کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون علمی رئیس جمهور مطرح کرد؛

توانمندی ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات پزشکی

5 خرداد 1402 ساعت 8:34

معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به توانمندی ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات پزشکی، گفت:این شرکتها برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردارند.


به گزارش صدای بانک از  خبرگزاری مهر و به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، در ادامه سفر به کشور اندونزی و در فروم تجهیزات پزشکی این کشور که با حضور رئیس آژانس بین المللی علمی و تحقیقاتی اندونزی، جمعی از مدیران و فعالان حوزه سلامت دو کشور، از ظرفیت‌های زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان ایران برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه سلامت گفت.
دهقانی، در ادامه سفر به اندونزی با اشاره به ظرفیت بازارهای بین‌المللی برای تعاملات دانش‌بنیان در حوزه سلامت، همراهی تاریخی دو کشور را محوری برای ادامه همکاری‌ها دانست و افزود: اشتراکات گسترده فرهنگی بین دو کشور وجود دارد که ظرفیت بالقوه بسیار گسترده‌ای برای همکاری بین دو کشور در حوزه سلامت و دارو را فراهم می‌کند. لازم است بخش خصوصی به این مسئله ورود داشته و با شناسایی نیازها، با همکاری دو جانبه، در مسیر رفع این نیازها گام بردارند.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری با بیان اینکه هم اکنون حدود ۷۰ سال از اولین ارتباطات دیپلماتیک بین دو کشور ایران و اندونزی می‌گذرد، گفت: ایران و اندونزی دارای پیشینه‌ای درخشان در تعاملات فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و دانشی هستند که این پیشینه ارزشمند می‌تواند نقطه اتکایی برای گسترش تعاملات علمی و فناورانه بین دو کشور باشد.
وی ادامه داد: طبیعتاً در این بین هم نهادهای بالادستی نظارتی حوزه سلامت در هر دو کشور، می‌بایست با همکاری و تعامل بیشتر، تسهیل‌گر و تسریع‌گر این امر باشند.
دهقانی، با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری ایران و اندونزی در حوزه سلامت، عنوان کرد: برای توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت، امکان تعریف زمینه‌های همکاری گسترده‌ای وجود دارد که مطمئناً در بلند مدت و با توجه به اشتراکات گسترده فرهنگی بین دو کشور، بازار رو به توسعه فناوری و گسترش بازارهای اقتصادی دو کشور ایران و اندونزی که روی هم رفته حدود ۴۰۰ میلیون جمعیت مسلمان را شامل می‌شود، به یاری خداوند متعال شاهد پیشرفت‌های بسیار خوبی خواهیم بود.
بازار ۵۰۰ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، با بیان این‌که استفاده از تجهیزات پزشکی در زندگی انسان‌ها قدمتی به اندازه تاریخ تمدن دارد، ادامه داد: ابزارهای پزشکی ساده ابداع شده هزاران سال قبل، هم اکنون جای خود را به پیشرفته‌ترین ابزارها و وسایل پزشکی، کمک تشخیصی و درمانی داده که اندازه بازار جهانی آن هم اکنون به حدود ۵۰۰ میلیاردلار می‌رسد.
دهقانی ادامه داد: دانش فنی به کار رفته در ساخت بسیاری از این تجهیزات، از بالاترین و به روز ترین نوع خود در دنیا و محل پیوند و همگرایی علوم پایه و مهندسی و پزشکی است. این دستاوردها ماحصل سال‌ها تحقیقات دانشمندان در مجهزترین آزمایشگاه‌های علمی بوده است.
وی اضافه کرد: بازار مصرف بسیار گسترده و اهمیت راهبردی تجهیزات پزشکی در حفظ جان شهروندان یک کشور باعث می‌شود تا همواره سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای از طرف بخش خصوصی مورد حمایت دولت در این حوزه انجام شود.
توانمندی ۳۴۰ شرکت دانش‌بنیان در ساخت تجهیزات پزشکی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با بیان این‌که ایران با اتکا به توانمندی داخلی و نیروی انسانی نخبه توانسته است، موانع و چالش‌های حوزه سلامت را به سلامت عبور کند، ادامه داد: سال‌ها تحریم ظالمانه‌ای که بر آن اعمال شده باعث شده است نگاه به توانمندی‌های داخلی و حمایت از شرکت‌های فناور در حوزه تجهیزات پزشکی گسترش یابد. هم اکنون ۳۴۰ شرکت دانش بنیان در زیست‌بوم فناوری‌ها و نوآوری‌های سلامت فعالیت دارند و ضمن تأمین نیازهای کشور، برای حضور در بازارهای بین‌المللی از ظرفیت کافی برخوردارند.
به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این شرکتها توانایی تولید تجهیزات پیشرفته‌ای مانند سی تی اسکن، ماشین دیالیز، ونتیلاتور آی سی یو، الکتروشوک های قلبی، یونیت‌های دندانپزشکی، انواع ایمپلنتهای دندانی، گرفته‌ای استخوانی، کیت‌های تشخیصی، و طیف وسیعی از لوازم مصرفی مورد نیاز اتاق‌های عمل و بیمارستان‌ها را دارند.
وی افزود: این تجهیزات و لوازم مصرفی در بسیاری از مراکز پزشکی خصوصی و دولتی در ایران نصب شده و در حال استفاده هستند.
کیفیت و کارمدی تجهیزات پزشکی ساخت ایران هم‌تراز نمونه‌های خارجی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری عنوان کرد: تولید این تجهیزات پزشکی، ضمن رونق تولید، تحقیق و توسعه در حوزه صنایع پیشرفته در داخل کشور، نیازهای حیاتی کشور را برطرف کرده و توانسته به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به «کشورهای حوزه منا» صادرات داشته و در بازارهای رقابتی این کشورها نیر حضور پیدا کند.
وی با اشاره به توانمندی ایران در تولید تجهیزات پزشکی هم‌تراز نمونه‌های مطرح خارجی، عنوان کرد: تجهیزات، ملزومات پزشکی و داروهای ایرانی امروز از نظر قیمت و کیفیت، امکان رقابت و حضور در بازارهای گسترده جهانی را دارند.
دهقانی، با بیان اینکه یکی از شاخص ترین زمینه‌هایی که طی سالهای اخیر امکان اشنایی دو طرف با فناوری پیشرفته ایجاد شده «پزشکی از راه دور» بوده است، افزود: ربات جراح از راه دور سینا، حاصل زحمات و تلاش‌های یک شرکت دانش بنیان ایرانی است که به اندونزی هم صادر شده و این امکان را فراهم می‌کند تا پزشکان بتوانند با غلبه بر محدودیت‌های جغرافیایی، از کیلومترها دورتر، جراحی‌های مورد نیاز بیمارانشان را شخصاً انجام دهند.
وی گفت: در کنار آن، ونتیلاتورهای تولیدی شرکت دانش بنیان ایرانی هم توانسته‌اند با اثبات برتری خود، به بازارهای این کشور راه پیدا کنند و در بیمارستان‌ها، نجات دهنده جان بیماران نیازمند باشد که این موارد تنها بخش کوچکی از توان بالقوه موجود در هر دو کشور برای همکاری در زمینه تجهیزات پزشکی است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از «تجهیزات پزشکی» و «دارو» به عنوان دو بال حرکت حوزه سلامت یاد کرد و افزود: خوشبختانه ایران در زمینه تولید انواع داروهای با فناوری بالا شامل انواع نانوداروها، داروهای ضد سرطان، آنتی بادی‌های درمانی و واکسن‌های پیشرفته نیز در سالهای گذشته پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و زیست‌بوم شرکت‌های دانش بنیان حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها، بخش بزرگی از نیازهای دارویی کشور به داروهای پیشرفته ضد سرطان را برطرف می‌کند.
وی گفت: صنعت دارویی دانش بنیان در ایران به قدری توانمند است که بسیاری از داروهایی که در دنیا به تازگی معرفی شده اند تنها بعد از گذشت چندسال از مرحله تولید ماده اولیه بومی سازی شده است و محصول نهایی آن در اختیار بیماران ایرانی قرار می‌گیرد.
صادرات ۷۰ میلیون دلاری صنعت داروی ایران
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری، با اشاره به حضور صنعت داروی ایران در بازارهای بین‌المللی افزود: صنعت دارویی ایران در سال گذشته حدود ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته که اغلب آن مربوط به محصولات دارویی با فناوری بالا و دانش بنیان بوده است.
وی افزود: در صنعت دارویی توجه ویژه ای به پیاده سازی زنجیره ارزش داخلی شده به نحوی که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت داروسازی و زیست فناوری کشور نیز هم اکنون به صورت داخلی تولید می‌شود که هم از نظر قیمت و هم از نظر کارایی و کیفیت امکان رقابت با بسیاری از برندهای معتبر و روز دنیا را دارند.
وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در زمینه تولید واکسن‌های مختلف از جمله آنفلوآنزا، HPV، روتاویروس، پنومونی و مننژیت، فعالیت گسترده‌ای دارند. برخی از این واکسن‌ها مانند انفلوآنزا و اچ پی وی، هم اکنون در دسترس مردم قرار داشته و واکسن‌های دیگر نیز در آخرین مراحل ثبت و ورود به بازار قرار دارند که با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساختهای خوبی که کشور اندونزی از این بابت دارد و به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان، امکان همکاری‌های فناورانه و سرمایه گذاری مشترک در حوزه‌های مورد علاقه دو طرف وجود دارد.
گفتنی است؛ کاروان علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دولت در سفر به اندونزی، ضمن بازدید از مراکز علمی، فناورانه و زیرساخت‌های نوآورانه و دانش‌بنیان این کشور، زمینه را برای تعاملات دانشی و بر محور شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان فراهم کرده است. طی سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری کشورمان به این کشور که با همراهی روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و جمعی از مدیران حوزه فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان صورت از دوم خردادماه سال جاری آغاز شده است، زمینه برای همکاری‌های فناورانه و عرضه توانمندی این شرکت‌ها به بازار دارای ظرفیت اندونزی فراهم شده است.


کد مطلب: 20679

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/20679/توانمندی-۳۴۰-شرکت-دانش-بنیان-ساخت-تجهیزات-پزشکی

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com