی و حداقل تغییر حجم سفارش یک گواهی تعیین شده است.
لازم به ذکر است که معاملات ثانویه این نماد از فردا، سه‌شنبه (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) آغاز می‌شود.
محاسبه ارزش ریالی تسویه و کارمزدهای معاملات این گواهی‌ها بر اساس نرخ خرید حواله (دلار آمریکا) در سامانه نظارت ارز (سَنا) انجام می‌شود.

نفت و میعانات گازی تنها ۳ روز در هفته معامله می‌شود
علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران نیز در ارتباط زنده با شبکه خبر به تشریح دیگر جزئیات معاملات امروز پرداخت و گفت: هر هفته روزهای دوشنبه تا چهارشنبه معاملات گواهی سپرده اوراق نفتی و میعانات که در انبار بورس انرژی پذیرش شده است، به صورت مستمر انجام می‌شود.
وی افزود: افراد می‌توانند بر روی اوراق گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی معاملات مستمر داشته باشند و از فردا معاملات ثانویه این اوراق آغاز می‌شود. یعنی افرادی که امروز اوراق خریده‌اند فردا می‌توانند آن را بفروشند، محدودیت عرضه وجود ندارد اما حداقل حجم خرید فعلا هزار بشکه است و سقف خرید نیز محدودیتی ندارد.
نقوی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسان قیمت نفت‌خام در دنیا معاملات اوراق گواهی سپرده نفتی چگونه انجام می‌شود، گفت:‌ افراد فعال بازار بر اساس شرایط بازار جهانی نفت‌خام قیمت‌های پیشنهادی خود را در تابلو ارائه می‌کنند و قیمت‌ها برگرفته نرخ جهانی نفت‌خام است. بنابراین تغییرات جهانی نیز در آن اعمال می‌شود.
حدود ۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی معامله شد
حدود ۶ میلیون دلار گواهی سپرده نفت و میعانات گازی معامله شد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما