کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

صندوق مشترک سرمایه‌گذاری با روسیه، عمان و عربستان ایجاد می‌شود

17 دی 1402 ساعت 11:22

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی به دنبال همکاری با صندوق‌های ثروت با کشورهای همسایه است و در این زمینه مذاکراتی با روسیه انجام شده منتظر تایید هستیم و در ادامه گفت‌وگوهایی با عمان و عربستان نیز انجام شده است.


به گزارش صدای بانک از اگزیم نیوز، «حسین عیوضلو» روز شنبه در گفت‌وگویی درباره همکاری صندوق توسعه ملی با صندوق‌ های ثروت دیگر کشورها اظهار داشت: صندوق توسعه ملی ماموریت دارد با صندوق‌های دیگر در سراسر دنیا همکاری کند و در این میان صندوق‌های ثروت ملی کشورهای همسایه در اولویت قرار دارند.
وی افزود: از ابتدای امر با صندوق روسیه همکاری کردیم و نشست‌هایی برگزار و تفاهم‌نامه‌هایی نیز مبادله شده است. در این نشست‌ها مدل‌های همکاری و ساز و کار همکاری تصویب شده است و منتظر تایید هیات امنای صندوق ثروت ملی روسیه که رئیس جمهور این کشور است هستیم.
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی بیان کرد: البته سیگنال‌هایی از روسیه ارسال شده که قبل از نهایی شدن آن بهتر است در زمینه پروژه‌ها همکاری کنیم.
وی ادامه داد: مقرر شده پروژه‌هایی از داخل کشور پیشنهاد دهیم و کمیته‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین دو صندوق ثروت ملی ایران و روسیه تشکیل و پروژه‌های ارائه شده بررسی شود و در این بین ۵۰ درصد ایران و ۵۰ درصد طرف روسی سرمایه‌گذاری کند.
عیوضلو گفت: اولویت ما در زمینه پروژه‌های نفت، پتروشیمی و گاز و حوزه‌های داروسازی است؛ اما جنبه‌ های دیگر همچون های‌تک هم می‌تواند مطرح باشد و در این میان مهم بازدهی پروژه‌ها است.
وی بیان کرد: در ادامه با کشور عمان و عربستان نیز مذاکراتی انجام شده و امیدواریم در پروژه‌های مشترک نیز به توافق برسیم البته باید توجه داشته باشیم که این فرایندها زمان‌بر است و ابتدا باید همکاری شکل بگیرد و در مرحله بعد وارد پروژه‌ها شویم.
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: صندوق با کشورهای آفریقایی نیز توافق‌نامه‌هایی امضا کرده و حتی در یکی از مناقصه‌ها نیز برنده شده‌ایم و بانک عامل نیز مشخص شده و ۱۰۰ میلیون یورو در این زمینه اختصاص یافته است.
وی توضیح داد: از بین ۱۰ کشور عضو اکو با هفت کشوری که صندوق ثروت ملی دارند توافق کردیم که صندوق مشترک ایجاد کنیم و ترجیح می‌دهیم دو گان دو گان صندوق تشکیل دهیم و در مراحل بعد این صندوق‌ها می‌تواند گسترش یابد.
عیوضلو درباره تاثیر شرایط تحریمی بر ایجاد صندوق مشترک ثروت گفت: راه‌هایی برای برون‌رفت از این موضوع وجود دارد و تعجب می‌کنیم از برخی افراد که در برهه‌ای از زمان حاضر به انجام این کارها نشده‌اند و موضوع تحریم را مطرح کردند. برای مثال سرمایه‌گذاری مستقیم در آمریکای جنوبی از طریق بانک عامل ورود نکردیم و اعتبار مورد نیاز را از طریق بانک‌هایی که سرمایه‌گذار مدنظر خود داشت ورود کردیم و تضامین لازم برای بازگشت پول به ایران داده شده است.
وی با بیان اینکه راه‌های دیگری غیر از سوئیفت در پرداخت‌های بین‌المللی وجود دارد، تاکید کرد: البته بانک مرکزی نیز روش‌های ویژه‌ای برای ارتباط با کشورهای کارگزار دارد و این ساز و کار بین کشورهای همسایه شروع شده است و امکان نقل و انتقال پول مشخص شده است.


کد مطلب: 24664

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/24664/صندوق-مشترک-سرمایه-گذاری-روسیه-عمان-عربستان-ایجاد-می-شود

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com