کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از هر ۵ جوان چینی ۱ نفر شغل ندارد

بیکاری در چین رکورد شکست

31 ارديبهشت 1402 ساعت 8:02

بهبود اقتصادی چین پس از کرونا شامل حال جوانان نشده و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیشترین میزان بیکاری را از سال ۲۰۱۸ تجربه می‌کنند. دخالت دولت در بخش خصوصی و نبود تطابق علایق کاری جوانان با مشاغل در دسترس، از دلایل افزایش نرخ بیکاری جوانان چینی است.


به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، نرخ بیکاری جوانان چین، که در طول همه‌گیری کرونا افزایش یافته بود، در این هفته به بالاترین حد خود رسید که نشان‌دهنده خطرات احیای ناهمگون اقتصاد چین در دوران پساکروناست.
برخی از جوانان چینی در جست‌وجوی کار موفق به یافتن آن نمی‌شوند و آنان که به فارغ‌التحصیلی خود نزدیک هستند، درباره آینده شغلی خود نگرانی‌هایی دارند. انتظار می‌رود حدود ۱۲ میلیون چینی ماه آینده وارد فهرست متقاضیان استخدام شوند. دولت چین نیز این هفته گزارش داد که ۲۰.۴ درصد از افراد ۱۶ تا ۲۴ ساله به دنبال شغل، در ماه آوریل بیکار بودند. چین اعلام این آمار را از سال ۲۰۱۸ آغاز کرد و از آن زمان چنین سطحی از بیکاری بی‌سابقه بوده است.
به نقل از نیویورک‌تایمز، بیکاری بالای جوانان چندین سال است که بر اقتصاد چین سنگینی می‌کند. معضلی که با محدودیت‌های کرونایی سخت‌گیرانه، محدودیت سفر، تضعیف مشاغل کوچک و آسیب به اعتماد مصرف‌کننده تشدید شده است. دولت که با نارضایتی عمومی بی‌سابقه‌ای نسبت به سیاست کووید صفر مواجه بود، در ماه دسامبر به طور ناگهانی اعلام کرد که این سیاست‌ها را کاهش خواهد داد اما نرخ بیکاری جوانان همچنان در سطح بالایی باقی مانده است.
دولت چین مجموعه‌ای از سیاست‌ها را با هدف افزایش اشتغال جوانان، از جمله تخصیص یارانه به مشاغل کوچک و متوسطی ​​که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را استخدام می‌کنند، معرفی کرده است. شرکت‌های دولتی نیز مجاب شده‌اند تا مشاغل بیشتری را برای کسانی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند در دسترس قرار دهند.

بیکاری تنها معضل اقتصاد چین نیست
به طور کلی، اقتصاد چین کندتر و ناهمگون‌تر از آن چیزی که بسیاری تصور می‌کردند، در حال رساندن خود به ثبات است. گزارش‌های دیگری که پکن در این هفته منتشر کرد، افزایش خرده‌فروشی و فعالیت کارخانه‌ها را در ماه آوریل نشان داد، اما اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران انتظار نتایج بهتری را داشتند، چرا که این ارقام با آوریل سال ۲۰۲۲ یعنی زمانی که میلیون‌ها نفر در قرنطینه کامل به سر می‌بردند، مقایسه می‌شود.
شرکت‌های بزرگ تکنولوژی چین که سال سختی را پشت سر می‌گذارند، نشانه‌هایی از بهبود دارند، اما در بیشتر موارد عملکرد مالی آنها به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازنگشته است.

شغل مورد علاقه جوانان، نیرو استخدام نمی‌کند!
به عقیده تحلیلگران، یکی از مشکلات در این زمینه، نبود تطابق بین مشاغل مورد نظر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و مشاغل موجود است. به گفته Zhilian، یک سایت کاریابی چینی، در ماه مارس، فهرست مشاغل در حوزه گردشگری و حمل‌ونقل مسافر و بار بیشترین رشد را داشته است. یکی دیگر از بخش‌هایی که مشاغل زیادی دارد، بخش خرده‌فروشی است.
«فو لینگهوی»، سخنگوی اداره ملی آمار چین، این هفته در یک کنفرانس خبری گفت که صنایعی مانند ساخت‌وساز، حمل‌ونقل و انبارداری که معمولاً توجه زیادی را از سوی کارگران مهاجر چین به خود جلب می‌کند، افزایش یافته است.
«نی ریمینگ»، محقق موسسه مالی و حقوقی شانگهای، یک سازمان تحقیقاتی، گفت: «جوانانی که مدرک تحصیلات عالی دارند به دنبال شغل در زمینه تکنولوژی، آموزش و پزشکی هستند. اما این صنایع دقیقاً همان‌هایی هستند که در چند سال گذشته در چین به هیچ عنوان رشد زیادی نداشته‌اند. حتی بسیاری از صنایع نه تنها رشد نکرده‌اند، بلکه آسیب‌های فراوانی را نیز متحمل شده‌اند».

چرا بیکاری جوانان در چین افزایش یافته است؟
چین در چند سال گذشته صنایع آموزشی و تکنولوژی را که زمانی پررونق بود، سرکوب کرده است. صدها هزار نفر شغل خود را از دست داده‌اند و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران دچار ترس شده‌اند. تشدید نظارت در این بخش‌ها نگرانی‌هایی را در مورد مداخله بیشتر دولت در بخش خصوصی ایجاد کرده و شرکت‌ها را به کاهش استخدام سوق داده است.
در حالی که صنایعی که جوانان تحصیل‌کرده را جذب می‌کنند در حال کاهش است، تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رو به افزایش می‌رود. به گفته وزارت آموزش چین، انتظار می‌رود ۱۱.۶ میلیون دانشجو در ماه ژوئن فارغ‌التحصیل شوند که نسبت به سال گذشته ۸۲۰ هزار نفر افزایش داشته است.
از سوی دیگر بسیاری از دانشجویان بخشی از دانشگاه را در قرنطینه گذرانده‌اند و در محوطه‌هایی زندگی کرده‌اند که قوانین رفت‌وآمد بسیار محدودی بر آن حاکم بوده؛ در نتیجه آنها فرصت کمتری برای گذارندن دوره‌های کارآموزی یا کسب تجربه اجتماعی که کارفرمایان به دنبال آن هستند داشته‌اند.


کد مطلب: 20518

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/20518/بیکاری-چین-رکورد-شکست

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com