تاریخ انتشاردوشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۷
کد مطلب : 19854

۱۵ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شدند

۰
plusresetminus
معاون تجارت و خدمات وزیر صمت با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۱۵ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شدند، گفت: اولین بخش این طرح در حوزه کالای خوارروبار فروشی و سوپرمارکتی یا تند مصرف اجرا شده است. در حوزه کالاهای سوپرمارکتی بیش از ۱۱ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل هستند که ۹۶۰۰ فروشگاه به صورت برخط اطلاعات خود را ارسال می‌کنند.
۱۵ هزار فروشگاه به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شدند
به گزارش صدای بانک، علیرضا شاه‌میرزایی با بیان اینکه اتصال فروشگاه‌ها به سامانه شفافیت فروشگاهی در حوزه‌های لاستیک لوازم یدکی و تلفن همراه نیز انجام شده، تصریح کرد: در بخش خرده‌فروشی ۱۰۰ هزار کارتخوان هوشمند مجهز به بارکدخوان تامین شده و پایلوت نیز اجرا شده است و الآن باید در فروشگاه‌ها نصب شود.
معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این طرح مجزا از سامانه ۱۲۴ است، گفت: در سامانه ۱۲۴ قیمت مصوب برای کالاهای مشمول قیمت‌گذاری و برای سایر کالاها قیمت مورد تایید را اطلاع رسانی می‌کند. در حال حاضر قیمت بیش از ۵۰ هزار کالا در این سامانه درج شده است. در مواردی مثل بازار فعلی لاستیک ممکن است قیمت کف بازار با قیمت مورد تایید تفاوت داشته باشد. اما در طرح سامانه شفافیت فروشگاهی فرد می‌تواند با خواندن بارکد در داخل فروشگاه به قیمت برسد.
به گفته وی مردم زمانی که وارد فروشگاه می‌شوند و می‌بینند قیمت کالا با قیمت مورد تایید تفاوت دارد می‌توانند آنلاین در سامانه ۱۲۴ شکایت ثبت کنند.
شاه‌میرزایی درباره تاثیر راه‌اندازی سامانه شفافیت فروشگاهی بر بازرسی‌ها از بازار نیز گفت: یکی از مواردی که اخیرا تصویب شده این است که بازرسان کمتر به بازار مراجعه کنند. تاکنون همه دستگاه‌ها بازرسی‌های موازی داشتند. اما مقرر شده بازرسان ابتدا از طریق سامانه وضعیت فروشگاه را بررسی کنند که اگر دستگاه دیگری بازرسی کرده یا مردم گزارش‌هایی داشتند، نیازی به بازرسی نیست. پس فرآیند بازرسی نیز مدیریت می‌شود.
طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است. چرا که تاکنون سامانه جامع تجارت از یک مرحله‌ای به بعد قطع می‌شد. در اصل در حال حاضر در این سامانه آمار واردات، تولید و وضعیت شرکت‌های پخش موجود است، اما خروجی و انتهای زنجیره، یعنی وضعیت بازار و قیمت‌ها هنوز مشخص نیست که با سامانه شفافیت فروشگاهی این موضوع رفع می‌شود.
منبع: اگزیم نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما