کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در ۶ روز کاری در قالب گواهی سپرده؛

۷ هزار کیلوگرم پسته در بورس کالا معامله شد

امکان فروش مستقیم پسته‌کاران فراهم شد

13 مهر 1402 ساعت 14:27

در طول ۶ روز کاری (از روز ۳ مهر تا پایان ۱۰ مهر ۱۴۰۲) ۷ هزار و ۵۶ کیلوگرم پسته در قالب گواهی سپرده کالایی معامله شد. روند معاملات نشان می‌دهد استقبال از معاملات گواهی سپرده پسته به تدریج روبه فزونی است.


به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) و به نقل از کالاخبر، معاملات گواهی سپرده پسته بادامی از روز دوشنبه ۳ مهر در بازار مالی بورس کالای ایران آغاز و آیین افتتاح این معاملات روز پنج شنبه ۶ مهر (همزمان با برگزاری جشنواره ملی پسته مه‌ولات) برگزار شد.
در طول یک هفته از آغاز معاملات پسته تاکنون (۶ روز کاری) در بورس کالا، ۷ هزار و ۵۶ گواهی سپرده پسته معادل ۷ هزار و ۵۶ کیلوگرم (۷ تن و ۵۶ کیلوگرم) پسته بادامی معامله شد.
انبار پسته بادامی شرکت زرین زعفران مشرق زمین از ۲۸ شهریور فعال شد و گشایش نماد معاملاتی این انبار ۳ مهر بود.
اندازه هر گواهی سپرده کالای پسته بادامی در بستر بورس کالای ایران یک کیلوگرم است و معاملات آن در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۵ انجام می‌پذیرد.
با توجه به نوسان‌های قابل توجه قیمت پسته در سال و صادراتی بودن این محصول و اثر نوسان‌های نرخ ارز در تغییرات قیمتی این محصول، قراردادهای آتی پسته نیز از روز سه شنبه ۴ مهر راه اندازی شد.
فعالان بازار پسته جهت پوشش ریسک فعالیت خود در بازار مبادلات پسته از جمله بازارهای صادراتی، بازار داخلی پسته و بازار گواهی سپرده پسته می‌توانند از قراردادهای آتی پسته استفاده کنند.
بازار قرادادهای اختیار معامله یکی دیگر از ابزارهای مالی پُرطرفدار است که پس از راه‌اندازی و توسعه معاملات گواهی سپرده پسته و قراردادهای آتی پسته در راستای تکمیل زنجیره ابزارهای مالی مبتنی بر پسته راه‌اندازی می‌شود و این تنوع ابزارهای مالی می‌تواند به رونق و توسعه بازار این محصول کمک کند.


کد مطلب: 22926

آدرس مطلب :
https://www.sedayebank.com/news/22926/۷-هزار-کیلوگرم-پسته-بورس-کالا-معامله

صدای بانک
  https://www.sedayebank.com