تاریخ انتشاردوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
کد مطلب : 15300
چرا سناریو حذف فاطمی امین کلید خورد؟

4 دلیل برای استیضاح وزیر صمت

۰
plusresetminus
فایل ویدیو
به گزارش صدای بانک از تجارت‌نیوز، وزیر محبوب ابراهیم رئیسی که صنعت خودروسازی را برگ برنده خود می‌دانست، در ۱۵ ماه فعالیت خود نه‌تنها نتوانست این بازار را سامان دهد، بلکه حتی نتوانست هشت فرمان خودرویی رئیس کابینه را اجرا کند.
حذف قرعه‌کشی خودروسازان، تعدیل قیمت‌ها در بازار، تولید حداقل یک خودروی اقتصادی، رونمایی از سه محصول جدید، افزایش ۵۰ درصدی تولید، واگذاری سهام دولتی سایپا و ایران‌خودرو و افزایش رقابت‌پذیری در بازار ازجمله این هشت فرمان بود که تا کنون حتی یک مورد از آن‌ها هم اجرا نشده‌ است.
اگر به این موارد بلاتکلیفی واردات را هم اضافه کنیم، همین بازار می‌تواند دلیل کافی برای استیضاح وزیر صنعت باشد.

موضوع استیضاح فقط خودرو نیست

اما ایرادات نمایندگان تنها به موضوع خودرو محدود نمی‌شود.
معادن کشور نیز این روزها با سرعت بیشتری در حال تعطیلی و تعدیل نیرو هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ۲ روز ۵ معدن در ایران تعطیل می‌شوند.
فولاد نیز صنعت دیگری است که نمایندگان خواهان توضیح فاطمی امین درباره وضعیت آن هستند. این صنعت تنها نمونه‌ای از صنایع پرظرفیت ایران است که به دلیل بدسالاری و سوءمدیریت هر روز با تنگنای جدیدی مواجه می‌شود. از قطعی مداوم برق و گاز گرفته تا بخشنامه‌های گاه و بی‌گاه صادراتی در راستای افزایش عوارض.
ناتوانی در تنظیم بازار نیز چهارمین ایراد نمایندگان به مدیریت وزارت صمت در ۱۵ ماه گذشته است. استمرار تورم بالای ۴۵ درصدی در ماه‌های اخیر و البته رشد قیمت کالاهای اساسی ازجمله روغن، برنج، گوشت و محصولاتی از این قبیل تا بیش از ۳۰۰ درصد نیز در یک سال اخیر سفره مردم را بیش از هر زمانی کوچک‌تر کرد.
گرچه نمایندگان فعلاً روی این ۴ حوزه متمرکز شده‌اند، اما حوزه‌هایی مانند صادرات، واردات، صنعت لوازم خانگی و دیگر صنایع هم در یک سال اخیر وضعیت چندان مساعدی نداشته‌اند.
با این حال فاطمی‌امین در آخرین اظهاراتش اعلام کرد که از استیضاح خود استقبال می‌کند و آن را فرصتی برای ارائه گزارش به مردم می‌داند.
حال مشخص نیست که او روز سه‌شنبه چه پاسخی برای این نابه‌سامانی‌ها خواهد داشت. البته این در شرایطی است که فاطمی‌امین تا روز استیضاح مجبور یا مصمم به استعفا نشود!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین