تاریخ انتشارسه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد مطلب : 20596

دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران برگزار شد

۰
plusresetminus
دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران عصر روز گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و جمع کثیری از مقامات و تولیدکنندگان دولتی و خصوصی کشور برگزار شد که در پایان ۴۰ شرکت تولیدی، هلدینگ، انجمن و بانک به عنوان برترین‌های بورس کالا و «همراهان شفافیت» معرفی شدند؛ همچنین از ۸ شخصیت اثرگذار و برجسته به دلیل اقدمات ارزنده در جهت رشد شفافیت اقتصاد، تجلیل شد.
دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران برگزار شد
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا با اشاره به نقش بورس کالا در تحقق رشد تولید، اظهار کرد: یقین دارم بورس کالا بازاری است که می‌تواند منصفانه‌ترین قیمت را برای محصولات صنعتی، کشاورزی و معدنی به ارمغان بیاورد و به بخش واقعی اقتصاد کمک کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد: بورس کالا نقش مهمی در کشف قیمت و ایجاد توان برنامه‌ریزی در شرکت‌ها برای برنامه‌های توسعه‌ای ایفا کرده است. ما می‌توانیم با توسعه ابزارهای بیشتری در بورس کالا به پیش‌بینی‌پذیری آینده کمک کنیم.

مکانیزم بورس کالا همانند دماسنجی برای اقتصاد عمل می‌کند/برخی به جای حل مشکل، به دنبال خراب کردن دماسنج هستند
عشقی گفت: در تمام بازارهای کالایی، التهاب‌هایی رخ می‌دهد اما آنچه حائز اهمیت است این بوده که مکانیزم بورس کالا همانند دماسنجی برای اقتصاد عمل می‌کند.
وی افزود: برخی اوقات در عوض اینکه به دمای بالای دماسنج دقت و مشکلات را برطرف کنند، به‌دنبال خراب کردن مکانیزم دماسنج اقتصاد هستند.
عشقی ادامه داد: در یکسال گذشته هجمه‌های زیادی به بورس کالا وارد شد اما نهادهای بالادستی توانستند به‌درستی نقش بورس کالا را تفهمیم کنند و این هجمه‌ها خنثی شد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: باید با کمک دولت و نهادهای تنظیم‌گر سازوکار به‌نحوی تدوین بشود که بازار به‌طور منصفانه به کار خود ادامه بدهد.

صندوق‌های کالایی صنعتی باید تقویت شوند
عشقی ابراز کرد: بورس کالا قطعا می‌تواند مسیر توسعه‌ای شرکت‌ها را هموار کند و ما از فرصت‌های بورس کالا به‌خوبی استفاده خواهیم کرد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر جای عرضه اولیه و مشتقات در بورس کالا خالی است. صندوق‌های کالایی صنعتی باید تقویت بشود که اکنون مشکلات مالیاتی در گواهی سپرده دارد که با رفع آن این امر محقق می‌شود.

بورس کالا به‌تنهایی نمی‌تواند بار ناکارآمدی ضعف‌های نهادی را بر دوش بگیرد/ ضعف سامانه بهین‌یاب و جامع تجارت بر عملکرد بورس کالا اثر می‌گذارد
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا، گفت: نهادهای زیادی در اقتصاد داریم که متولد می‌شوند اما فرصت بلوغ پیدا نمی‌کنند. بورس کالا جز معدود نهادهایی بوده که علی‌رغم تندبادهایی که پشت سر گذاشته است، به‌بلوغ خوبی رسیده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: منطق بورس کالا منطق شفافیت، تسهیل و کم هزینه‌ کردن مبادلات اقتصادی است. اگر خواهان فراگیری این منطق هستیم باید ضعف‌های نهادی آن برطرف بشود.
خاندوزی تشریح کرد: تا زمانی که سامانه بهین‌یاب و جامع تجارت نقاط ضعف بسیاری دارد یک حلقه (بورس کالا) نمی‌تواند کارآمد عمل کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بورس کالا به‌تنهایی نمی‌تواند بار ناکارآمدی ضعف‌های نهادی را بر دوش بگیرد. اگر این ضعف‌ها برطرف بشود، قراردادهای بلندمدتی مابین بازیگران اصلی اقتصاد شکل می‌گیرد و اوضاع اقتصادی بهبود خوبی پیدا می‌کند.

نوسان جز ذات بورس است/ خوشبختانه سازمان بورس در مقابل واکنش‌های هیجانی تعطیل کردن بورس، ایستادگی کرد
خاندوزی گفت: بسیاری از دارایی‌های حبس شده در دولت باید از طریق سازوکار بورس عرضه بشود تا فرصت خلاقیت به‌وجود بیاید. سازمان بورس مصوبات قانونی برای این موضوع را فراهم کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تشریح کرد: نقدینگی سرگردان که برای کشور تلاطم آفرینی می‌کند باید توسط قانون‌گذاران و با ابزارهای ضد سوداگرایانه مهار بشود و علاوه بر این موضوع ساختار بورس باید با توسعه ابزارها این مسئله را به‌حداقل برساند.
خاندوزی بیان کرد: باید شرایط سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را فراهم کنیم تا ریسک سرمایه‌گذاری به حداقل برسد اما در کنار این موضوع باید پذیرفت که نوسان جز ذات بازار سرمایه است اما عده‌ای بر تبل عجولانه می‌کوبیدند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: خوشبختانه در کنار هیاهوهای رسانه‌ای، سازمان بورس در مقابل واکنش‌های هیجانی برای تعطیل کردن بورس، ایستادگی کرد.

بخش عظیمی از ناکارآمدی‌ها به عدم استفاده حداکثری از بورس بر می‌گردد/عده‌ای پیشنهادهای منسوخ شده‌ای را ارائه می‌کنند که نتیجه آن ایجاد بی‌راهه‌های اقتصادی است
وزیر امور اقتصادی و دارایی ابراز کرد: تامین مالی زنجیره‌ای یکی از مسائل مهم در توسعه تولید بوده است.
وی افزود: سیاست‌های بانک مرکزی در مسئله انتشار اوراق گام باعث افزایش نرخ آن شد اما در نهایت همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی موجب کنترل این نرخ شده است؛ این مسئله حاکی از ترمیم و تکامل همکاری بخش‌های مالی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بخش عظیمی از ناکارآمدی تامین مالی در بخش واقعی اقتصاد به عدم استفاده حداکثری از بورس بر می‌گردد.
خاندوزی گفت: عده‌ای پیشنهادهای منسوخ شده‌ای را ارائه می‌کنند که به‌جز ایجاد بی‌راهه‌های اقتصادی، ثمره‌ دیگری ندارد. برخی از این مدل‌ها بسیار پرهزینه تجربه شده است و نباید آنها را تکرار کرد.

تامین پایدار مواد اولیه، شفافیت و حذف رانت از مزایای بورس کالاست
سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صمت در دومین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالا گفت: سهم قابل ملاحظه ای از اقتصادی ایران و بنگاه های بزرگ و اثرگذار کشور در همایش برترین های بورس کالا حضور دارند و امیدوارم بتوانیم با توان و ظرفیت های این بنگاه ها در جهت اجرا و پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور و تولید گام های بزرگی برداریم.
وی با اشاره اینکه وزارت صمت دو سیاست مهم را در حوزه بورس کالا دنبال می‌کند، تصریح کرد: سیاست نخست پیش‌بینی پذیری و ثبات تامین مواد اولیه برای زنجیره تامین ارزش صنایع (چه در حوزه تولید و چه در حوزه تنظیم‌گری هوشمند) است.
به گفته نیازی، وزارت صمت این سیاست را به گونه‌ای به پیش خواهد برد که فعالان اقتصادی دسترسی کافی برای تامین مواد اولیه با قیمت مناسب را پیدا کنند که این امر در تعامل مستمر با بورس کالا دنبال می‌شود.
سرپرست وزارت صمت به سیاست دوم این وزارتخانه در زمینه حذف رانت‌ها و تقویت شفافیت‌ اشاره کرد که به گفته او بورس کالا در این حوزه، ابزارها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی دارد.
وی تاکید کرد: وزارت صمت در تعامل با وزارت اقتصاد، سازمان بورس و بورس کالا سعی کرده این دو سیاست را پیش‌ ببرد.
نیازی با اشاره به اقدامات متعدد وزارت صمت طی سال گذشته در زمینه تنوع بخشی و ابزارسازی اظهار کرد: سال گذشته با همکاری بورس کالا اقدامات مطلوبی در حوزه ابزارها شکل گرفت که خوشبختانه شرایط فعلی بازار مطلوب ارزیابی می شود که امیدواریم در سال جاری نیز با روند ثبات بخشی و پیش بینی پذیری در زمینه تامین مواد اولیه با رویکرد بهتری دنبال شود.
سرپرست وزارت صمت در پایان اظهار داشت: ما در حوزه تنوع بخشی و ورود کالاهای جدید به بورس کالا نیز برنامه های مهمی داریم که در همین راستا اواخر سال گذشته در بخش طلا، زیرساخت های خوبی در بورس ایجاد شد و با همراهی وزارت اقتصاد و وزارت صمت، عرضه ۳ تن طلا برای اولین بار صورت گرفت و سایر کالاها نیز به فراخور نیاز بازارها وارد بورس کالا خواهند شد.

برای تحقق شعار سال باید از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم
سید جواد جهرمی مدیر عامل بورس کالای ایران در دومین همایش تجلیل از برترین های بورس کالا گفت: همه تجربیات گذشته و به خصوص رویدادهای تلخ سال ۹۷ به بعد به وضوح نشان می دهد که قیمت گذاری دستوری، هیچ کمکی به اقتصاد و تولید نخواهد کرد و آب در هاون کوبیدن است؛ در این حوزه ضروری است برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم.
جهرمی گفت: سال گذشته سال پر فراز و نشیبی برای بورس کالا در بخشهای مختلف بود. در سالی که گذشت شاهد رشد ۵۸ درصدی از نظر ارزش معاملان بودیم به گونه ای که ارزش کل معاملات از هزارهمت عبور کرد. همچنین حجم معاملات بورس کالا با رشد ۵۵ درصدی به رکورد ۱۱۷ میلیون تن رسید.
وی ازجمله دستاوردهای بورس کالا در سال قبل را رونق تالار صادراتی عنوان کرد و اظهار کرد: رینگ صادراتی به کمک شرکت هایحاضر و تلاش های سازمان ایمیدرو توانست شاهد حضور محصولاتی نظیر شمش فولاد، مس، سیمان، آلومینیوم و پی وی سی بود.
جهرمی تشریح کرد: توسعه و راه اندازی ابزارهای مبتنی بر طلا و قراردادهای آتی ‌شمش طلا از دیگر دستاوردهای بورس کالا درسال گذشته بود. همچنین پذیرش و عرضه خودرو در بورس کالا از مهم ترین و البته جذاب ترین فعالیت های بورس کالا در سال ۱۴۰۱ بود؛ در بحث خودرو تنها به دنبال فروش فیزیکی نبودیم بلکه تامین مالی خودرو نیز مطرح بود و لذا یکی از دستاوردها تامین مالی یکی ازخودروسازان ازطریق اوراق سلف موازی استاندارد بود و بورس کالا از طریق معاملات شفاف در پی هدایت نقدینگی به این صنعت است.
مدیر عامل بورس کالای ایران اعلام کرد: سال گذشته هیچ نهادی، خود را به عنوان متولی بازار پر التهاب خودرو معرفی نمی‌کرد اما زمانی که بورس کالا به مساله عرضه خودرو ورود کرد، دستگاه های مختلف پیدا شدند و اعلام کردند متولی این بازار هستند در شرایطی که اوضاع فعلی بازارخودرو خود گویای همه چیز است.
مدیرعامل بورس کالا تاکید کرد: بورس کالا در مسیری که طی کرده نیازمند مراقبت و اصلاح است و در این راه از همه پیشنهادادها ورهنمودها استقبال می‌کند؛ در همین زمینه اصلاحاتی در دستورالعمل رینگ صادراتی نیاز داریم که برای آن به شورای عالی بورس مراجعه می‌کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه ایجاد زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات سال قبل ثبت سفارش برخط و اخذ کد معاملاتی به صورت آنلاین راداشتیم و امسال نیز بررسی سیستم برخط عرضه و کاهش ضمانت های بانکی با استفاده از عضویت بانک ها در اتاق پایاپای در حوزه تسویه و پایاپای را در دستور کار داریم.

معضلی به نام قیمت‌گذاری دستوری
جهرمی با تاکید بر این نکته که صنعت تایر، صنعت برق و صنعت خودرو به واسطه قیمت گذاری دستوری در حال نابودی و کاهشسرمایه گذاری هستند گفت: راه اشتباه رفته و تجربه شده قیمت گذاری دستوری کمکی به اقتصاد نخواهد کرد و آب در هاون کوبیدناست. ضروری است که برای تحقق شعار سال از قیمت گذاری دستوری فاصله بگیریم.
وی تاکید کرد: قیمت گذاری دستوری، تولید را مختل، ‌ عرضه را کم و نیاز به واردات را بیشتر می کند. اوضاع بازار پت بطری در سال ۹۷ مثال واضحی است که تجربه شده است. سیاست های سال ۹۷ جلوی چشم ماست که ضرر آن را دیدیم و نباید تکرار شود و همه ما بهعنوان فعال اقتصادی، وظیفه جهاد تبیین را داریم.
مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد: طی سال های گذشته شرکت‌ها از قیمت‌گذاری دستوری متضرر شده‌اند و همه ما موظفیم که اینموارد و اشتباه گذشته را تببین کنیم و نگذاریم اتفاق مشابهی در کشور رخ دهد.
جهرمی گفت: وظیفه ما در بورس کالا اخذ تصمیمات کارشناسی شده برای تسهیل مبادلات کالاها در میان تولیدکنندگان بالادست و پاییت دست است؛ مسیر اصلی بورس کالا حرکت در جهت مقابله با رانت و فساداست و در این مسیر برای رشد تولید کشور، یک قدم هم عقب نمی‌نشینیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین