تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
کد مطلب : 20548

میوه و خشکبار؛ صدرنشین تورم ماهانه

۰
plusresetminus
مرکز آمار ایران پس از وقفه طولانی، سرانجام جزئیات نرخ تورم فروردین ۱۴۰۲ را منتشر کرد که نشان می‌دهد در این ماه تورم نقطه به نقطه کالاها خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۷۸.۵ و برای گروه خوراکی‌ها ۸۰.۲ درصد بوده است. در این بین روغن و چربی‌ها رکورددار تورم سالانه و میوه و خشکبار صدرنشین تورم ماهانه بوده‌اند.
میوه و خشکبار؛ صدرنشین تورم ماهانه
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در فروردین ۱۴۰۲، تورم خوراکی‌ها نسبت به فروردین سال قبل، ۸۰.۲ درصد بوده است که بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه روغن و چربی‌ها با ۲۳۶.۵ درصد است.
گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۱۱۶.۵ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۱۱۰.۲ و شیر، پنیر و تخم مرغ ۸۰.۳ درصد در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش قیمت داشته‌اند.
با شروع فصل بهار، بار دیگر قیمت میوه و خشکبار نیز روند صعودی گرفت و طی یک ماه رشد قیمت ۱۵.۳ درصدی را بر جای گذاشت تا صدرنشین افزایش قیمت ماهانه در بین تمامی گروه‌های مورد محاسبه باشد.

گوشت رکورددار تورم می‌شود؟
پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های پیش رو گوشت قرمز در صدر رکوردداران بازار قرار بگیرد. قیمت گوشت قرمز در اسفند ماه سال قبل اوج گرفت که خشکسالی و قاچاق دام از جمله دلایل آن عنوان شد؛ هرچند بعد از صدور مجوز واردات، در فروردین کاهش جزئی داشت.
همچنین در فروردین امسال قیمت گوشت مرغ تا ۱۰۰ هزار تومان هم پیش رفت که علت آن کاهش جوجه‌ریزی از سوی مرغداران به دلیل زیان عنوان شده بود. در نهایت مجوز واردات مرغ صادر و در اردیبهشت ماه نرخ مصوب این محصول از ۶۳ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان افزایش یافت.
میوه و خشکبار با تورم نقطه به نقطه ۷۹.۷ درصد، سبزی و حبوبات با ۶۰ درصد، نان و غلات با ۵۷.۱ درصد و ماهی‌ها و صدف‌داران با تورم ۵۵.۹ درصدی در جایگاه‌های بعدی بیشترین تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال قرار دارند.

کف تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها؛ ۳۸.۵ درصد
از بین خوراکی‌ها، کمترین افزایش قیمت نسبت به فروردین پارسال، مربوط به خوراکی‌های طبقه‌بندی‌نشده در گروه‌های دیگر است با تورم نقطه‌ به نقطه ۳۸.۵ درصدی، نوشابه‌های غیرالکلی با تورم ۴۰.۴ درصدی و قند، شکر و شیرینی با تورم ۴۵.۹ درصدی بوده است.

تورم خوراکی فروردین 1402

گفتنی است پیش از این، مرکز آمار از بهمن‌ماه انتشار آمار تورم را متوقف کرده بود و به صرف انتشار تورم ماهانه بسنده کرده بود. همچنین در تمام آمارهایی که بعد از وقفه‌های طولانی منتشر شده، سال پایه از ۱۳۹۵ به ۱۴۰۰ تغییر کرده تا بدین ترتیب اعداد و ارقام پایین‌تری برای شاخص تورم ثبت شود.

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین