تاریخ انتشارجمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : 20674

خشکسالی، تهدیدی برای انرژی بادی اروپا

۰
plusresetminus
خشکسالی عاملی است که می تواند هر نقطه از جهان را به بحران فرو ببرد. در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا خشکسالی تهدیدی برای انرژی بادی دریای شمال است؟
خشکسالی، تهدیدی برای انرژی بادی اروپا
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، با وجود تهدید خشکسالی، چندین کشور اروپایی در حال اجرای طرح‌های بلندپروازانه برای تبدیل دریای شمال به یک نیروگاه انرژی بادی هستند اما اگر گرم شدن کره زمین باعث کاهش سرعت باد شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

انرژی بادی دریای شمال جایگزین انرژی هسته ای
«اسبیرگ» در دانمارک در مرکز رونق انرژی بادی در اروپا قرار دارد. در میان شهرهای ساحلی دریای شمال، مقیاس آنچه در بندر اسبیرگ اتفاق می افتد واقعاً حماسی است. این به این دلیل است که اتحادیه اروپا نه تنها بر انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی بادی متمرکز است بلکه در تلاش است تا خود را از سوخت‌های فسیلی روسیه بی‌نیاز سازد.
جسپر بانک، مدیر بازرگانی بندر اسبیرگ می‌گوید: «تقاضا برای انرژی بادی در حال افزایش است؛ خصوصا این تقاضا از سوی دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ وجود دارد؛ آنها فراتر از انرژی بادی، به دنبال بادِ فراساحلی هستند. این نیاز لااقل تا ده سال آینده وجود دارد و برای پاسخ به آن باید برنامه‌های جدی وجود داشته باشد.»
حدس زدن چرایی انتخاب دریای شمال برای بررسی انرژی بادی و تاثیر خشکسالی بر آن کار سختی نیست. این مکان یکی از بادخیزترین مکان‌های روی زمین است. تا پایان این دهه، هدف این است که باد فراساحلی ۶۵ گیگاوات برق تولید کند که معادل ۳۰ راکتور هسته‌ای است.
حال سوال اینجاست که وقتی سرعت باد کاهش می‌یابد چه اتفاقی می‌افتد؟

انرژی بادی در دانمارک
انرژی بادی در اسبیرگ دانمارک

آیا گرم‌شدن کره زمین باعث خشکسالی بادی می‌شود؟
به گزارش یورونیوز، متی جوهانی کویویستو، محقق ارشد در انرژی بادی دانشگاه فنی دانمارک می‌گوید: «تغییرات آب‌وهوا قطعاً می‌تواند بر تغییرپذیری باد تأثیر بگذارد. باید بگوییم که بین مدل‌ها عدم قطعیت زیادی وجود دارد اما به نظر می‌رسد که تغییرات جزئی به خصوص خشکسالی‌ در حوزه انرژی بادی نیز افزایش یافته است،»
وی در ادامه بیان کرد: «ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد خشکسالی‌ها ممکن است در آینده کمی بیشتر شود. هنوز خیلی نامشخص است، اما به هر حال باید برای خشکسالی آماده باشیم.»
اگر وضعیت افزایش دما و تکرار خشکسالی‌های تابستانی همچون سال گذشته باشد چه تاثیری بر امنیت انرژی اروپا خواهد داشت؟ کویویستو می‌گوید: «ما در حال حاضر برای مواجهه با این شرایط آماده شده‌ایم. از آنجایی که اکنون به مشکلات واقف شده‌ایم، راه‌هایی برای مدیریت آن داریم و حتی اگر در آینده کمی میزان گرما افزوده شود، فناوری‌هایی برای مقابله با آن داریم. یکی از راه‌هایی که صنعت انرژی بادی برای حفظ چرخش توربین‌ها تلاش می‌کند در مسیر آن قدم بردارد این است که توربین‌های بادی بهینه‌تر شوند.
کنت تامسن، رئیس بخش طراحی توربین بادی دانشگاه فنی دانمارک می‌گوید: «در سرعت‌های پایین‌تر باد، توربین‌ها توان کمتری تولید می‌کنند. اما ما می‌توانیم طراحی را طوری تغییر دهیم که روتور بزرگ‌تری نسبت به ژنراتور داشته باشیم که حتی با بادی با سرعت کمتر نیز خیلی زود به ظرفیت اسمی خود برسد. بنابراین خواهیم توانست در سرعت‌های کم باد، نیروی ثابت بیشتری تولید کنیم.»
در سال‌های آینده، توانایی بشر برای اندازه‌گیری و ارزیابی تغییرپذیری انرژی بادی حیاتی‌تر خواهد شد. داشتن داده‌های قابل اعتماد در مورد خشکسالی‌های بادی و پیش‌بینی شرایطی که ممکن است با آن مواجه شویم، برای مدیریت موثر بسیار مهم خواهد بود، زیرا انرژی بادی تنها یکی از اجزای سیستم انرژی تجدیدپذیر اروپا است.

دومین ماه مارس گرم در تاریخ
آخرین داده‌های سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک نشان می‌دهد که مارس ۲۰۲۳ نیم درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ بوده است.
همانطورکه در این نقشه دیده می‌شود، بریتانیا و ایرلند سرعت باد بسیار کمتر از میانگین را بین ژوئیه و سپتامبر ۲۰۲۱ تجربه کردند.

خشکسالی

ناهنجاری دما مارس ۲۰۲۳
نقشه ناهنجاری دما نشان می‌دهد که منطقه وسیعی از زمین بسیار گرمتر بوده است.این نقشه همچنین دمای بالاتر را در ماه مارس در تمام مسیر از مراکش تا ژاپن نشان می‌دهد.
گرمای هوا در تابستان امسال احتمالا بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود؛ برای مثال، استراحتگاه ساحلی آگادیر در پایان ماه مارس به ۳۸.۹ درجه رسید و در اوایل ماه، ووهان در چین به ۲۶ درجه که ۱۲ درجه بالاتر از میانگین دمایی این شهر است.
در همین حال هوا در بخش‌هایی از غرب ایالات متحده و کانادا سردتر بود. سانفرانسیسکو در ۲۷ مارس به ۵.۵ درجه کاهش یافت که کمترین میزان از سال ۱۸۹۸ تا آن روز بوده است.
به نظر می‌رسد نتیجه این ناهنجاری‌های دمایی به طور مستقیم روی انرژی بادی اثر می‌گذارد و اگر اروپا قصد دارد تابستان امسال را با تکیه بر این انرژی تجدیدپذیر، برق خود را تامین کند از هماکنون باید به فکر راه‌حل‌های افزایش راندمان توربین‌های بادی باشد.

خشکسالی و ناهنجاری‌های بارندگی
داده‌های جغرافیایی همچنین نگرانی‌هایی را درباره ناهنجاری‌های بارندگی مطرح می‌کنند. ترکیه بیشترین بارندگی را داشته در حالی که در بیشتر مناطق جنوب اروپا کمتر از حد متوسط ​​باران یا برف بارید. این ناهنجاری بارش تا حدی در ناهنجاری رطوبت خاک منعکس شده به طوری که خاک در بسیاری از شبه‌جزیره ایبری به طور قابل توجهی خشک‌تر از حد متوسط ​​برای این زمان در سال است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین