تاریخ انتشارشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : 19353
لایت کوین چیست؟

آشنایی با رمزارز مقرون به صرفه بازار کریپتو!

۰
plusresetminus
لایت کوین دومین رمزارز بازار از لحاظ قدمت است که چهاردهمین میزان حجم معاملات را در اختیار دارد. در ادامه به بررسی پیشینه و معرفی این ارز پرداخته خواهد شد.
آشنایی با رمزارز مقرون به صرفه بازار کریپتو!
به گزارش صدای بانک از تجارت نیوز، لایت کوین دومین رمزارز بازار از لحاظ قدمت است که چهاردهمین میزان حجم معاملات را در اختیار دارد. در ادامه به بررسی پیشینه و معرفی این ارز پرداخته خواهد شد.
با نگاهی کوتاه به بازار کریپتو شاید باور اینکه پس از بیت‌کوین قدیمی‌ترین رمزارز بازار لایت کوین است، دشوار باشد. اما سرمایه‌گذاری در رمزارزی صرفا به دلیل سابقه طولانی چندان ایده خوبی به نظر نمی‌رسد. تحقیق در مورد نحوه عملکرد و ویژگی‌‌های منحصربه‌فرد هر رمزارز شرط اول سرمایه‌گذاری در آن محسوب می‌شود.
لایت کوین چیست؟
‌‌لایت کوین یک رمزارز با فناوری‌های منحصر به فرد به همراه کاربردهای متعدد است. این ارز دیجیتال بر پایه پروتکل بیت‌کوین ساخته است اما از لحاظ الگوریتم هش، هارد کپ، سرعت تراکنش‌ها و چند عامل دیگر تفاوت زیادی با بیت‌کوین دارد.
لایت‌ کوین با زمان تراکنش 2.5 دقیقه‌ای و کارمزد بسیار کم، انتخاب ایده‌آلی برای انجام تراکنش‌ها به نظر می‌رسد. این رمزارز در تاریخ 7 اکتبر 2011 میلادی توسط یک کلاینت متن باز در گیت‌هاب منتشر شد. شبکه لایت کوین نیز پنج روز بعد در تاریخ 13 اکتبر 2011 میلادی فعال شد.
از زمان معرفی لایت کوین، استفاده و پذیرش این رمزارز در میان کاربران رواج یافته است. به گونه‌ای که لایت کوین در حال حاضر چهاردهمین رمزارز بازار از لحاظ حجم معاملات است.
بنیان‌گذار لایت کوین کیست؟
لایت کوین توسط چارلی لی، کارمند سابق گوگل، به عنوان نسخه سبک (لایت) بیت‌کوین بنیان‌گذاری شد. آقای لی با نام مستعار (چوکوبو) نیز شناخته می‌شود. وی در گذشته مهندس نرم‌افزار شرکت گوگل و از اولین استخراج کنندگان بیت‌کوین بود. علاوه بر این، چارلی لی در سال‌های 2015 تا 2017 به عنوان مدیر مهندسی در شرکت کوین‌بیس فعالیت می‌کرد.
امروزه لی مدافع صریح رمزارزها و مدیرعامل موسسه لایت‌ کوین است. موسسه لایت کوین یک سازمان خصوصی در کنار تیم توسعه دهنده هسته این رمزارز، برای پیشرفت لایت کوین تلاش می‌کند. هیئت مدیره بنیاد لایت کوین همچنین شامل سه غضو دیگر است: شینشی وانگ، آلن آستین و زینگ یانگ که هر سه در این حوزه دارای تخصص بالایی هستند.
تفاوت لایت کوین با سایر ارزها چیست؟
از ژانویه 2021، لایت کوین از رایج‌ترین رمزارزها محسوب می‌شود و بیش از 2000 فروشگاه در جهان این رمزارز را می‌پذیرند. مزیت اصلی لایت کوین سرعت و مقرون به صرفه بودن آن است. تراکنش ها معمولا ظرف مدت چند دقیقه با کارمزدی ناچیز صورت می‌گیرند. این امر لایت کوین را به جایگزینی جذاب برای بیت‌کوین تبدیل می‌کند.
از اواخر سال 2020، لایت کوین شبکه میمبل ویمبل (Mimblewimble) را راه‌اندازی کرد. این شبکه کمک شایانی به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران می‌کند.
چه تعداد لایت کوین در گردش وجود دارد؟
مانند بسیاری از ارزهای اثبات کار (POW) تعداد لایت کوین های در گردش با استخراج هر بلوک جدید افزایش می‌یابد. تا ژانویه 2021، معادل 66 میلیون واحد لایت کوین از 84 میلیون واحد آن استخراج شد. طبق تخمین‌ها، بیش از 100 سال طول می‌کشد تا تمامی لایت کوین ها استخراج شوند. دلیل مدت زمان طولانی مذکور نصف شدن قدرت استخراج دستگاه‌های ماینر طی مدت هر چهار سال است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین