تاریخ انتشارسه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : 19332
ارز موتور تورم است

سه ضلع مثلث رهایی از تورم

۰
plusresetminus
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تورم در ایران معلول تغییرات نرخ ارز است و حتی نقدینگی نیز شدیدا از این تغییرات متاثر می‌شود، گفت: مهار تورم و ‎رشد تولید هر دو از مسیر ‎ارز می‌گذرد.
سه ضلع مثلث رهایی از تورم
به گزارش صدای بانک از تسنیم، رضا غلامی کارشناس اقتصادی طی مصاحبه ای در پاسخ به سوالی در خصوص راهکارهای تحقق شعار سال 1402 و مهار تورم گفت: مهار تورم همواره دغدغه اصلی دولت‌ها در ایران بوده است ولی همچنان تورم بالا مشکل اصلی اقتصاد کشور و مردم است. به نظر می‌رسد که مشکل اصلی در نوع نگاه دولت‌ها به علل تورم است. معتقدم تورم در ایران معلول تغییرات نرخ ارز است و حتی نقدینگی نیز شدیدا از این تغییرات متاثر می‌شود.‏‎
وی در ادامه گفت: وقتی پول ملی تضعیف می‌شود یعنی بطور دفعی همه مردم آن کشور فقیرتر از مردم همه کشورهای دنیا می‌شوند. این اثر دفعی با افزایش تدریجی قیمت‌ها و کوچک شدن سفره‌ها تحقق عینی می‌یابد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهار تورم و ‎رشد تولید هر دو از مسیر ‎ارز می‌گذرد، گفت: در اقتصاد ایران، ارز موتور تورم است و جالب این‌که اگر به اشتباه، رشد نقدینگی با هدف کنترل تورم، کاهش یابد عملاً رشد تولید هم محقق نخواهد شد. ضمن اینکه ثبات نرخ ارز در بلند مدت، محرک اصلی سرمایه‌گذاری و آبی بر تنور سفته بازی است.

کنترل تورم و ایده مثلث رهایی
وی در خصوص راهکارهای موجود برای کنترل تورم گفت: مثلث رهایی تنها بسته عملیاتی برای خنثی کردن اثر تحریم و مدیریت کم هزینه اقتصاد است. این مثلث شامل تثبیت نرخ ارز، پیمان سپاری ارزی به طور 100 درصدی و تنظیم بازار کالاها و خدمات است. همه اضلاع این مثلث باید به طور کامل اجرا شود در غیر این صورت این سیاست شکست خواهد خورد.
غلامی با بیان اینکه در بخش پیمان سپاری ارزی دولت باید کلیه صادرکنندگان را ملزم به بازگشت ارز حاصل از صاردات به داخل کشور کند، گفت: به این ترتیب دولت می‌تواند یک نرخ مشخص مانند 30 هزار تومان را به عنوان نرخ فروش ارز تعیین کند. در صورتی که صادرات در این شرایط به صرفه نباشد، صادرکننده محصول خود را در داخل کشور عرضه خواهد کرد. در نتیجه شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی نخواهیم بود. البته باید توجه داشت که در شرایط تثبیت ممکن است قاچاق نیز شکل بگیرد. ممکن است افراد قصد خروج سرمایه و یا قاچاق کالا و ارز را داشته باشند که این موارد از سوی دولت تامین مالی نمی‌شوند. در این موارد باید تمرکز دولت به این سمت حرکت کند که بازار قاچاق تا حد ممکن کوچک شود.
وی با اشاره به اینکه راهکار کوچک کردن این بازار نیز تامین نیازهای متعارف از مسیر رسمی است، گفت: به این ترتیب باید تقاضاهای واقعی مانند نیاز ارز دارو و تحصیل از بازار قاچاق خارج شوند. پس از کوچک کردن بازار ارز قاچاق باید اثر گذاری نرخ بازار قاچاق بر بازار کالاها را کاهش دهیم. این کار با کنترل بازار انجام خواهد شد. بنابراین باید تاکید کرد که این مثلث زمانی کارکرد خواهد داشت که همه اضلاع آن با یکدیگر کار کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما