تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
کد مطلب : 19749
در سال ۱۴۰۱؛

بیش از ۵ برابر سال ۱۴۰۰ نقدینگی وارد بازار سرمایه شد

۰
plusresetminus
امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: در سال ۱۴۰۱ مجموعاً بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه بوده که بخش قابل توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ صورت پذیرفته است. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب مبالغ ۱۵ و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
بیش از ۵ برابر سال ۱۴۰۰ نقدینگی وارد بازار سرمایه شد
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از بورس ۲۴؛ امیرمهدی صبایی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در خصوص این پرسش که "آیا در سال‌های اخیر نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده است؟ " گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال یافته از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده است، اما به اشتباه در بین برخی فعالین بازار و برخی رسانه ها، از واژه «خروج پول» برای تبیین این وضعیت استفاده می‌شود. به عبارتی آنچه که اتفاق می‌افتد، خالص انتقال سهام از حقیقی به حقوقی و بالعکس هست، که در اشتباهی رایج، به آن عنوان خروج/ورود پول به بازار اطلاق می‌شود.
وی افزود: از طرفی در سال ۱۴۰۱ در مجموع خالص خرید سهام توسط صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های حمایتی تثبیت و توسعه، بالغ بر ۲۸.۷ هزار میلیارد تومان بوده، لذا بدیهی است که با قرار گرفتن صندوق‌های مذکور در سمت خرید در روزهای منفی، بخشی از سهام متعلق به حقیقی‌ها به این صندوق‌ها (که دارای شخصیت حقوقی هستند) منتقل می‌شود، لذا بخشی از خالص انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها، به فعالیت مستمر صندوق‌های حمایتی و بازارگردان‌ها، مربوط می‌شود.
صبایی بیان کرد: در هر حال در سال گذشته بالغ بر ۳۹ هزار میلیارد تومان خالص سهام انتقال یافته از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بوده که بخشی از آن ناشی از تحرکات صندوق‌های حمایتی و بازارگردان‌ها است اما برای اینکه بدانیم واقعا در بازار سرمایه ورود/خروج پول اتفاق افتاده یا خیر، باید به مجاری اصلی ورود/خروج نقدینگی رجوع کنیم.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: اصلی‌ترین مجاری برای ورود/خروج نقدینگی، حساب کارگزاری‌ها محسوب می‌شود، در واقع اشخاص برای ورود نقدینگی و خرید اوراق بهادار، باید وجه نقد را به حساب کارگزاری‌ها واریز کنند و برای خروج نقدینگی، درخواست وجه کرده و مبلغ نقد مورد نظر را از کارگزاری‌ها دریافت کنند. در سال ۱۴۰۱ مجموعاً بالغ بر ۸۱ هزار میلیارد تومان تزریق نقدینگی از طریق حساب کارگزاری‌ها به بازار سرمایه بوده، که بخش قابل توجهی از آن در ماه‌های آذر و اسفند ۱۴۰۱ صورت پذیرفته است. این رقم برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب مبالغ ۱۵و ۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی در ادامه افزود: لازم به ذکر است از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، در ۱۰ ماه از ۳۶ ماه (که داخل بازه زمانی شهریورماه ۹۹ تا نهایتا آبان ماه ۱۴۰۰ قرار دارد)، شاهد خالص خروج ماهانه نقدینگی از بازار سرمایه بودیم و از آبان ۱۴۰۰ تاکنون در هیچ ماهی خالص جریان نقدینگی منفی نبوده است. به هر ترتیب با وجود جریان نقدینگی منفی در برخی ماه‌های سال، همان گونه که اشاره شد، برآیند خالص جریان نقدینگی، در کلیه سه سال اخیر مثبت بوده است. ضمناً آخرین ماه خالص خروج نقدینگی، مربوط به آبان ۱۴۰۰ است. البته بدیهی است جریان ورود و خروج روزانه نقدینگی در بازار سرمایه امری عادی تلقی می‌شود و مهم جمع جبری و خالص جریان نقدینگی است که ارقام مربوط به آن تشریح شد.
صبایی گفت: روند ورود نقدینگی به بازار سرمایه در فروردین ماه نیز ادامه یافته که عمده سهم آن متعلق به اشخاص حقیقی است.
این مقام مسئول در سازمان بورس در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با اتخاذ سیاست‌هایی از جمله تنوع ابزارهای مالی متناسب با ذائقه و ریسک پروفایل سرمایه‌گذاران، افزایش عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌ها، تعمیق بازارهای مختلف از جمله بازار بدهی برای تامین مالی ناشران و بنگاه‌ها، تسهیل برای ورود شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های سهامی پروژه و ...، تقویت نظارت هوشمند بر فعالیت نهادهای مالی خدمات دهنده با هدف ارتقا سلامت بازار سرمایه و ...، تلاش دارد تا با افزایش اعتمادسازی به بازار سرمایه، ورود جریان مستمر و قابل اتکا نقدینگی به بازار که در ماه‌های اخیر رشد داشته، به صورت منطقی و پیوسته ادامه یافته و در جهت افزایش کارایی بازار، به نحو صحیحی در سطح کلان اقتصاد تخصیص یافته، تا به نوبه خود در راستای تحقق شعار سال جدید یعنی «مهار تورم» و «رشد تولید» گام بلندی برداشته باشد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین