تاریخ انتشارجمعه ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد مطلب : 19347
درپی مناقشه نفتی اقلیم کردستان و دولت عراق؛

نفت گران شد

۰
plusresetminus
تشدید مناقشه نفتی میان دولت عراق و اقلیم کردستان بر سر صادرات نفت به ترکیه موجب افزایش جهانی قیمت نفت شده است.
نفت گران شد
به گزارش صدای بانک از اقتصاد آنلاین، قیمت نفت برنت به ۸۰ دلار نزدیک‌تر می‌شود و WTI بیش از ۷۳ دلار در هر بشکه بود، چرا که جریان نفت کردستان برای چهارمین روز متوالی بسته است.
اختلاف میان دولت عراق و اقلیم کردستان هفته گذشته شعله‌ور شد و منجر به توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان به ترکیه توسط دولت عراق شد. این تعطیلی به دنبال حکم دادگاه اتاق بازرگانی بین‌المللی به نفع بغداد در پرونده‌ای علیه ترکیه بود که ادعا می‌کرد ترکیه نباید بدون تأیید صریح دولت بغداد اجازه انتقال نفت از کردستان به جیهان را می‌داد.
در ابتدا، ترکیه اعلام کرد که از تصمیم دادگاه تبعیت می‌کند، اما این هفته، وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه در واقع حکم داده است که عراق باید به ترکیه به دلیل نقض قرارداد صادرات نفت دو کشور غرامت بدهد.
در این بیانیه، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که دیوان بین‌المللی کیفری چهار مورد از پنج ادعای عراق علیه خود را رد کرده و در عین حال اکثر ادعاهای ترکیه را پذیرفته است.
کردستان حدود چهار صد هزار بشکه در روز از طریق خط لوله‌ای که عراق را به ترکیه متصل کرده، نفت صادر می‌کند. در حال حاضر، اقلیم کردستان در حال مذاکره با بغداد درباره‌ی اقدامات بعدی است اما هنوز توافقی حاصل نشده است.
عراق اعلام کرده است که به شدت طرفدار از سرگیری صادرات نفت از کردستان است، اما گفته است که تنها با شرایط خود با اجرای این کار موافقت خواهد کرد. این شرایط شامل شرکت نفت دولتی عراق، SOMO، که مسئول صادرات است، نه اقلیم کردستان.
سخنگوی وزارت نفت عراق روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رووداو گفت: «بهترین راه برای صادرات نفت از طریق SOMO و به دست آوردن سهم اقلیم کردستان است.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین