کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بانک های قرض الحسنه بدون اتکا به بیت المال مشکلات مردم را حل می‌کنند

24 اسفند 1401 ساعت 15:51

مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت، مخاطب بانک‌های قرض الحسنه را عامه مردم دانست و تاکید کرد: این بانک ها اثبات کردند که با اتکا به خود مردم و بدون استفاده از بیت‌المال مشکلات مردم قابل حل است.


به گزارش صدای بانک از روابط عمومی و امور مشتریان بانک قرض الحسنه مهر ایران، «محمدحسین حسین زاده» مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در نخستین همایش ملی قرض الحسنه کشور با بیان اینکه ایجاد بانک قرض الحسنه قابل اجراست، بیان کرد: بسیاری از موسسات و بانک هایی که در یک زمانی از انقلاب اسلامی به صورت قرض الحسنه کار می‌کردند به دلیل ابهام، قالب بانک تجاری گرفتند اما اکنون با فعالیتی که دو بانک قرض الحسنه موجود، صورت گرفته این مساله اثبات شده که فعالیت بانک های قرض الحسنه قابل تعریف و اجراست.
وی ادامه داد: نگاه دیگر این است که آیا قرض الحسنه بر اساس باور عرف و مردم یک مساله سنتی است یا نه؟ البته امروز اثبات شده که قرض الحسنه جزء پیشرفته ترین نگاه های علمی اقتصادی است و اساتید اقتصاد این مساله را تایید می کنند، این بدین معنا نیست که به بانک های تخصصی تجاری و یا عقود اقتصادی و تجاری نیاز نیست اما چون مخاطب قرض الحسنه عامه مردم هستند، فعالیت و روند ارائه خدمات در این نوع بانک ها متفاوت است. یعنی این بانک ها اثبات کردند که با اتکا به خود مردم بدون استفاده از بیت المال مشکلات مردم قابل حل است.
حسین زاده با بیان اینکه بانک‌های قرض‌الحسنه در کنار بانک های تجاری به عنوان یک نوع بانکداری تخصصی مطرح و جا افتاده‌اند، گفت: پرداخت وام در گذشته با نگاه صرف یک مسوولیت اجتماعی فقط در وام ازدواج، درمان و امثالهم به ذهن متبادر می‌شد اما نظام مالی قرض الحسنه می‌تواند در کارکردهای خرد و خانگی که قریب به اتفاق جامعه به آن مشغول و درگیرند کارساز باشد، چنانکه این اتفاق افتاده و باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی بر این نکته که، نگاه تخصصی و ایجاد یک مرجع مناسب در بانک مرکزی و سایر ارکان نظام و نگاه عام نداشتن به موضوعات قرض الحسنه درنیازها و معیشت مردم تاثیر قابل توجهی دارد، تاکید کرد.
مدیرعامل بانک قرض الحسنه رسالت با اشاره به پیاده سازی سیستم اعتبار سنجی در بانک‌های قرض الحسنه، افزود: برخی از متخصصین ابتدا اصرار بر بیگ دیتا داشتند اما اعتبار سنجی داخلی شروع شد و سامانه اعتبار سنجی اکنون عادی شده و می تواند عمومیت و بهبود نیز پیدا کند.
وی یادآور شد: سال گذشته تمام وام ها به صورت غیر حضوری پرداخت کردیم و حذف ضامن با دریافت یک سفته الکترونیک از جمله مزایای اعتبار سنجی است. در واقع اکنون قرض الحسنه به یک نظام بانکداری موثر در زندگی مردم تبدیل شده است.
وی در خصوص وام های تکلیفی هم گفت: مردم در این دو بانک سپرده گذاری می کنند و بر اساس نیازی که دارند در برخی مواقع قرض الحسنه می گیرند و از این محل نیازهایشان برطرف می شود. چون نگاه قانون گذار به منابع قرض الحسنه با نگاه بانکداری تجاری است، ۱۰ درصد و یا ۵درصد منابع را دیده است برای قرض الحسنه ها نیز که سپرده های مردم در آنهاست به صورت ۱۰۰ درصد تکلیفی است. در این شرایط ما ۱۰درصد در نهایت در بخش منابع با کاهش سرمایه مواجه می شویم.


کد مطلب: 19266

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/19266/بانک-های-قرض-الحسنه-بدون-اتکا-بیت-المال-مشکلات-مردم-حل-می-کنند

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com