تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳
کد مطلب : 20654

کاهش قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب

۰
plusresetminus
قیمت تخم مرغ پس از یک جهش مقطعی اکنون به زیر نرخ مصوب کاهش یافته است. دلیل این کاهش اعمال دستورالعمل جدید در صادرات تخم مرغ است که بر اساس آن صادرکنندگان باید مابه‌التفاوت یارانه دولتی تخم‌مرغ صادر شده را پرداخت کنند. به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، دستور به پرداخت این مابه‌التفاوت صادرات را متوقف کرده است.
کاهش قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب
به گزارش صدای بانک از اقتصادآنلاین، ماه گذشته قیمت مصوب هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری از ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و هر کیلو تخم‌مرغ برای مصرف‌کننده از ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان به ۵۶ هزار تومان افزایش یافت. همچنین قیمت هر‌شانه ۳۰عددی تخم‌مرغ به‌وزن ۱۸۰۰ گرم، حدود ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد.
تصمیم به افزایش قیمت مصوب تخم مرغ به دلیل زیان مرغداران بود. طبق اعلام اتحادیه مرکزی مرغداران میهن؛ پس از اصلاح نظام یارانه در سال ۱۴۰۱ مرغداران مرغ تخمگذار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان زیان کردند و در نتیجه این زیان، تا ۲۰ درصد از واحد‌های مرغداری مرغ تخمگذار با زیان سنگین از چرخه تولید خارج شدند.
پس از اعلام نرخ مصوب جدید برای تخم مرغ، در مقطعی قیمت این کالای اساسی افزایش یافت و نرخ مصوب جدید را پشت سر گذاشت.
اما رصد بازار نشان می‌دهد؛ در هفته جاری قیمت تخم مرغ وارد سیر نزولی شده است و اکنون هر‌شانه ۳۰ عددی، ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان در کشور عرضه می‌شود که ۵ تا ۱۰ هزار تومان زیر نرخ مصوب است.

دلیل کاهش قیمت تخم مرغ چیست؟
به نظر می‌رسد، کاهش قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب به دلیل تصمیم اخیر وزارت جهاد کشاورزی در حوزه صادرات این کالا باشد.
وزارت جهاد کشاورزی در ۲۷ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن دستورالعمل تکمیلی نحوه ایفای تعهد ارزی و پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دولتی صادرات تخم‌مرغ خوراکی و پولت تخم‌گذار را ابلاغ کرد. در بند ۲ این نامه تأکید شده بود: صادرکنندگان محصولات موصوف متعهد می‌شوند مبلغ مابه‌التفاوت ریالی یارانه ارز دولتی که متعاقباً توسط شورای اقتصاد اعلام خواهد شد را برای صادراتی که از تاریخ ۱۴۰۲/۲/۲۱ و به بعد انجام می‌دهند، به حساب دولت واریز نمایند.
در ۳۱ اردیبهشت ماه، سیدجمال مدرسی دره سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مرادی زیارانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن نوشت چنانچه اتحادیه تا پایان روز جاری نسبت به اجرایی نمودن مفاد دستورالعمل تکمیلی نحوه ایفای تعهد ارزی و پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دولتی صادرات تخم‌مرغ خوراکی و پولت تخم‌گذار به همراه مجوز‌های مربوطه به این دفتر اقدام ننماید از تاریخ ۱۴۰۲/۳/۱ راساً با رعایت ضوابط و ابعاد موضوع اقدام به اخذ تعهدنامه محضری از متقاضیان و صدور مجوز صادرات به آنان خواهد نمود.
در همین ارتباط مدرسی در یک مصاحبه تلویزیونی صادرات محصولات یارانه‌ای به کشور‌های همسایه را خلاف قانون و رانت جویی دانست و بر ضرورت ایفای تعهدات ارزی و پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دولتی تخم‌مرغ و پولت تخمگذار صادر شده توسط اتحادیه‌ها، طبق مفاد تفاهم‌نامه و دستورالعمل تکمیلی تأکید کرد.
پس از آن حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن به اقتصاد آنلاین خبر داد: پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دولتی برای صادر‌کنندگان ممکن نیست.
وی تأکید کرد: در واقع با این شرط عملاً امکان صادرات تخم مرغ وجود ندارد و به زودی صادرات متوقف خواهد شد.
به عبارت دیگر، با اعمال پرداخت مابه‌التفاوت یارانه دولتی صادرات تخم مرغ متوقف شده است و اکنون عرضه تنها در بازار داخل انجام می‌شود. امری که زمینه افت قیمت تخم مرغ به زیر نرخ مصوب را فراهم کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما