کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با توسعه معاملات گواهی سپرده نفت به بازار داخلی؛

حذف قیمت‌گذاری دستوری از صنعت پالایشی ممکن می‌شود

23 اسفند 1401 ساعت 12:13

رهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی امیر گفت: با راه‌اندازی گواهی سپرده نفت این امکان فراهم شده که وزارت نفت و سازمان بورس با همکاری یکدیگر زیرساخت‌هایی را فراهم‌ آورند تا پالایشگاه‌ها بتوانند به صورت مستقیم نفت را به واسطه این گواهی خریداری و به مخازن نفتی خود اضافه کنند.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازارس سرمایه ایران (سنا)، فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی امیر طی مصاحبه ای در خصوص مزایای عرضه گواهی سپرده نفت در بورس انرژی، اظهار کرد: گواهی سپرده نفت در زمره سایر گواهی‌های سپرده کالایی از جمله سکه، طلا، زعفران و غیره به حساب می‌آید. از ویژگی‌های مهم این گواهی نفتی می‌توان به پوشش ریسک و حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران در برابر نوسانات نرخ ارز و نفت، تامین مالی پروژه‌های نفتی و... اشاره کرد.
او بیان کرد: با توجه به آنکه گواهی سپرده نفتی اولین گواهی ارزی قابل ‌معامله در بورس است، می‌تواند در بازه بلند مدت جایگزین مناسبی برای سبد سرمایه‌گذاران باشد.
مدیرعامل گروه صنعتی امیر گفت: در صورت مدیریت مناسب در عرضه گواهی سپرده نفت، سرمایه‌های خرد از بازارهای غیرمولد به سمت بازار مولد منتقل خواهند شد.
فرهنگ حسینی گفت: باتوجه به اینکه قرار است از این پس گواهی سپرده نفت در بورس انرژی عرضه شود دولت به منظور حفظ حقوق سرمایه‌گذاران می‌بایست از هرگونه قیمت‌گذاری دستوری در حوزه نفت و ارز خودداری کند.
او بیان کرد: با راه‌اندازی گواهی سپرده نفت این امکان فراهم شده که وزارت نفت و سازمان بورس با همکاری یکدیگر زیرساخت‌هایی را فراهم‌ آورند تا پالایشگاه‌ها بتوانند به صورت مستقیم نفت را به واسطه این گواهی خریداری و به مخازن نفتی خود اضافه کنند.
مدیرعامل گروه صنعتی امیر در پایان گفت: در صورتی که پالایشگاه‌های کشور بتوانند نفت را از طریق گواهی‌ سپرده نفت خریداری کنند، به طور قطع ریسک قیمت‌گذاری دستوری در حوزه نفت نیز کاهش خواهد یافت.


کد مطلب: 19238

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/19238/حذف-قیمت-گذاری-دستوری-صنعت-پالایشی-ممکن-می-شود

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com