تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
کد مطلب : 12331

نشست بانک مرکزی اروپا و داده‌های تورم امریکا در کانون توجه بازارها

۰
plusresetminus
بازارهای سهام هفته اول ژوئن را کاهشی به پایان رساندند، زیرا گزارش قوی اشتغال ایالات متحده نشان داد که فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی می توانند سیاست های انقباضی خود را ادامه دهند که نشانه تقویت ارزها و فشار بیشتر بر دارایی‌های پر ریسک نظیر سهام است.
نشست بانک مرکزی اروپا و داده‌های تورم امریکا در کانون توجه بازارها
به گزارش صدای بانک از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گزارش‌های اقتصادی این هفته می‌تواند به‌عنوان یک جمع بندی برای سرمایه‌گذاران درخصوص مسیر آتی بانک‌های مرکزی باشد. گزارش تورم ماهانه ایالات متحده که روز جمعه اعلام می‌شود سرنخ مهمی در خصوص ادامه رشد قیمت‌ها برای تابستان خواهد بود. علاوه براین میزان جدیت بانک های مرکزی را در ادامه سیاست‌های انقباضی نشان خواهد داد زیرا تورم همچنان بزرگترین نگرانی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی است. همچنین بانک مرکزی اروپا این هفته در میان انتظارات برای فشار بر پدال سیاست افزایش نرخ بهره تشکیل جلسه خواهد داد.
گزارش تورم ایالات متحده
گزارش شاخص بهای مصرف کننده که نشان دهنده تغییر تورم خانوار است، روز جمعه در ایالات متحده منتشر می‌شود که درست چند روز قبل از نشست بعدی فدرال رزرو است و قبل از تصمیم گیری فدرال رزرو برای افزایش چندباره نرخ بهره، به عنوان گزارش نهایی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود تورم سالانه ۸.۳ درصد باشد، در حالی که انتظار می‌رود تورم اصلی (با استثنا کردن قیمت انرژی و سوخت) ۵.۹ درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان دهد. عدد اخیر سومین ماه متوالی کاهش تورم را نشان می‌دهد و می تواند حمل بر این شود که تورم اصلی ممکن است به اوج خود رسیده باشد، یا به عبارت دیگر بازتاب دهنده کندتر شدن رشد دستمزدها در گزارش اشتغال باشد. هم زمان، تورم عمومی ۸.۳ درصد و نزدیک به اوج خود پیش بینی می شود.
نشست بانک مرکزی اروپا
در حالی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان چرخه افزایش نرخ خود را آغاز کرده‌اند، بانک مرکزی اروپا یک یا دو قدم از آن فاصله گرفته است. تورم منطقه یورو که به بالاترین حد خود رسیده است، فوریت بیشتری را به بحث اضافه کرده است و تحلیلگران انتظار دارند این جلسه روشن کند که افزایش نرخ بهره در سه ماهه سوم اتفاق خواهد افتاد.
کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، دو هفته پیش در یک پست وبلاگی به نوعی بر افزایش نرخ بهره در شروع سه ماهه سوم صحه گذاشته بود، از این رو بیانیه بانک مرکزی اروپا و کنفرانس مطبوعاتی که بعد از نشست برگزار خواهد سود می‌تواند فرصتی را برای لاگارد فراهم می‌کند تا راه بازگشت به نرخ‌های بهره مثبت را رسما روشن کند و با جلب نظر سرمایه‌گذارانی که مدت‌هاست منتظر تغییر واضح سیاست‌های این بانک هستند، اعتبار بانک مرکزی اروپا را روشن کند. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال افزایش نرخ بهره زودتر از پیش‌بینی‌های رسمی موجب شده تا یورو بخشی از ارزش از دست رفته‌اش در برابر دلار را پس بگیرد و حدود ۵ درصد در یک ماه اخیر تقویت شود. با این حال جهت نهایی بازارها بستگی به روشن شدن رسمی موضوع در نشست بانک مرکزی اروپا دارد که می‌تواند با افزایش نرخ بهره ارزش واحد پولی حوزه یورو را افزایش دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین