کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تفاوت استیبل‌کوین تتر با سایر ارزهای دیجیتال

18 ارديبهشت 1402 ساعت 7:17

یکی از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بازار، استیبل‌کوین‌ها هستند که نقش مهمی را در این بازار مالی ایفا می‌کنند. استیبل‌کوین به دسته‌ای خاص از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که توسط دارایی با ارزش دیگری مانند دلار یا طلا پشتیبانی می‌شوند و به واسطه‌ی آن تحت تأثیر نوسانات موجود در بازار ارزهای دیجیتال قرار نمی‌گیرند.


به گزارش صدای بانک از خبرآنلاین، مهم‌ترین استیبل‌کوین بازار ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) است که ارزش هر توکن آن برابر با دلار آمریکا است و کاربران بازار ارزهای دیجیتال اغلب برای حفظ ارزش دارایی خود در برابر تورم یا نوسانات، آن را خریداری می‌کنند.

استیبل‌کوین تتر چیست؟
استیبل‌کوین تتر یکی از چندین استیبل‌کوین‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال است که به عنوان دلار دیجیتال نیز شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال توسط شرکت تتر (Tether) عرضه می‌شود و اعتبار هر توکن آن با یک دلار آمریکا یا اوراق بهادار تضمین شده است. میلیون‌ها کاربر در فضای بلاک‌چین و بازار ارزهای دیجیتال برای حفظ ارزش دارایی نقدی خود در مقابل نوسانات و تورم، تتر خریداری می‌کنند.
استیبل‌کوین تتر ابتدا در شبکه بیت‌کوین (BTC) یعنی اومنی ‌لایر راه‌اندازی شد، اما امروزه در بلاک‌چین‌های مختلفی چون اتریوم، ترون، بایننس اسمارت چین و دیگر پلتفرم‌ها میزبانی می‌شود. ارز دیجیتال تتر برای حفظ ارزش ذخایر پشتوانه‌ی خود و برابر قرار دادن آن با ارزش کل توکن‌های تتر در گردش، از الگوریتم اجماع گواه ذخایر (PoR) استفاده می‌کند.
همان‌طور که گفته شد، تتر یک نوع ارز دیجیتال است، اما تفاوت‌های اساسی‌ای با ارزهای دیجیتالی چون بیت‌کوین و سایر رمزارزهای بی‌پشتوانه دارد. استیبل‌کوین‌ها پشتوانه‌ای مانند کالا یا دارایی دارند و قیمت آن‌ها به میزان ارزش پشتوانه‌ای که دارند وابسته است. هر نوسان و تغییری در ارزش دارایی پشتوانه، ثبات استیبل‌کوین مورد نظر را به خطر می‌اندازد.

تاریخچه ارز دیجیتال تتر
استیبل‌کوین تتر اولین بار در سال 2014 و با نام ریل‌کوین (RealCoin) راه‌اندازی شد، اما بعداً توسط بنیان‌گذاران آن به تتر تغییر نام داد. این استیبل‌کوین پس از تغییر نام، در ماه فوریه سال 2015 با نام تجاری تتر آغاز به کار کرد. در نوامبر سال 2017 میلادی، شبکه تتر مورد حمله هکرها قرار گرفت و 31 میلیون دلار از ارزهای دیجیتال آن به سرقت رفت.
پس از این اتفاق، ارتقا نرم‌افزاری‌ای (هاردفورک) منتشر شد که شبکه را ایمن‌تر کرد.
همچنین در سال 2018، شرکت تتر حسابرسی دارایی‌های خود را نیمه‌کاره باقی گذاشت که این کار موجب حمله قانون‌گذاران به شرکت تتر شد. قانون‌گذاران به سرعت با کشف این موضوع، با احضار مسئولان شرکت تتر، نگرانی خود نسبت به مقدار ذخایر پشتوانه‌ی تتر ابراز کردند. در آوریل سال 2019، دادستان کل ایالت نیویورک آمریکا شرکت مادر تتر یعنی آی‌فینکس (iFinex) را متهم کرد که با استفاده غیرقانونی از ذخایر پشتوانه توکن تتر، ضرر مالی 850 میلیون دلاری خودش را پنهان کرده است. شرکت تتر سرانجام در سال 2021 میلادی با دادستان کل نیویورک به توافق رسید و پذیرفت که 18.5 میلیون دلار را به عنوان جریمه بپردازد و تجارت با ساکنان یا نهادهای حاضر در ایالت نیویورک را به طور کامل متوقف کند. همچنین شرکت تتر موافقت کرد که به مدت دو سال، اطلاعات مورد نیاز در خصوص ذخایر پشتوانه تتر را به طور منظم به دفتر دادستان کل نیویورک ارسال کند. به طور کلی، طی سال‌های گذشته با هجوم بیشتر کاربران و سرمایه‌گذاران به سمت بازار ارزهای دیجیتال و افزایش ارزش آن، مقامات نظارتی و قانون‌گذاران از سراسر دنیا نسبت به ارزهای دیجیتال و استیبل‌کوین‌ها حساس‌تر شده‌اند و با جدیت بیشتری این بازار را زیر نظر گرفته‌اند. اگر برای هر توکن تتر معادل دلاری‌ای وجود نداشته باشد، مشکلات بزرگی برای بازار ارزهای دیجیتال به وجود خواهد آمد و بسیاری سرمایه‌شان را برای همیشه از دست خواهند داد. از این رو، زیر نظر گرفتن شرکت تتر و شرکت‌های مشابه در بازار ارزهای دیجیتال، برای حفظ امنیت دارایی کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است.

بهترین استیبل‌کوین‌های بازار کدام‌اند؟
استیبل‌کوین‌ها مانند ارزهای دیجیتال گوناگون هستند و انتخاب یک استیبل‌کوین مناسب برای خریداری و نگهداری دارایی، ممکن است امری دشوار باشد. بر اساس داده‌های منتشر شده، بخش بزرگی از بازار استیبل‌کوین‌ها کنترل نشده است که این باعث به خطر افتادن دارایی‌های بسیاری از مردم در سراسر جهان می‌شود. از این رو، انتخاب استیبل‌کوینی که اثبات شده و ایمنی آن توسط نهادهای نظارتی تائید شده باشد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ارز دیجیتال تتر چه مزایا و معایبی دارد؟
استیبل‌کوین‌ها دارایی‌های عالی‌ای در برابر نوسانات بی‌رحمانه‌ی بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند که کاربران می‌توانند در دوره‌های نزولی بازار، به آن‌ها پناه ببرند. تبدیل دارایی‌های دیجیتال خود به یک استیبل‌کوین معتبر مانند تتر، از جمله استراتژی‌های محبوب در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران در دوره‌های نزولی بازار از آن استفاده می‌کنند. با این حال، تتر علاوه بر تمامی موارد مثبت گفته شده، دارای معایبی نیز است.

تتر و بیت‌کوین چه تفاوت‌هایی دارند؟
ارز دیجیتال بیت‌کوین و استیبل‌کوین تتر تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند که مهم‌ترین آن این است که تتر توسط یک دارایی با ارزش نقدی یعنی دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود، در حالی که بیت‌کوین پشتوانه‌ای ندارد و به دارایی با ارزش دیگری متصل نیست. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال مانند سایر ارزهای دیجیتال معمولی بازار است که عملکرد قیمتی آن کاملاً به عرضه و تقاضای موجود برای آن ارز دیجیتال بستگی دارد. هر چه تقاضا برای یک ارز دیجیتال بیشتر باشد و افرادی بیشتر با خرید بیت کوین سرمایه گذاری کنند، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و برعکس.

بهترین روش برای خرید و فروش تتر کدام است؟
روش‌های مختلفی برای فروش و خرید تتر در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که کاربران می‌توانند هر کدام را که مناسب‌تر می‌دانند، برای خرید و فروش تتر انتخاب کنند. توکن تتر را می‌توان از طریق صرافی‌های داخلی و خارجی، کیف پول‌ها، شبکه‌های اجتماعی و به صورت مستقیم خریداری کنید که هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خودش را دارد و هر کدام بسته به نیازهای کاربر قابل استفاده خواهند بود. استیبل‌کوین نوعی ارز دیجیتال است که پشتوانه‌ای از جنس دارایی‌های واقعی مانند دلار، طلا و دیگر دارایی‌های با ارزش را دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که استیبل‌کوین‌ها در آینده نقش مهمی را در چرخه اقتصاد جهانی ایجاد می‌کنند. در حال حاضر، استیبل‌کوین‌ها نقش مهمی را در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند چرا که دارایی سرمایه‌گذار را از نوسانات شدید بازار نجات می‌دهند و در واقع راه فراری ایمن هستند که هر کسی می‌تواند به راحتی به آن‌ها پناه ببرد.


کد مطلب: 20189

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/20189/تفاوت-استیبل-کوین-تتر-سایر-ارزهای-دیجیتال

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com