تاریخ انتشارسه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
کد مطلب : 19333
رکوردزنی تورم ماهانه مواد غذایی

انگلیسی‌ها زیر فشار بحران هزینه‌های زندگی

۰
plusresetminus
تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که نرخ تورم مواد غذایی به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ رسیده که ثبت داده‌ها در این زمینه آغاز شد و صدها پوند دیگر به هزینه سالانه میلیون‌ها خانوار انگلیسی که از بحران هزینه‌های زندگی رنج می‌برند تحمیل کرده است.
انگلیسی‌ها زیر فشار بحران هزینه‌های زندگی
به گزارش صدای بانک از ایرنا، تحقیقات پژوهشکده انگلیسی کانتار نشان می‌دهد نرخ تورم مواد غذایی به ۱۷.۵ درصد در ماه مارس (اسفند/ فروردین) رسیده و اگر مردم عادت‌های خرید خود را تغییر ندهند، ۸۳۷ پوند به قبوض سالانه آن‌ها اضافه می‌شود.
طبق یافته‌های این شرکت پژوهشی برخی اقلام مانند شیر، تخم‌مرغ و پنیر افزایش قیمت قابل توجهی داشته‌اند. این وضعیت طبق گزارش یادشده، انگلیسی‌هایی را که با افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند بر آن داشته تا برای خرید اجناس ارزان‌ قیمت بین فروشگاه‌های مختلف سرگردان شوند.
«فریز مک‌کویت» رئیس بخش خرده‌فرشی کانتار در این باره گفت: مشتریان دست به کار شده و به دنبال شکار بهترین قیمت‌ها در بازار هستند. وی افزود که دفعات مراجعه مردم به فروشگاه‌ها، به بالاترین تعداد از زمان آغاز همه‌گیری کرونا رسیده است.
این در حالی است که تحقیقات جداگانه کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC) هم نشانگر افزایش بهای مواد غذایی در آستانه تعطیلات عید پاک است. طبق یافته‌های این نهاد انگلیسی، قیمت شکلات، شیرینی ها، نوشابه های گازدار، میوه و سبزیجات جهش قابل‌توجهی یافته است.
همچنین گزارش دفتر آمار ملی (ONS) نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در ماه فوریه با سرعتی افزایش یافته که در ۴۵ سال گذشته سابقه نداشته است. از این جهت نرخ تورم به شکل غافلیگر کننده‌ای از ۱۰.۱ در ماه ژانویه (دی/ بهمن) به ۱۰.۴ درصد در ماه فوریه (بهمن/ اسفند) رسیده است.
به موجب این تحولات، بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره بین‌بانکی را که با اقساط وام میلیون‌ها صاحبخانه انگلیسی ارتباط مستقیم دارد ۲۵ واحد پایه افزایش داده تا به این ترتیب تورم را مهار کند. پیش‌بیینی می‌شود که نرخ تورم در انگلیس اواخر امسال به زیر ۳ درصد برسد اما هنوز نشانه‌ای از کاهش قیمت‌ها دیده نمی‌شود؛ ضمن آنکه کارشناسان معتقدند که بحران هزینه‌های زندگی دست کم تا پنج سال آینده ادامه خواهد داشت.
جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده و ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی گفته است مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات مالی آن‌ها باشد. وی همچنین عنوان کرده است که چالش‌های اقتصادی در سال جاری میلادی نیز از بین نخواهد رفت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین