تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
کد مطلب : 20526
نخستین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید رقم خورد؛

«زفجر» یک‌ میلیون و ۲۸۰ هزار خریدار داشت

۰
plusresetminus
طی معاملات روز جاری، سی‌ام اردیبهشت‌ماه نخستین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید با ورود سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در بازار دوم فرابورس ایران رقم خورد.
«زفجر» یک‌ میلیون و ۲۸۰ هزار خریدار داشت
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از فرابورس، در معاملات روز شنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه بازار دوم فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان با نماد «زفجر» بود که با روش ترکیبی و طی دو مرحله انجام شد و مورد استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی قرار گرفت.
گفتنی است امروز ۱۳۵ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از کل سهام «زفجر» طی عرضه اولیه‌ای دومرحله‌ای روی میز فروش رفت که با استقبال بازار مواجه شد، به‌این‌ترتیب که یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار و ۵۳ خریدار شامل صندوق سرمایه‌گذاری در مرحله اول و کد حقیقی و حقوقی در مرحله دوم امروز سهام زفجر را خریدند.

مرحله اول و کشف قیمت
در مرحله اول از این عرضه، ۴۵ میلیون معادل ۵ درصد از سهام این شرکت برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شد.
طی این مرحله، کشف قیمت به روش حراج در نرخ ۱۲ هزار و ۵۴۰ ریال توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط به عنوان سرمایه‌گذاران واجد شرایط، انجام شد. به‌این‌ترتیب ۷۷ صندوق سرمایه‌گذاری در فرایند کشف قیمت زفجر رقابت کردند و این سهم در نرخ ۱۲ هزار و ۵۴۰ ریال عرضه اولیه شد.
شایان ذکر است قیمت ارزش‌گذاری سهام زفجر عدد ۱۱ هزار و ۴۹۷ ریال بوده است.

مرحله دوم و ورود خریداران حقیقی
در مرحله دوم این عرضه اولیه که از ساعت ۱۲:۰۰ امروز سفارش‌گیری آن آغاز شد، ۹۰ میلیون سهم معادل ۱۰ درصد سهام زفجر برای سایر سرمایه‌گذاران روی میز فروش رفت.
طی این مرحله عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشف‌شده داشتند. بر همین اساس یک‌میلیون و ۲۷۷ هزار و ۸۸۱ کد حقیقی و یک هزار و ۹۵ کد حقوقی طی این مرحله اقدام به خرید سهام زفجر در قیمت ۱۲ هزار و ۵۴۰ ریال کردند.
گفتنی است مشاور این عرضه، شرکت کارگزاری بورس بهگزین، متعهد خرید شرکت تأمین سرمایه نوین و بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی سینا بهگزین بودند.

از «زفجر» چه می‌دانید؟
این گزارش حاکی است پیش از این در مراسم معارفه شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان حمیدرضا اسماعیلی مدیرعامل زفجر، این مجموعه را یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه تولید محصولات دامی، باغی و نهالی معرفی کرده و گفته بود: زفجر از شرکت‌های فرعی شرکت گسترش کشاورزی و دامپروری فردوس پارس و واحد نهایی گروه مستضعفان است.
وی با بیان اینکه این مجموعه دارای شش واحد فعال است، گفته بود: شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان سه واحد ویژه دامپروری دارد که انواع دام سنگین و سبک را پرورش می‌دهد و سه واحد زیرمجموعه نیز، ویژه فعالیت‌های کشاورزی و باغداری است.
در این جلسه آخرین وضعیت مالی زفجرنیز اعلام شد. بر اساس آنچه مدیران این مجموعه تشریح کردند برای سال ۱۴۰۱، درآمد عملیاتی شرکت ۷۰۰ میلیارد تومان و سود خالص ۹۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در آن تاریخ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان سود خالص محقق شده بود.
ارزش کل شرکت کشاورزی و دامپروری فجر اصفهان در زمان تهیه گزارش ارزش‌گذاری (۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱) هزار میلیارد تومان برآورد شده، نرخ رشد فروش نیز ۳۵ درصد و نرخ سود بلندمدت ۲۰ درصد بوده که این رقم کمتر از تورم بلندمدت کشور است.
همچنین خالص روز ارزش دارایی‌های شرکت ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده که بر اساس دلار ۲۸ هزارتومانی محاسبه شده که امروز دلار بازاری بیش از ۵۰ هزار تومان است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما